Przy obecnym ogromnym natężeniu marek i twórców w social mediach ciężko jest zostać zauważonym. Dodatkowo, jeśli połączymy to z typowym odbiorem treści na zasadzie tzw. newsfeedu, to zarówno zainteresowanie użytkownika, jak i zachęcenie go do działania praktycznie graniczy z cudem. Choć każda platforma społecznościowa rządzi się własnymi prawami, jednak są pewne zasady, którymi warto się kierować, aby pisać fajne posty na FB. Jakie konkretnie? Dowiesz się czytając poniższy artykuł- zapraszamy!
Poznaj dobrze grupę odbiorców
Podstawowym, a zarazem najważniejszym krokiem do sukcesu jest dokładana analiza grupy docelowej. Ze względu na specyfikę branży, może być ona szeroka lub mocno zawężona. Pamiętaj, nie musisz ograniczać się wyłącznie do określenia płci bądź przedziału wiekowego. Dlaczego? Znacznie lepiej jest mieć przy sobie mniejszą grupę lojalnych i zaangażowanych fanów, niż skupisko losowych osób.
Zastanów się, jakie potrzeby i zainteresowania mają Twoi odbiorcy, jakim językiem się komunikują, jaki jest ich styl życia itd. Przykładowo, jeśli prowadzisz profil sklepu w mediach społecznościowych, spróbuj dowiedzieć się, w jakich miejscach Twój Klient dokonuje zakupów. Dzięki temu zrozumiesz potrzeby i oczekiwania swoich odbiorców.
Posty na FB – zadbaj o wartościowe treści
Zastanawiasz się, jak pisać posty na FB, aby użytkownik chciał poświęcić więcej czasu na zapoznanie się z nimi? Przede wszystkim zwróć uwagę na czas, ponieważ jest to forma „wynagrodzenia”, które płaci nam odbiorca za to co mu dostarczamy. Oczywistą rzeczą jest, iż wydając prawdziwe pieniądze oczekuje, że produkt lub usługa wpłynie pozytywnie na jego życie, komfort, wygodę czy samopoczucie. Właśnie na to liczą Twoi odbiorcy!
Co więcej? Warto również przemyśleć, czy dotychczasowe posty na FB wnosiły coś więcej dla użytkowników, czy odpowiadały precyzyjnie na ich potrzeby? Mogą być to m.in.:
- Porady
- Ciekawostki
- Infografiki
- Treści motywujące
- Promocje, kody rabatowe, specjalne akcje
- Cytaty
- Odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania
- oraz wiele innych
Ponadto, możesz także zaplanować tematycznie daty publikacji swoich postów. To świetne rozwiązanie, dzięki któremu Twoi fajni będą wiedzieć jaki konkretnie produkt i kiedy będzie reklamowany.
Bądź zawsze na bieżąco z wydarzeniami
Czy wiesz, że bardzo duże uznanie wśród użytkowników zdobywa real- time marketing? Nic dziwnego, bowiem udane reagowanie na najbardziej popularne wydarzenia wymaga dużego sprytu i kreatywności. Nie oznacza to jednak, ze musisz konkurować z największymi mistrzami w tej dziedzinie takimi jak np. Ikea czy Lidl. Każdego dnia dzieje się wiele ciekawych rzeczy, zarówno na świecie, w kraju, lokalnie, jak i w konkretnej branży, które nie wymagają reakcji na „już”. Kreatywne posty na FB nie muszą dotyczyć wydarzeń światowych i szeroko popularnych. Jeśli np. prowadzisz profil związany z ekologią, możesz w unikalny sposób nawiązać do Światowego Dnia Ziemi. Z kolei, gdy działasz w branży lokalnej, warto odwoływać się do wydarzeń z własnej miejscowości. Pamiętaj, że nie ma tutaj żadnych z góry ustalonych zasad- wystarczy, że posty na FB będą ciekawe i niepowtarzalne!
Zanim opublikujesz posty na FB, dopracuj treści!
Krótka, lecz chwytliwa treść
Jeśli chcesz tworzyć skuteczne posty na FB, powinieneś mieć na uwadze sposób odbioru treści. Niestety w obecnym czasie jest on nie tylko bardzo szybki, ale niekiedy powierzchowny. Dlatego, aby uniknąć ryzyka znudzenia odbiorcy zbyt długą treścią, warto postawić na krótkie i chwytliwe posty. Możesz m.in. zadać pytanie, poinformować odbiorców o specjalnej promocji, zaprosić do zabawy czy podzielić się poradą.
Wezwanie do działania
Daj swoim odbiorcom powód, by podjęli jakieś działanie w stosunku do twojego postu. Zwróć uwagę na to co wybierają, jak się czują, jakie mają plany itd. Co istotne? Zaproszenie do interakcji z postem lub profilem zdecydowanie ułatwia użytkownikowi decyzję o podjęciu działania. Jak to wygląda praktyce? Wystarczy, że w komentarzu udzieli odpowiedzi na pytanie, wyrazi swoją opinię lub udostępni post. To rozwiązanie, które przynosi obustronne korzyści: odbiorca oszczędza czas na wymyślenie odpowiedzi na post, natomiast Ty zyskujesz zaangażowanie.
