Nowe oblicze pozycjonowania i content marketing w SEO

Link building

Wygląd pozycjonowania cały czas się zmienia, od pewnego czasu bardzo popularne są działania oparte o content marketing. Dzięki nim możesz zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce bez ciągłego myślenia o linkach. Zamiast skupiać się, na zdobywaniu dużej ilości linków przychodzących Ty skupisz się na pozyskiwaniu naturalnych i wartościowych linków.

Zmiany w świecie pozycjonowania zauważają również agencje SEO, które dostosowują swoje usługi do potrzeb zmieniającego się rynku.

Działania SEO dawniej i dziś

Techniki SEO stale ewoluują

Najwięcej zamieszania w wynikach wyszukiwania wyrządziły dwie duże aktualizacje — Panda i Pingwin. To one miały sprawić, że wyniki wyszukiwania są mniej podatne na manipulacje, natomiast cały proces pozycjonowania stał się znacznie bardziej czasochłonny (oczywiście mówimy tu o metodach dających długotrwałe rezultaty).

To wszystko przyczyniło się do tego, że agencje SEO musiały dostosować swój sposób działania do nowych realiów. Nie wystarczyło teraz po prostu tworzyć masowo treści i pozyskiwać tanich linków w dużych ilościach. Co więcej — działania, które dawniej były skuteczne i dawały pozytywne efekty, teraz mogły przyczynić się do nałożenia kar od Google.

Po tych dwóch aktualizacjach kluczowa była jakość treści na stronie oraz jakość linków prowadzących do witryny. Natomiast wszystkie próby nienaturalnego linkowania mogą spowodować spadki w wynikach wyszukiwania.

Jak zmieniały się usługi agencji SEO?

Oczywiście agencje SEO musiały odpowiedzieć na potrzeby zmieniających się czasów. Wiele z nich po prostu przestało oferować usługi SEO albo po prostu zniknęło z rynku. Zwłaszcza agencje wykorzystujące dawne „luki” w działaniu wyszukiwarki Google przestało działać. Zresztą wiele agencji SEO traciło w tamtych czasach klientów — w końcu wiele stron masowo spadało w rankingach.

Agencje SEO, które przetrwały rozszerzyły swój zakres usług, oraz zmieniły sposób rozliczania. Pojawiły się m.in. abonamentowe usługi SEO, z resztą o sposobach rozliczania z agencjami SEO pisaliśmy na naszym blogu. Dzięki zmianie podejścia agencji SEO do pozycjonowania znowu stało się ono skuteczne, z tym że dziś na efekty trzeba czekać znacznie dłużej niż dawniej.

Jakie dodatkowe usługi świadczą agencje SEO?

Ciężko dzisiaj powiedzieć, czy to są w ogóle dodatkowe usługi, ponieważ są one bardzo popularne w agencjach SEO. Znajdziemy wśród nich usługi bezpośrednio związane z SEO jak robienie audytów, nadzór nad optymalizacją strony, analityka ruchu, czy też pozyskiwanie linków, jak i działania w ogóle niezwiązane z SEO takie jak np. marketing automation, czy też prowadzenie profili w mediach społecznościowych.

Kompleksowa obsługa klienta pozwala agencji zarabiać więcej na każdej współpracy, a dzięki temu postawić na jakość oferowanych usług. W końcu współpracując z 3 klientami można zapewnić usługi znacznie lepszej jakości, niż współpracując z 30 firmami. Natomiast skorzystanie z większego pakietu usług oznacza nie tylko wzrost pozycji w wyszukiwarce Google, ale daje również dodatkowe korzyści:

  • Większa rozpoznawalność marki.
  • Ruch z dodatkowych kanałów takich jak np. wejścia bezpośrednie z innych witryn.
  • Lepsze relacje z odbiorcami.

Nowe rozliczenia to bardziej przejrzysta współpraca

Gdy klient płacił za efekt, to nie mógł zbytnio ingerować w działania agencji SEO. Dzisiaj natomiast działając w oparciu o model abonamentowy, można dokładnie określić zakres prac wykonywanych przez agencje.

