Inwestujesz w SEO, a widoczność witryny wciąż pozostawia wiele do życzenia? A może – korzystasz z usług agencji, która zapewnia Cię o prowadzonych pracach nad udoskonaleniem witryny, a ruch na stronie niemal nie istnieje? Kiedy klienci odwiedzają Twój e-sklep sporadycznie, nic dziwnego, że zastanawiasz się, czy pozycjonowanie ma sens. Zanim jednak zakończysz współpracę z agencją, sprawdź, co może leżeć u źródła problemów. Często szanse na szybkie pokonanie trudności są naprawdę duże!
Brak efektów SEO? Sprawdź, co może być przyczyną!
Nieskuteczne pozycjonowanie najczęściej jest kojarzone ze złożonymi problemami. Tymczasem okazuje się, że przyczyna może być błaha, a rozwiązanie nie musi być czasochłonne. Za niepowodzenie najczęściej odpowiadają niezamierzona ignorancja, niepełna wiedza i zła interpretacja informacji, a pozycjonowanie nie przynosi rezultatów, wówczas, gdy:
- strategia SEO jest niepoprawna, co w praktyce może oznaczać pobieżny i nieprofesjonalny audyt i/oraz nieprawidłowo określone cele pozycjonowania, np. poprzez ignorowanie specyfiki branży albo przewagi konkurencji);
- strona nie jest responsywna, czyli nie została dostosowana do możliwości urządzeń mobilnych. Nieresponsywna witryna ogranicza możliwości użytkowników, jednocześnie wpływając na wyniki rankingowe (taka strona zajmuje najczęściej zdecydowanie niższe miejsce w wynikach wyszukiwania Google niż strony przystosowane do obsługi z poziomu urządzeń mobilnych);
- poprawki naniesione w serwisie są tylko częściowe, np. w sytuacji, gdy działania nie są skoordynowane albo ulepszone są jedne elementy, podczas gdy inne są ignorowane (np. systematyczne doskonalenie treści i ciągłe pomijanie aspektów technicznych).
- treści są niepoprawne pod względem SEO, czyli nieunikalne lub kopiowane, przeładowane frazami kluczowymi i nieinteresujące dla odbiorcy. To ważne przede wszystkim dlatego, że Google wyróżnia wyłącznie te treści, które są wartościowe i to one przynoszą widoczne z punktu widzenia pozycjonowania rezultaty;
- linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne jest nieprawidłowe, czyli nieodpowiednie profile linków, nienaturalne linkowanie i przewaga linków z profilem nofollow;
- działania w zakresie pozycjonowania są krótkotrwałe – nie należy spodziewać się pierwszych efektów SEO po trzech tygodniach od wdrożenia zaplanowanej strategii. Konkretne wyniki będą widoczne znacznie później – często nawet po upływie kilku miesięcy;
- strona nie została zintegrowana z mediami społecznościowymi – np. Facebookiem i/lub Instagramem. Decydując się na powiązanie platform, zapewnisz sobie nie tylko większy ruch na stronie. Taka integracja jest postrzegana przez Google jako zaleta witryny;
- budżet przeznaczony na pozycjonowanie jest ograniczony. Niestety, w takiej sytuacji działania najczęściej są ograniczone, niepełne i wyrywkowe i w żaden sposób nie mogą być łączone ze skutecznym pozycjonowaniem. Widoczne i trwale efekty są inwestycją i wymagają odpowiednich nakładów finansowych;
- czas ładowania się strony jest zbyt długi. Czas to pieniądz – również, kiedy mowa o pozycjonowaniu. Kiedy strona łasuje się zbyt wolno, nie tylko tracisz potencjalnych klientów. Taka witryna, jest gorzej oceniana przez Google;
- metody pozycjonowania straciły na aktualności, a więc – nie odpowiadają obowiązującym standardem. Przykładem takich działań mogą być np. korzystanie z mieszarek tekstu lub zamierzone spamowanie.
Jak zadbać o efektywność pozycjonowania?
Działania SEO zostały wdrożone już jakiś czas temu, a Ty wciąż nie dostrzegasz żadnych efektów? W takiej sytuacji warto skorzystać z usług proponowanych przez profesjonalną agencję marketingową – zwłaszcza że samodzielne próby ratowania sytuacji mogą w najlepszym wypadku zakończyć się fiaskiem. Jakie czynności pozwolą zadbać o efektywność pozycjonowania?
Przede wszystkim konieczny będzie skrupulatny audyt SEO. Takie działanie wykaże, w jakich obszarach pojawiło się najwięcej błędów i niedociągnięć, mających wpływ na brak efektów pozycjonowania i pozwoli zweryfikować, czy winne są aspekty techniczne (UX, link bullding lub content witryny), czy przyczyny problemów należy szukać gdzie indziej. Prawidłowo przeprowadzony audyt SEO pozwoli opracować spójną i efektowną strategię nowych działań i na przestrzeni kolejnych miesięcy osiągnąć założone cele. Takie działania będą wiązały się z dodatkowymi kosztami, wydłużonym czasem realizacji zadań i koniecznością ponownej optymalizacji strony, niemniej w perspektywie znaczącej poprawy widoczności strony – warto.
Błędy w działaniach SEO – czy można ich uniknąć?
Wbrew pozorom, pozycjonowanie, które nie przynosi efektów, zdarza się często. Dzieje się tak z kilku, powtarzających się powodów.
Po pierwsze – wielu właścicieli stron internetowych decyduje się zadbać o działania SEO samodzielnie, korzystając ze wskazówek znalezionych w sieci. Niestety, zdecydowana większość z nich jest nieprofesjonalna i niewarta wdrożenia.
Po drugie – samodzielne działania SEO najczęściej nie są poparte ekspercką wiedzą i doświadczeniem, a właściciele witryn nie dysponują potrzebnym czasem i odpowiednimi narzędziami (np. Google Analytics, Majestic SEO, Screaming Frog lub Ahrefs).
Po trzecie – wybór agencji marketingowej jest przypadkowy. Ewentualną współpracę powinien poprzedzać research opinii i dotychczasowej działalności. Warto unikać tych ekspertów SEO, którzy proponują szybkie rezultaty w krótkim czasie (najczęściej – za niewielkie pieniądze).
Chcąc uniknąć nieskutecznego pozycjonowania, musisz mieć świadomość, że biznes w sieci rządzi się specyficznymi prawami, a konkurencja również korzysta ze wsparcia agencji marketingowych i wykorzystuje potencjał SEO. Chcąc osiągnąć sukces, nie szukaj oszczędności – potraktuj koszty związane z działaniami z zakresu SEO jako inwestycję w wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google, a w konsekwencji – w zysk. Zwłaszcza że w pozycjonowaniu liczy się przede wszystkim efekt długofalowy.