Klientów Prestashop możemy podzielić na grupy. Dzielenie na grupy ma zastosowanie w wielu przypadkach. Np. możemy wysłać newsletter do określonej grupy klientów lub przydzielić odpowiednią formę promocji. Można również ustalić, czy pokazujemy ceny dla takiej grupy oraz czy pokazujemy ceny brutto czy netto.

Tworzenie grup klientów

Prześledźmy w jaki sposób możemy stworzyć grupę i przypisać do niej klientów. Opis odnosi się do Prestashop 1.7.

Wchodzimy w Preferencje -> Klienci -> zakładka Grupy

PrestaShop posiada trzy domyślne grupy klientów:

Odwiedzający – Wszystkie osoby bez konta klienta lub klienci, którzy nie są zalogowani.

Gość – Wszystkie osoby, które złożyły zamówienie z użyciem Zakupów Gościa.

Klient – Wszystkie osoby, które założyły konto na tej stronie.

Aby stworzyć nową grupę klikamy „Dodaj nową grupę”.

Na tym etapie możemy zdefiniować nazwę grupy, przyznać poziom rabatu, określić, czy wyświetlamy ceny netto czy brutto oraz zadecydować czy ta grupa ma mieć wyświetlone ceny. Czasami praktykuje się ukrywanie cen dla klientów niezalogowanych. Wtedy grupie Odwiedzający oraz Gość zaznacza się opcję – nie pokazuj cen.

Takie zabiegi stosują sklepy B2B. Prestashop wspomaga sprzedaż hurtową przez umożliwienie zastosowania odpowiednich rabatów dla różnych grup, przełączenia cen brutto / netto oraz ukrycia / pokazania cen.

Przypisywanie rabatów do kategorii

Po stworzeniu grupy i wejściu w szczegóły mamy możliwość ustawienia dodatkowych opcji dla tej grupy:

– poziom rabatu per kategoria

– włączenie / wyłączenie modułów dla użytkowników przypisanych do tej grupy

W ramach przypisywania rabatów do kategorii, możemy przypisać różne rabaty dla różnych kategorii. W podglądzie grupy będziemy widzieć do których kategorii zostały przypisane dane poziomy rabatowania:

Ważne jest, aby pamiętać, że rabat przypisany do danej kategorii zastępuje rabat ogólny i dotyczy tylko klientów, którzy daną kategorię mają zdefiniowaną jako domyślną.

Po wejściu w edycję klienta należy w sekcji „domyślna grupa klientów” wybrać utworzoną grupę. W tym przypadku będzie to grupa hurtownicy z przypisanymi rabatami na odpowiednie kategorie.

Dynamiczna segmentacja klientów

1 komentarz na “Prestashop – zarządzanie grupami klientów, promocje dla grup”

  1. Ponieważ ten artykuł jest chyba niedokończony w zakresie dynamicznej segmentacji klientów, to ja pozwole sobie go dokończyć 🙂

    Prestashop w standardzie nie posiada dynamicznej segmentacji klientów. Dynamiczna segmentacja polega na automatycznym przypisywaniu klientów do różnych grup rabatowych w zależności od poziomu realizowanych zamówień.
    Czy posiadacie jakieś rozwiązanie, które umożliwia badanie salda zrealizowanych zamówień (na odpowiednim statusie) np. za ostatnie kilkadziesiąt dni i na podstawie salda przypisuje klientów do odpowiednich grup. Poszukuję rozwiązania, które działa dla B2C oraz B2B. Klienci hurtowi mają u mnie przypisane odpowiednie rabaty dla swoich grup. Gdy przekroczą dane saldo zamówień za ostatnie kilkadziesiąt dni to system powinien automatycznie przypisywać ich do grupy wyżej. Kontrola salda powinna odbywać się codziennie w godzinach nocnych. Gdy poziom zamówień spadnie to klient powinien być przypisywany do grupy niższej.
    Jeśli coś takiego macie to chętnie się zapoznam.

    Kacper

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *