Jeżeli interesujesz się pozycjonowaniem swojej strony internetowej, to z pewnością interesują Cię linki przychodzące. W tym artykule dowiesz się, w jaki sposób oceniać szybko duże ilości linków prowadzących do twojej witryny.
Po co analizować linki przychodzące?
Niektóre osoby uważają, że skoro jest link, to dobrze i nie ma sensu poświęcać mu więcej uwagi. Jednocześnie takie podejście jest błędny. Analiza linków przychodzących to bardzo istotne zadanie, zwłaszcza gdy chcesz świadomie dbać o swoje pozycje w wyszukiwarce. Może ona pełnić kilka różnych funkcji:
- Reagowanie na próby depozycjonowania — jeżeli zauważysz, że do twojego serwisu nagle zaczęły prowadzić duże ilości linków wątpliwej jakości, to dzięki temu, że śledzisz linki przychodzące odpowiednio wcześnie zareagujesz.
- Kontrola procesu linkowania — zwłaszcza jeżeli korzystasz z usług firm zewnętrznych, to warto wspomagać się odpowiednimi narzędziami. Dzięki temu będziesz miał więcej informacji na temat ich działań.
- Analiza konkurencji — narzędzia, którym przyjrzymy się w tym artykule mogą dostarczyć Ci wielu przydatnych informacji o twojej konkurencji. Dzięki temu jesteś w stanie między innymi ocenić ich sposób linkowania oraz znaleźć ciekawe witryny, na których możesz umieścić swój link. Temat ten szerzej poruszyliśmy w tym artykule.
Co warto wiedzieć o analizie linków przychodzących przy wykorzystaniu narzędzi?
Zanim przejdziemy do omówienia polecanych narzędzi musisz wiedzieć o jednym, bardzo istotnym aspekcie — żadne narzędzie do analizy linków przychodzących nie daje Ci informacji zwrotnych o 100% linków prowadzących do twojej witryny. Różnice w liczbie linków pokazywanych przez poszczególne narzędzia mogą być duże i przy większych serwisach wynosić nawet kilka-kilkanaście tysięcy.
Oznacza to, że korzystając z narzędzia X poznasz 15000 swoich linków, a z narzędzia Y tylko 7000. Różnica jest kolosalna, dlatego też w tym artykule nie będę przyglądał się każdemu dostępnym na rynku narzędziu. Od razu skupię się na tych najważniejszych i najbardziej godnych uwagi.
Czy opłaca się wykorzystywać narzędzia do analizy linków?
Niektóre osoby mogą sobie zadawać to pytanie — skoro narzędzia do analizy linków nie pokazują wszystkich danych, to czy warto z nich korzystać? Jak najbardziej tak. Po pierwsze jest to jedyny sposób na pracę z linkami przychodzącymi. A to oznacza, że to też jedyny sposób do oceny tego, w jakiej kondycji jest twoje linkowanie.
Poza tym dobrej jakości narzędzia do analizy linków dają wystarczająco dużą próbkę, żeby ocenić kondycję twojej strony. Narzędzia te umożliwiają też wcześniej wspomnianą analizę konkurencji. Dlatego właśnie warto korzystać z takich narzędzi.
Jakie narzędzie do analizy linków wybrać?
Istnieje wiele narzędzi do analizy linków. Jednak w tym artykule nie będziemy skupiać się na wszystkich, zamiast tego omówimy 2 z nich, które są warte uwagi.
BacklinksWatch
To narzędzie posiada stosunkowo małą bazę linków, jednak jest w pełni darmowe. Oznacza to, że możesz swobodnie analizować linki przychodzące bez wydawania nawet złotówki. Właśnie z tego powodu pojawiło się w tym zestawieniu.
Daje ono przejrzyste informacje zwrotne na temat linków przychodzących — adres URL, anchor tekst, oraz informacje o tym, czy link posiada atrybut nofollow.
Z narzędzi darmowych jest ono najlepsze. Jednocześnie w porównaniu z płatnym narzędziem, które zaraz zobaczysz jest ono znacznie uboższe.
MajesticSEO
Narzędzie to jest znacznie lepsze od BacklinksWatch, jest to jedno z najlepszych narzędzi do analizy linków, z prostego powodu — posiada bardzo dużą (prawdopodobnie największą) bazę linków. W dodatku daje przejrzyste i szczegółowe informacje zwrotne na temat linków przychodzących.
MajesticSEO ma darmową wersję, jednak dostęp do pełnej funkcjonalności jest płatne. Warto za nią zapłacić, jeśli chce się analizować linki przychodzące. Narzędzie to daje Ci informacje o tym ile masz linków, z ilu domen, jaki masz rozkład anchorów i typów linków. Dodatkowo masz szczegółowe informacje o tym, w jakim obecnym stanie jest twoja domena.
Podczas omawiania tego narzędzia warto wspomnieć, że można je wykorzystać do analizy SEO konkurencji, o której już pisaliśmy na blogu. To kolejny powód, dla którego warto zainwestować w dostęp do niego.
Analiza jakości linków
Gdy już masz swoją bazę linków np. z MajesticSEO, to teraz czas na jej wyeksportowanie i wykorzystanie programu do analizy jakości linków. Warte uwagi są dwa programy:
- com
- SeoOdkurzacz
Oba narzędzia bardzo dobrze oceniają linki. Pierwsze z nich jest znacznie łatwiejsze w obsłudze, natomiast SeoOdkurzacz wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy na temat SEO. Dlatego dobierz odpowiednie narzędzie do swoich potrzeb i umiejętności. Zwykle polecam korzystać z narzędzia SiteCondition.com, bo jest to po prostu rozwiązanie prostsze i wygodniejsze.
Podsumowanie
Analiza jakości linków jest bardzo ważna podczas pozycjonowania stron internetowych. Dzięki temu jesteś w stanie ocenić, w jakiej kondycji znajduje się twoja witryna. Na początku możesz zacząć od narzędzi darmowych, jednak bardziej profesjonalne analizy wymagają inwestycji w narzędzia płatne. Alternatywą jest skorzystanie z pomocy agencji SEO, o czym pisaliśmy tutaj.