Wezwaniem do działania mogą być również wszelkie posty, które zachęcają do sprawdzenia oferty bądź przejścia na stronę. Pamiętaj jednak, aby nie zachęcać do skorzystania z oferty w każdym poście, gdyż może to zniechęcić Twoich odbiorców.
Używaj Emoji
Emoji umieszczane w postach mogą pełnić 2 funkcje: wyrażać emocje lub strukturyzować. Ponadto, każdy element ma bardzo pozytywny wpływ na zauważalność wpisów dzięki kolorom. Właśnie dlatego nie warto bać się stosować emotikonów, które dodatkowo wzmacniają wydźwięk zdania. Emotki możesz umieszczać praktycznie w każdym miejscu treści pod warunkiem, że z nią współgrają. Pamiętaj, jednak aby unikać przeładowania posta przypadkowymi emoji- zawsze staraj się odpowiednio dopasować je do charakteru swojego profilu.
Zadbaj o ciekawe zdjęcia i filmy
Kreacja w poście ma wpływ na pierwsze wrażenie użytkownika, dlatego warto zadbać, by była atrakcyjna i ciekawa. To istotny element, który często decyduje o tym, czy odbiorca zakończy przewijanie newsfeedu. Zależy Ci na dobrej jakości zdjęciach i filmach? Zastanawiasz się, jak to można zrobić?
- Zainwestuj w sprzęt- za jakość materiałów odpowiadają przede wszystkim narzędzia, jakich używasz. Doskonałym rozwiązaniem jest zakup lub wypożyczenie lustrzanki bądź zatrudnienie osób zajmujących się profesjonalnie fotografią i filmowaniem
- Odpowiednie wykonanie- możesz urozmaicić scenerię swoich fotografii i filmów np. wychodząc w teren. Warto również stosować dynamiczny montaż, dodawać do filmów napisy czy umieścić podkład muzyczny w tle
- Właściwy temat- pamiętaj o dywersyfikacji tematyki zdjęć i filmów. Mogą to być zarówno fotografie pracowników, produktów, jak i stylizacji czy codziennych sytuacji. Doskonałym, a co najważniejsze sprawdzającym się sposobem są filmy takie jak m.in.: wywiady, porady, testowanie, instruktaże czy animacje
- Zadbaj o jakość- zwróć uwagę na oświetlenie zdjęć i filmów. Nie wrzucaj grafik o zbyt dużym rozmiarze, ponieważ im są one większe, tym psuje się ich jakość po publikacji. Jeśli chodzi o filmy, nagrywaj je w jak najwyższej rozdzielczości. Warto dodać, iż Facebook posiada specjalny tryb HD przy odtwarzaniu, dzięki czemu można oglądać filmy w oryginalnej jakości
- Oryginalność i spontaniczność- od czasu do czasu z dużym powodzeniem możesz wstawić post w zupełnie innym temacie. Internauci lubią obserwować coś, co może być np. planem nowego projektu.
Posty na FB – atrakcyjna grafika też ma znaczenie
Interesujący tekst na grafice
Poza zdjęciami i filmami, możesz również publikować w poście grafiki, które zawierają tekst. To świetne rozwiązanie, które sprawdzi się np. gdy chcesz podzielić się ważną informacją, cytatem lub zachęcić do działania. Przygotuj krótki, lecz zawierający główne sedno sprawy. Innymi słowy, wystarczy po prostu napisać to, co będzie istotne dla użytkownika.
Kontrastowa kolorystyka
Barwa dociera do odbiorcy najszybciej ze wszystkich elementów posta. Stosując kontrastowe kolory możesz mocno podkreślić umieszczony na grafice tekst. Podczas wykonywania zdjęć idealnie sprawdzi się np. nasycenie kolorów lub wykonanie ich z uwzględnieniem drugiego planu oraz głównego punktu.
Najczęściej popełniane błędy na grafikach w postach FB to:
- Tekst- niewyróżniający się kolor, brak logiki w treści, nieczytelny font, zbyt duża ilość tekstu
- Kolor- niepasująca kolorystyka, zbyt duża ilość barw na jednej grafice, brak głównego koloru
- Format- zbyt duża waga wgrywanej grafiki, która traci jakość w wyniku kompresji
Udostępniaj posty swoich fanów
Ciekawym sposobem na umocnienie relacji ze swoimi odbiorcami jest udostępnianie postów na FB, zdjęć i filmów przez nich publikowanych. Klient wstawił zdjęcie z Twoim produktem? Otrzymałeś pozytywną opinię od fana? Koniecznie udostępnij to na swojej stronie na Facebooku. Pamiętaj jednak, aby nie udostępniać cudzego materiału, bez zgody autora!
Korzyści jest w tej sytuacji bardzo wiele: zyskujesz gotowy content bez nakładu pracy, budujesz zaufanie w oczach odbiorców, zyskujesz wiarygodność oraz umacniasz swoje relacje z Klientami.
Reasumując, nie wszystkie posty na FB, które opublikujesz zagwarantują wysokie zaangażowanie fanów. Co ciekawe, nawet największe firmy udostępniają czasem post, który pozostaje be echa. Wynika to z faktu, iż nie mamy wpływu na to, ilu użytkownikom post wyświetli się w newsfeedzie. Mimo tego, warto zastosować powyższe wskazówki, ponieważ dzięki nim możesz znacznie zwiększyć swoją szansę na większą rozpoznawalność w sieci.