Optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO

Optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO

Podstawą pozycjonowania stron, czyli zwiększenia ich widoczności w wynikach wyszukiwania jest ich optymalizacja pod kątem SEO. Ma to szczególne znaczenie, jeśli słowa kluczowe są dość niszowe, to optymalizacja fraz daje bardzo pozytywne wyniki. W tym artykule podpowiemy, na jakie elementy strony internetowej powinniśmy skupić uwagę, aby odpowiednio zoptymalizować ją pod kątem SEO.

SEO – co to jest?

SEO pochodzi od Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację stron internetowych pod wyszukiwarki. Na SEO składa się szereg różnych działań, które odpowiadają za poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania biorąc pod uwagę zasady większości wyszukiwarek.
Zasady wyszukiwarki Google, która jest najpopularniejsza w Polsce można znaleźć w dokumencie „wytyczne Google dla webmasterów”.

Optymalizacja treści

SEO składa się z różnych elementów

Treści, jakie umieszczamy na naszej stronie mają ogromne znaczenie pod kątem SEO. Dodatkowo, według ostatnich danych, wpływ na SEO ma też zachowanie użytkowników, czyli to ile czasu spędzają na stronie. Obie te rzeczy są ze sobą powiązane – jeśli wrzucamy wysokiej jakości, przydatne dla użytkowników treści, tym dłużej przebywają oni na naszej stronie. Dlatego tak ważne jest wypełnienie strony ciekawymi i użytkowymi treściami.
Jakie powinny być treści na stronie?

  • Obszerne – nie bójmy się pisać obszerne treści, ale starajmy się, by zawierały konkrety, a nie przysłowiowe lanie wody. Dokładny i wyczerpujący opis produktów i usług z pewnością przyciągnie więcej klientów niż kilkuzdaniowy, zdawkowy opis. Co więcej, roboty wyszukiwarki uznają takie strony za bardziej wartościowe
  • Oryginalne – kopiowanie treści z innych stron nie przyniesie nam pożytku. Wszystkie, a przynajmniej większość treści powinna być całkowicie unikalna. Aby sprawdzić czy treści na naszej stronie są oryginalne, możemy sprawdzić to za pomocą gotowych narzędzi, takich jak Copyscape
  • Odpowiednio podzielone – dużo łatwiej czyta się treści, które mają wyraźnie zaznaczone nagłówki H1, H2, H3. Te znaczniki HTML pomagają w określeniu głównego nagłówka/tytułu i podtytułów
  • Wzbogacone słowami kluczowymi – ważne, aby wplatać je w treści naturalnie. Można je odmieniać i stosować wyrazy bliskoznaczne, tak aby tekst był łatwy w odbiorze
  • Odpowiednio sformatowane – nie łatwo czyta się ścianę tekstu. Dlatego warto dodać do treści pogrubienia, wypunktowania i grafiki, które urozmaicą wygląd artykułu i ułatwią czytanie.

Tytuł strony – dlaczego jest taki ważny?

Tytuł strony i podstron, który ustala się za pomocą tagu <title> jest niezwykle ważny przy optymalizacji SEO. Dlaczego?

  • Na podstawie tytułu wyszukiwarka ocenia tematykę strony
  • Tytuł jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania

Jeśli nie wiemy czy w ogóle mamy ustawiony tytuł strony, możemy zobaczyć go na karcie strony w przeglądarce.
Wiele osób zastanawia się jaki wybrać tytuł strony. Ważne, aby umieszczone było w nim słowo kluczowe, które od razu nakierowuje na działalność strony. Dodatkowo warto w tytule dodać nazwę firmy. Przykładowo, jeśli mamy zakład fryzjerski, tytuł strony może wyglądać następująco:

  • Zakład fryzjerski Koszalin – Metamorfozy – na głównej stronie firmy
  • Modelowanie włosów Koszalin – Metamorfozy – na stronie opisującej usługi związane z modelowaniem włosów
  • Farbowanie włosów Koszalin – Metamorfozy – na stronie opisującej usługi związane z farbowaniem włosów

Zastanawiając się nad wyborem tytułu strony, musimy pamiętać, że ilość dostępnych znaków jest dość ograniczona i do wykorzystania mamy około 55 znaków. Dłuższy tytuł po prostu nie będzie wyświetlał się w całości. Co ciekawe, czasem może się zdarzyć, że Google samo dobierze tytuł strony, jeśli uzna, że będzie on bardziej stosowny. Kolejna sprawa, to unikalność tytułu. Zawsze sprawdzajmy, że taki tytuł nie występuje już na innej stronie.