Dzięki temu współpraca jest bardzo przejrzysta dla obydwu stron:

  • Agencja dokładnie wie, ile zarobi podczas współpracy z danym klientem.
  • Klient ma natomiast jasną wiedzę na temat tego, co dana agencja będzie dla niego robić w okresie jednego miesiąca.

Nowy sposób działania agencji SEO wiąże się ściśle z content marketingiem, który stał się nieodłączną częścią pozycjonowania.

Content marketing to nowa era pozycjonowania

Content marketing można podzielić na dwa różne obszary:

  1. Tworzenie wartościowej treści na twojej witrynie
  2. Tworzenie wartościowej treści w witrynach zewnętrznych i pozyskiwanie w ten sposób linków

Dzisiaj skupimy się na pierwszym sposobie wykorzystania content marketingu, ponieważ jest on znacznie prostszy i szybszy do wdrożenia. Tutaj wystarczy, że będziesz tworzył wartościowe artykuły na swój serwis. Jakie korzyści dają takie działania?

Zdobycie wysokich pozycji na frazy z długiego ogona

Dobra optymalizacja witryny pozwala często zdobyć wysokie pozycje nawet bez pozyskiwania dużej ilości linków, a czasem z minimalnym wykorzystaniem linkowania. Content marketing i tworzenie długich oraz wartościowych treści dla odbiorców pozwala z łatwością podbić wyszukiwarkę Google na tak zwany „długi ogon”, czyli wyszukiwania kilkuwyrazowe.

Oczywiście każda taka fraza jest znacznie mniej wyszukiwania, niż bardziej popularne słowa kluczowe, jednak ilość fraz z długiego ogona może być ogromna. Jeden artykuł może zdobyć wysokie pozycje nawet na kilkuset frazach typu „długi ogon” i w ten sposób generować bardzo duży ruch na stronie internetowej.

Generuje darmowe linki

Jakby to było pozyskiwać linki bez wykonywania żadnej pracy? Dzięki content marketingowi staje się to możliwe. Oczywiście wymaga to sporo pracy, jednak w długoterminowej perspektywie jest to osiągalne — wystarczy, że będziesz tworzył wartościową treść, dzięki której staniesz się ekspertem w branży. To jest wystarczający powód, żeby ludzie do Ciebie sami linkować. Oczywiście nie będzie to nigdy samodzielna metoda linkowania i chcąc pozycjonować stronę internetową, warto wspomagać się innymi sposobami. Jednak mimo wszystko pozyskanie darmowych linków jest zawsze bardzo korzystne. Wymaga to jednak tworzenia wartościowej i unikalnej treści.

Google coraz bardziej ceni treść

Warto tu wspomnieć o tym, że Google coraz bardziej ceni treść. Dzisiaj odpowiednia optymalizacja witryny jest kluczowa. Oczywiście linkowanie cały czas odgrywa dużą rolę, jednak pozyskanie dobrej jakości linków bez optymalizacji witryny nie da zadowalających efektów.

Content marketing ułatwi Ci zdobycie wysokich pozycji nawet na bardziej wymagające frazy kluczowe. Jeżeli zamierzasz inwestować pieniądze w pozycjonowanie, to po prostu powinieneś postawić na tworzenie wartościowych treści na swojej witrynie.

Podsumowanie

Działania agencji SEO cały czas muszą dopasowywać się do zmieniających się zasad pozycjonowania. Od kilku lat Google stawia przede wszystkim na jakość stron internetowych i możemy się spodziewać, że zmiany będą szły właśnie w tym kierunku.

Dlatego też agencje SEO również stawiają na to, żeby pozycjonować witryny klientów w długoterminowej perspektywie. Dzisiaj nieodłącznie z pozycjonowaniem związany jest content marketing i wszystko wskazuje na to, że ten trend prędko nie minie — tworzenie wartościowych treści staje się dzisiaj standardem, który jest absolutną podstawą do tego, żeby w ogóle zaistnieć w sieci.