Współpracując z agencją SEO prawdopodobnie będziesz dostawał regularnie raporty z prac. Jednak mimo wszystko dobrze jest samemu kontrolować to, czy działania dają pożądane rezultaty. Nie zawsze bowiem raporty są wystarczająco szczegółowe, a poza tym dobrze jest też mieć inne źródło informacji i danych.
Co daje kontrola agencji SEO?
Przede wszystkim dzięki kontroli jej działań możesz mieć pewność, że wywiązuje się ona z zapisów umowy. Ponadto też dzięki samodzielnej kontroli możesz mieć wgląd do nowych danych. Bardzo często raporty z agencji SEO zawierają tylko część informacji, które są dla Ciebie istotne.
Dlatego też w tym artykule poznasz narzędzia, które pozwolą Ci na kontrolę skuteczności działań agencji. Zaczniemy od narzędzi najprostszych, stopniowo przechodząc do coraz bardziej zaawansowanych. Niektóre narzędzia opisywane w tym artykule mogą być częściowo płatne, jednak nawet ich darmowe wersje potrafią dostarczyć bardzo ciekawych wskazówek.
Zbieraj informacje o ruchu dzięki Google Analytics
Z całą pewnością korzystasz z usług agencji SEO, żeby zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej. Dlatego też powinieneś kontrolować statystyki swojej witryny, najlepiej będzie tu wykorzystać narzędzie Google Analytics — jest ono bardzo popularne nie bez przyczyny. Daje Ci dostęp do bardzo dużej ilości danych.
Na co zwracać uwagę podczas wykorzystywania tego narzędzia do oceny skuteczności działań agencji SEO? Oto najważniejsze punkty:
- W pierwszym okresie współpracy z agencją SEO pozycje w wyszukiwarce nie będą rosły. To całkowicie normalne, jeżeli wykorzystuje się bezpieczne techniki pozycjonowania, nawet przez kilka miesięcy wzrost odwiedzin może być niewidoczny.
- W pierwszym okresie też nie należy przejmować się zbytnio spadkami w odwiedzinach. One również nie świadczą o tym, że agencja SEO popełniła jakiś błąd, zwłaszcza jeżeli zmiany są nieznaczne. Jednocześnie, jeżeli masz wątpliwości, to skontaktuj się z agencją, żeby wyjaśnić sytuację.
- Skupiaj się przede wszystkim na ruchu z bezpłatnych słów kluczowych. Głównym zadaniem agencji SEO jest podniesienie pozycji twojej strony w wyszukiwarkach i dlatego na tym powinieneś się skupić.
Google Search console
Jest to narzędzie oferujące bardzo wiele możliwości, daje Ci ono sporo informacji zwrotnych, które pozwalają na wyciągnięcie kilku wniosków, oraz możesz kontrolować działania agencji SEO. Funkcje, które powinny Cię zainteresować w tym narzędziu, to:
- Statystyki indeksowania serwisu — zwracaj uwagę na błędy w indeksowaniu. Jeżeli twoja strona nie jest zaindeksowana, to nawet najlepiej prowadzone działania SEO nie dadzą efektów.
- Kary — sprawdzaj regularnie, czy na serwis nie zostały nałożone ręcznie filtry. Jeżeli twoja strona została ukarana, to koniecznie skontaktuj się z agencją SEO, z którą współpracujesz.
- Możesz sprawdzić ogólną widoczność w wyszukiwarkach dzięki analityce wyszukiwania. Znajdziesz tam wykres, który pokazuje co ogólnie dzieje się z twoją stroną, a pod nim znajdziesz informacje o słowach kluczowych istotnych dla twojej witryny.
Jego możliwości zostały szerzej omówione w tym artykule.
Kontrola pozycji w wyszukiwarce
Najprawdopodobniej te informacje będziesz otrzymywał w raportach od agencji SEO, z którą współpracujesz. Jednak warto też sprawdzać samodzielnie jakie pozycje zajmuje twoja witryna. Tutaj na szczególną uwagę zasługuje narzędzie SemStorm, które już opisywaliśmy na naszym blogu. Daje ono bardzo duże możliwości i wiele informacji zwrotnych na temat twojej witryny i jej pozycji w wyszukiwarce Google.
Jakie możliwości daje Ci narzędzie SemStorm?
- Kontrola, na jakiej pozycji znajduje się twoja witryna na konkretne frazy kluczowe.
- Określenie szacunkowego ruchu z wyników naturalnych wyszukiwarki Google — warto, żeby nie brać tych informacji jako pewnik, ponieważ to są dane szacunkowe.
- Statystyki dotyczące konkretnych słów kluczowych – można oszacować, ile wejść one dają na twoją stronę internetową.
- Analizę twojej konkurencji, ten temat dokładniej opisaliśmy w artykule o analizie SEO konkurencji.
Ahrefs i MajesticSEO
To są dwa narzędzia, które pozwalają na analizę linków przychodzących do twojej witryny. Dzięki nim ocenisz czy agencja SEO, z którą współpracujesz, dba o to, żeby do twojej witryny prowadziły cały czas nowe linki przychodzące. Ponadto możesz ocenić jakość tych linków, czy pochodzą one z wartościowych stron, czy też z tak zwanych precli.
Mimo że w ustalaniu pozycji w wyszukiwarce Google duże znaczenie ma odpowiednio zoptymalizowana treść znajdująca się na twojej witrynie, to nie bez znaczenia pozostają również linki prowadzące do twojej strony. Dlatego też warto mieć wgląd zarówno w jakość, jak i ilość linków.
Te dane sprawdzisz właśnie za pomocą narzędzie MajesticSEO oraz Ahrefs. Oba serwisy posiadają swoje darmowe wersje, jednak chcąc wykorzystać ich pełną funkcjonalność, będziesz musiał zapłacić.
Dla Ciebie najważniejsza jest informacja, czy agencja SEO pozyskuje jakiekolwiek linki i czy robi to systematycznie. Do oceny jakości linków możesz wykorzystać poprzednie metody — jeżeli ruch na twojej witrynie się zwiększa, rosną pozycje, to jest to znak, że linki są wartościowe. Dokładniejsza analiza profilu linków wymaga specjalistycznej wiedzy, jeżeli chcesz analizować linki przychodzące, to koniecznie zajrzyj do naszego artykułu poświęconego temu tematowi.
Dbaj o samodzielną kontrolę stanu twojej witryny
Oczywiście raporty agencji SEO są bardzo wartościowym źródłem informacji. Jednak mimo wszystko warto mieć dostęp do swoich metod kontroli stanu, w jakim znajduje się twoja witryna. To pozwoli Ci nie tylko sprawdzać skuteczność działań agencji SEO, ale również kontrolować stan twojej strony, gdy zakończysz prowadzenie działań SEO.