Opisy meta description

Opis meta description tak samo jak tag title związany jest z kodem HTML. Opis ten pojawia się w wynikach wyszukiwania. Widoczny jest pod tytułem i adresem URL strony.
I chociaż metaopisy nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ich treść jest ważna dla użytkowników. Często to opis meta description decyduje o tym, czy ktoś wejdzie na naszą stronę. Oznacza to, że chociaż nasza strona pojawi się na 7 miejscu w wynikach wyszukiwania, ciekawy opis może spowodować, że będzie generować większy ruch niż na przykład strona znajdująca się na 4 miejscu. Dlatego warto poświęcić chwilę na przygotowanie ciekawego opisu.

Adresy URL

Najważniejszą zasadą podczas tworzenia adresu URL to – twórz takie adresy URL, aby użytkownik wiedział, co za chwilę zobaczy. Oznacza to, że adres URL powinien jak najlepiej opisywać zawartość strony. Tak stworzone opisy nazywane są „Friendly URL”. Dodatkowo, Friendly URL są brane pod uwagę przez roboty wyszukiwarki. Najlepiej, aby adres był:

  • Krótki – posiadał mniej niż 100 znaków
  • Bez znaków specjalnych i polskich znaków diakrytycznych, które mogą wywoływać błędy podczas indeksowania stron przez wyszukiwarkę

Dobry i zły przykład adresu URL:

Grafiki

Grafiki są istotną częścią stron internetowych. Jeśli jednak posiadamy ich dość dużo, powinniśmy zwrócić uwagę na ich optymalizację. Źle zoptymalizowane grafiki mogą spowodować spowolnienie ładowania się strony, co dla użytkowników może być odpychające i przez to natychmiast wyłączą zakładkę. Dodatkowo, długi czas ładowania strony negatywnie wpływa na SEO. Aby sprawdzić szybkość ładowania strony możemy skorzystać z narzędzia dostępnego pod linkiem developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.
Kolejną kwestią są alternatywne opisy dla grafik. Kod HTML grafiki wyświetlany jest na stronie, gdy występują problemy z załadowaniem zdjęcia. Dlatego jako opis grafiki powinniśmy umieścić krótki opis, który wskaże, co znajduje się na zdjęciu. Jest to również ważne z powodu robotów Google, które nie widzą zdjęć, ale biorą pod uwagę opisy alternatywne.

Linkowanie pomiędzy stronami

Linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami należy do bardziej zaawansowanej optymalizacji. Najczęściej jest to menu, w którym umieszcza się linki do wszystkich głównych działów. Dla lepszej optymalizacji SEO powinniśmy tworzyć takie menu w formie tekstowej. Grafiki lub flashe są źle odczytywane przez Google.
Linkowanie można wykonać także poprzez zamieszczenie na jednej podstronie linków do innych, podobnych podstron.

Jak sprawdzić, czy optymalizacja strony jest poprawna?

W internecie jest dostępnych wiele wtyczek, które instaluje się w przeglądarce oraz narzędzi i programów, które sprawdzają poprawną optymalizację strony i w razie wykrycia problemów, przekazują sugestie i rozwiązania. Warto korzystać z takich programów, aby móc szybko poprawić optymalizację strony. Dla przykładu podajemy narzędzie seoptimer, które:

  • Sprawdza parametry strony pod kątem SEO
  • Sprawdza czy dany parametr jest dobrze skonfigurowany
  • Podaje rozwiązanie na poprawę optymalizacji.