Pozyskiwanie linków dzisiaj nie jest tak oklepanym i monotonnym procesem jak kilka lat temu. Nie wystarczy dziś prowadzić własnego zaplecza, dodawać artykułów preclowych i katalogować strony. Bardzo często, żeby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarkach trzeba się sporo namęczyć. Obecne techniki pozycjonowania dają raczej powolny, ale za to trwały wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak co gdyby można było inaczej? W tym artykule przyjrzymy się kreatywnym sposobom pozyskiwania linków.

Linki z Wikipedii?

Nietuzinkowe linki są bardzo wartościowe

Wiem, że brzmi to, jak coś niemożliwego do osiągnięcia. Wikipedia jest jednym z najlepiej prowadzonych portali w internecie, nad wysoką jakością treści znajdujących się na niej czuwają setki moderatorów. Dlatego też pozyskanie linku z Wikipedii może wyglądać jak włamanie się do dobrze strzeżonego banku.

Jednak czy aby na pewno tak jest?

Nic bardziej mylnego. Jeżeli nie wierzysz, to zrób test — sprawdź kilka artykułów branżowych na Wikipedii i sprawdź sekcję przypisy. Zobacz, do jakich portali znajdują się tam linki. W wielu przypadkach to zwykłe strony, które wyróżniają się tylko jednym aspektem — treść, która się na nich znajduje jest wysokiej jakości.

Dlatego też Ty musisz zadbać o ten sam aspekt — redaguj na swojej stronie treść możliwie najwyższej jakości. Przyjrzyj się jeszcze raz artykułom branżowym na Wikipedii i zobacz, czy w którymś z nich są jakieś braki. Jeżeli tak, to napisz, jak najbardziej wartościowy artykuł uzupełniający informację z Wikipedii. Następnie edytuj artykuł na Wikipedii o nowe informacje i dodaj w przypisach link do swojej strony. Jeżeli nie potrafisz redagować treści na potrzeby tego portalu, to zleć to profesjonalnym copywriterom.

Jeżeli uda Ci się poprawnie zredagować Wikipedię i przejdzie ona przez moderację, to wtedy pozyskasz bardzo wartościowy link do swojej strony, co pozytywnie wpłynie na jej pozycję.

Barter

Często właściciele blogów i mniejszych stron internetowych nie mają budżetu np. na współpracę z grafikami. Dlatego też możesz zaproponować im wykonanie pewnych działań np. optymalizację WordPressu, przygotowanie grafik na bloga. Jednak nie będziesz w zamian oczekiwał zapłaty finansowej, lecz po prostu linka do swojej strony.

Dla właścicieli tych serwisów to jest wymiana praktycznie za darmo, dlatego wiele osób się na to zgodzi.

Innym sposobem jest po prostu wykonanie dla drugiej osoby jakiejś pracy np. sprawdzenie, czy wszystkie podstrony działają poprawnie, albo czy wszystkie linki prowadzą do właściwych stron. Można takie zgłoszenie potraktować jako początek nawiązywania relacji i potem ukierunkować ją w dwóch kierunkach:

  • Pozyskania linku.
  • Napisania artykułu i pozyskania z niego linku.

Jednocześnie warto być ostrożnym nie pisać od razu na końcu maila, w którym zgłaszasz problem ze stroną drugiej osoby hasła takiego jak “będę wdzięczny jeżeli podlinkujesz moją stronę”. Jeżeli postąpisz w taki sposób, to twoje działania mogą zostać bardzo źle odebrane.

Jednak możesz to wykorzystasz i napisać maila w stylu “Cześć, widziałem że linki w twoim artykule xyz nie działa. Może chciałbyś podlinkować do mojego sklepu/bloga/witryny, która pasuje do twojego artykułu” – oczywiście takiego maila warto odpowiednio rozbudować.

Analiza konkurencji zawsze pomoże

O analizie konkurencji SEO pisaliśmy już na naszym blogu w tym artykule. Wykonanie działań tam zawartych pomoże Ci znaleźć serwisy, które są warte twojej uwagi. Dzięki temu będziesz wiedział, z jakiej strony warto pozyskiwać linki.

