Zysk w biznesie to różnica pomiędzy całkowitymi przychodami a całkowitymi kosztami. Wielu przedsiębiorców myśląc o zwiększeniu zysku, skupia się na wzroście przychodów, natomiast często prostszym sposobem na powiększenie zwiększenie zysków jest obniżenie kosztów. Zabieg ten nazywamy optymalizacją kosztów i w tym artykule przyjrzymy się na optymalizacji kosztów związanych z prowadzeniem sklepu.

Optymalizacja kosztów związanych z obsługą techniczną

Optymalizacja kosztów pozwala oszczędzać

Żeby móc prowadzić sprzedaż online, niezbędne jest zadbanie o kwestie techniczne. Możemy wliczyć w to m.in.:

  • Koszty hostingu/serwera
  • Koszty domeny
  • Koszty korzystania z pomocy technicznej
  • Koszty specjalistycznego oprogramowania

Każdy z tych punktów pozwala osiągnąć jakieś oszczędności. Jednocześnie optymalizując wydatki związane z obsługą techniczną, warto pamiętać o tym, że niezbędne jest zachowanie wysokiego poziomu usług.

Po prostu upewnij się, że potrzebujesz tego, za co płacisz. Nie ma sensu np. płacić za hosting/serwer, którego potencjału nie wykorzystujesz np. dodatkową przestrzeń, której nie używasz. Zwróć również uwagę na specjalistyczne oprogramowanie, za które płacisz — czy aby na pewno je wykorzystujesz? Czy korzystasz z jego potencjału? Przykładowo w firmie zainwestowałeś we wszystkie programy ze stajni Adobe, natomiast w praktyce wykorzystujesz tylko Adobe Photoshop i to tylko do kadrowania zdjęć. W tym celu możesz wykorzystać darmowe oprogramowanie. Jest to oszczędność prawie 62 Euro miesięcznie (ponad 3100 zł w skali roku).

Optymalizacja kosztów związanych ze sprzedażą

Nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu jest sprzedaż.  Pomimo że sprzedaż daje Ci zyski, to w wielu przypadkach generuje również koszty i warto przeanalizować, jak duże są to koszty.

Warto przeanalizować tutaj wszystkie kanały sprzedaży. Przykładowo, jeśli sprzedajesz na allegro, to w chwili pisania tego artykułu musisz się liczyć z prowizją sięgającą nawet 15%!. Dlatego też dobrze jest szukać pomysłów na zachęcenie ludzi do robienia zakupów poza allegro np. bezpośrednio w twoim sklepie. Pamiętaj tylko o tym, żeby robić to w sposób zgodny z regulaminem allegro.

Oczywiście nie zachęcam Cię do całkowitej rezygnacji ze sprzedaży na allegro — to największa platforma e-commerce w Polsce, która daje dostęp do wielu, potencjalnych klientów. Jednocześnie trzeba pamiętać, że w zamian za to płacisz niemałe prowizje.

Innym aspektem, o którym warto pomyśleć, są bramki płatności. Tutaj różnica w prowizjach nie jest taka duża, jednak mogą one przekraczać nawet 1%, więc w skali sprzedaży w całym roku może to być całkiem duża suma. Przykładowo, jeśli twój sklep robi milion obrotu rocznie, to dodatkowy procent oszczędności daje sumę 10.000 zł!

Pamiętaj też, że optymalizacja sprzedaży powinna być częścią twojej strategii biznesowej. Zastanów się teraz, lepiej sprzedać produkty za 200 zł:

  • 100 klientom z prowizją 30%
  • 300 klientom z prowizją 10%

Co byś wolał? Nie ma na to pytanie jednej, słusznej odpowiedzi. W pierwszym przypadku musisz pozyskać mniej klientów, jednak w drugim zdobywasz większą liczbę klientów, których możesz łatwiej przekonać do kolejnych zakupów.

Koszty związane z obsługą zamówień

Bardzo duże znaczenie w e-sklepie mają również koszty związane z obsługą zamówień. Pakowanie produktów, wysyłka, obsługa magazynowa — to wszystko generuje niemałe wydatki.

Dlatego też warto szukać oszczędności. Jednocześnie podobnie, jak w poprzednim przypadku — tutaj również oszczędności nie powinny oznaczać gorszej jakości usług. Na czym możesz optymalizować koszty?

Przede wszystkim unikaj marnowania przestrzeni magazynowej. Konieczność przechowywania produktów, które nie są sprzedawane przez długi czas, może generować olbrzymie koszty. Oczywiście przechowanie jednej rzeczy nie jest zwykle drogie, ale jeśli produktów robią się tysiące, to wtedy koszty również są duże.

Warto również przemyśleć procesy logistyczne — usprawnienie ich może również przełożyć się na duże oszczędności, zwłaszcza w większych firmach.

Warto przemyśleć również opcję skorzystania z outsourcingu magazynowego, o którym pisaliśmy tutaj. W niektórych firmach może to przynieść spore oszczędności.

Koszty formalne

Optymalizacja podatkowa pozwala sporo zaoszczędzić

Na koniec przyjrzyjmy się kwestiom podatkowym. Jeśli prowadzisz własne przedsiębiorstwo, to będziesz musiał płacić podatki. Kwestia optymalizacji podatkowej jest bardzo złożona, dlatego tutaj nie będziemy zagłębiać się w szczegóły. Najlepiej skontaktować się w tej kwestii z doświadczonym księgowym/biurem księgowym. Tak naprawdę im większe obroty w skali roku masz, tym większe to ma znaczenie, ponieważ możliwe oszczędności są większe.

Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na rodzaj firmy — większość przedsiębiorców zaczyna od prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. W dłuższej perspektywie warto rozważyć inne formy prowadzenia firmy.

Jednocześnie pamiętaj o tym, żeby różnego rodzaju optymalizację podatkową wprowadzać w przemyślany sposób, najlepiej kontaktując się ze specjalistami. Popełniając błędy, narażasz się na kary i to nie tylko finansowe!

Podsumowanie

Optymalizacja kosztów w firmie jest niezwykle ważna. To prosty i skuteczny sposób na zwiększenie zysków. Jednocześnie pamiętaj, żeby na takiej optymalizacji nie ucierpiała jakość produktów, usług, czy też obsługi klienta. Odpowiednio planuje procesy optymalizacyjne, nie wprowadzaj ich pochopnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *