Infografiki z dnia na dzień zdobywają coraz większą popularność i na stałe weszły do strategii content marketingowej. Nie ma się co dziwić – mają niezwykły potencjał. Są nie tylko przyjemne w odbiorze, ale zawierają najistotniejsze informacje, które bardzo łatwo zapamiętać dzięki ciekawej formie. Wszyscy pokochali infografiki – są dużo lepiej odbierane niż zwykły tekst.
Wygląd infografik wciąż ewoluuje. Dziś, aby zainteresować czytelnika content musi być wyjątkowy i inny niż wszystko inne. Pierwsze infografiki, które przedstawiały w przyjazny sposób dane statyczne już dawno odeszły do lamusa.
Infografiki, które zawierają za dużo tekstu i są nieskończenie długie prędzej odstraszą i zrażą czytelników. Szczególnie tych, którzy przeglądają nasz content na urządzeniach mobilnych.
Kolejny powód odejścia od statycznych infografik to brak możliwości dialogu. Internauta może jedynie udostępnić grafikę dalej lub zamknąć okno przeglądarki i całkowicie o niej zapomnieć.
Ciekawym rozwiązaniem do stworzenia dobrej infografiki jest wykorzystanie nowoczesnych technologii. Coraz więcej osób korzysta z internetu przez urządzenia mobilne z dotykowym ekranem. Wystarczy dodać ruchome elementy, które można przesuwać czy klikać, co pozwoli na delikatną zmianę wyglądu infografiki i poznanie nowych informacji – tak właśnie wyglądają interaktywne infografiki.
Aby stworzyć interaktywną grafikę, musimy albo znać się na programowaniu, albo zatrudnić do tego programistę. Dlatego dyrektor kreatywny Colum Five, Ross Crooks nazwał takie infografiki webgraphics, ponieważ każda z nich musi posiadać kod.
Ogromną zaletą interaktywnych infografik jest możliwość uzyskania przez czytelnika wyselekcjonowanych informacji, których szuka i potrzebuje. Dodatkowo, dzięki odnośnikom do źródeł zewnętrznych, z których można z łatwością skorzystać, odbierane są jako bardziej wiarygodne i godne zaufania.
Kolejną zaletą jest zwiększenie ruchu na stronie. Interaktywną infografikę umieszczamy w witrynie. Oglądanie infografiki zwiększa też czas przebywania na stronie. Strategiczne umieszczenie logo lub nazwy firmy pozwala na lepsze zapamiętanie adresu. Jedynym minusem jest brak możliwości podzielenia się samą infografiką na portalach społecznościowych, ale udostępnienie linku jest korzystne dla ruchu na stronie.
Interaktywna infografika wpływa też na świadomość marki. W statycznej infografice firma mogła jedynie umieścić gdzieś swoje logo, ale czytelnik nie spędzał nad obrazkiem zbyt dużo czasu i nazwa firma zawsze gdzieś umykała z pamięci. Teraz, w interaktywnych infografikach możemy umieścić dosłownie wszystko – przycisk do zalogowania się lub rejestracji, opcję zapisania się do newslettera czy „dodaj do koszyka”.
Innym, popularnym rodzajem infografiki są interaktywne animacje oraz ruchome gifografiki, które szybko i łatwo ładują się na stronie nie zużywając dużej ilości danych.
Są przyjazne w odbiorze, ale mają jedną wadę – użytkownik może tylko przyglądać się animacjom, nie ma możliwości klikania i zabawy. Mimo wszystko warto zaznajomić się z każdym rodzajem infografiki, bo gustów jest tyle, ilu jest odbiorców. Jedni lubią prosty przekaz, inni wolą coś bardziej wyszukanego.