Dokładny proces analizy konkurencji pod kątem SEO został opisany w tamtym artykule. W skrócie wykorzystujesz tam narzędzia takie jak Ahrefs, czy też MajesticSEO i na ich podstawie znajdujesz najbardziej wartościowe linki twojej konkurencji. Dzięki temu Ty znajdujesz miejsca, z których potencjalnie również możesz zdobyć wartościowe linki.

Walcz contentem!

Dobrej jakości content to świetny sposób na pozyskanie wartościowych linków. Co więcej, za jego pomocą często możesz zdobyć linki bez wykonywania żadnej dodatkowej pracy, po prostu część blogerów i zewnętrznych serwisów wspomni o twojej stronie i przy okazji ją podlinkuje.

Sposoby na to, żeby zdobywać takie naturalne linki są dwa:

  • Tworzenie bardzo wartościowej treści — pozycjonujesz się wtedy na eksperta branży i inne portale oraz blogi branżowe linkują do twojej witryny.
  • Tworzenie treści kontrowersyjnych, nietuzinkowych, o humorystycznym zabarwieniu.

Drugi sposób jest bardzo ciekawy, ponieważ mogą go wykorzystać nawet niewielkie blogi i serwisy. Mnie jako pierwsza do głowy przychodzi strona, która kilka lat temu opisywała dodatkowy zarobek na sprzedawaniu kurzych jaj. Robiła to bardzo sumiennie i w krótkim czasie została zacytowana przez kilka większych i popularniejszych blogów. Dlaczego?

Bo do tej pory mało osób poruszało takie “proste” sposoby na dodatkowy dochód. Większość osób w internecie skupia się na programach partnerskich i internetowych sposobach na zarabianie.

Ten przykład pokazuje, że twoje treści nie muszą być niezwykłe, a po prostu w jakiś sposób wyjątkowe. W ten sposób możesz choćby zaprojektować stronę 404, wtedy twoja witryna ma szansę pojawić się w różnych zestawieniach opisujących kreatywnie zrobione witryny pokazujące błąd 404.

Wykorzystanie nieaktualnych serwisów

Na wstępie zaznaczę, że ten sposób jest bardzo wymagający i wymaga od Ciebie dużo pracy. Polega on na zlokalizowaniu już niedziałających witryn, które kiedyś były prowadzone, a następnie wykorzystaniu ich do pozyskania linków.

Są dwa sposoby, żeby zlokalizować takie serwisy:

  • Sposób natrualny — podczas przeglądania stron i blogów branżowych, gdy klikasz w link, to przekierowuje Cię on do niedziałającej strony.
  • Sposób wymagający pracy — tutaj aktywnie poszukujesz nieistniejących stron. W tym przypadku musisz najpierw zlokalizować serwisy zawierające dużą liczbę odnośników do innych witryn branżowych. Następnie po prostu sprawdzasz każdy link po kolei i na tej podstawie znajdujesz serwisy, które przestały istnieć.

Przykład nieaktualnego serwisu (na moment pisania artykułu): http://poradyrodzicow.pl/. Taką domenę możesz kupić, założyć na niej nową stronę i pozyskać z niej linki prowadzące do twojej głównej witryny.

Wykorzystaj blogerów — daj im swoje produkty do recenzji.

Ta technika nie jest możliwa do wykorzystania przez każdą firmę. Jednak jeżeli prowadzisz np. sklep internetowy, to możesz podesłać różnym blogerom próbki swoich produktów. Inną opcją jest po prostu napisanie do różnych stron, czy chciałyby zrecenzować twoich produktów.

To prosty sposób, dzięki któremu możesz pozyskać nie tylko wartościowe linki, ale również zwiększyć rozpoznawalność swojej firmy. Jednocześnie warto pamiętać, że żeby z niego skorzystać musisz być pewny co do jakości swoich produktów. W przeciwnym wypadku recenzje mogą być negatywne, a to z pewnością nie wpłynie pozytywnie na wizerunek twojej firmy i wyniki sprzedażowe.

Podsumowanie

Pozyskiwanie linków nie musi odbywać się w klasyczny sposób. Metody opisywane przez różnych pozycjonerów, na różnych szkoleniach to nie jedyny sposób na pozyskiwanie ciekawych i wartościowych linków. Co więcej — działanie w sposób niecodzienny może okazać się nawet bardziej wartościowe, ponieważ niewiele firm wykorzysta te strategie, a więc linki pozyskane w ten sposób będą bardziej wartościowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *