Logo to bardzo ważny element identyfikacji wizualnej każdej firmy. Często jest to pierwszy element graficzny, z jakim zapoznaje się potencjalny klient. To właśnie dzięki niemu dane przedsiębiorstwo potrafi zapaść w pamięć. Pozostaje jednak kwestia tego, jak drogie powinno być zaprojektowanie logo. Jaki budżet rozsądnie na ten cel przeznaczyć? Co wpływa na sam koszt i czego możesz się spodziewać w różnych przedziałach cenowych?

Oczywiście omawianie i uzasadnianie cen za tego typu usługi nieraz wywołuje spory. Celem tego artykułu nie jest jednak przekonywanie, czy należy wydać na zaprojektowanie logo dużo lub mało. Chciałbym tutaj po prostu przybliżyć, co kształtuje ceny rynkowe i jak mieć rozsądne oczekiwania w zależności od tego, jaką kwotę chcesz przeznaczyć na tę inwestycję.

Logo dla firmy – czym jest?

Logo jest znakiem graficznym, symbolem używanym do identyfikacji firmy, organizacji, produktu lub marki. Może przybierać formę abstrakcyjnego graficznego projektu lub też funkcjonować w formie stylizowanej wersji nazwy firmy (w tym przypadku jest to dokładnie rzecz biorąc logotyp – przykładem jest charakterystyczny napis Coca Cola).

Logo to integralna część tożsamości marki firmy. Jeśli jest ono szeroko i natychmiastowo rozpoznawalne, staje się cenną własnością każdej korporacji i dlatego w większości przypadków jest znakiem towarowym poddanym ochronie własności intelektualnej.

Oczywiście nie każdy ładnie wyglądający symbol można uznać za logo. Aby zyskać taki status, dana grafika musi spełniać następujące wymagania:

  • Pożądany format to grafika wektorowa, w przypadku której nie dochodzi do spadku jakości podczas powiększania i pomniejszania rozmiaru.
  • Przekaz i informacje zawarte w grafice pozostają czytelne nawet w przypadku zmniejszenia jej do rozmiaru przykładowo ikony aplikacji mobilnej.
  • Grafika może być z powodzeniem stosowana w różnych mediach (druk, wersja cyfrowa, grawer, haft itp.)
  • Grafika jest unikalna – na rynku nie można znaleźć niczego podobnego.

Jeśli grafika nie spełnia wszystkich wymienionych wymagań, nie można jej uznać za profesjonalne logo.

Przejdźmy zatem do omówienia najważniejszych czynników, które wpływają na cenę projektowania logo.

1. Rodzaj klienta

Warto zaznaczyć, że cena logo nie zależy wyłącznie od wykonawcy – znaczenie ma także to, jakim jesteś klientem. Duże korporacje, których to marki można uznać za premium, będą oczekiwały proporcjonalnie większych zysków z inwestycji w logo w porównaniu do małych lokalnych firm.

W grę wchodzi tutaj tzw. value-based pricing (ustalanie cel na podstawie postrzeganej wartości). Według tej strategii ceny produktów i usług nie są ustalane jedynie na podstawie szeroko pojętych kosztów produkcji i wartości rynkowych, ale tego, jaki zysk przynoszą dla wybranego klienta, którego to warunki i okoliczności są zawsze unikalne. W takim przypadku to samo logo będzie warte więcej dla wspomnianej dużej korporacji, niż dla małej firmy, co będzie wiązać się także z innymi cenami.

2. Freelancer vs agencja

Jeśli zamierzasz wynająć kogoś do zaprojektowania logo, jednym z pierwszych wyborów będzie ustalenie tego, czy chcesz skorzystać z usług freelancera lub agencji. Omawiane „strony konfliktu” zawsze będą przekonywać do siebie, wytykając wady drugiej strony, jednak prawda jest taka, że oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy ?. Wiele zależy tak naprawdę od Twoich okoliczności.

Jako że w tym artykule skupiamy się przede wszystkim na cenach logo, warto od razu zaznaczyć, że koszt wynajęcia agencji jest z reguły droższy w porównaniu do usług freelancera. Powody są proste – agencje ponoszą większe wydatki, gdyż zwykle wynajmują biuro i zatrudniają wielu pracowników. Ma to także swoje zalety, gdyż nad projektem logo będzie zwykle pracować dużo osób, czuwając nad jego jakością. Z kolei w innych przypadkach Twój projekt będzie jednym z wielu zleceń, które duża agencja „wzięła na produkcję” – w takiej sytuacji raczej nie zostanie w nie włożone dużo serca.

Moce przerobowe freelancera są oczywiście mniejsze od agencji, dlatego cały proces tworzenia logo zwykle będzie trwać dłużej. Zaletą jest jednak to, że będziesz mógł z nim być w stałym osobistym kontakcie, dzięki czemu cały proces projektowania logo może wiele zyskać.

W kwestii cen warto też dodać, że niektórzy freelancerzy z wyrobioną renomą mogą zażądać dużej kwoty, która jest w stanie przerosnąć wycenę agencji. Jak zatem wspomniałem na początku – wiele zależy od Twoich okoliczności, dlatego dobrze się zastanów, wybierając między agencją a freelancerem.

3. Research

Procesu projektowania logo nie można zoptymalizować jak w fabryce, aby co kilka godzin otrzymywać oryginalny, świetny projekt. Kreatywna praca wymaga znacznie więcej wysiłku – jej ilość może także się różnić w zależności od Twojej branży.

Logo nie może istnieć w próżni, dlatego designer musi przeprowadzić research dotyczący Twojej firmy, konkurencji i standardów rynkowych, aby zaprojektować coś ciekawego i oryginalnego. To wszystko wymaga czasu, a więc i wiąże się z kosztami. Nawet jeśli dany projekt wydaje się świetny, to trzeba jeszcze zweryfikować, czy będzie dobrze się prezentował w różnych zastosowaniach jak druk, wersja cyfrowa itp.

Możesz znacznie usprawnić proces projektowania logo, jeśli dostarczysz wykonawcy jak najwięcej kluczowych informacji dotyczących kolorystyki, czcionek czy przykładów logo, które Ci się podobają.

4. Poprawki i prezentacje

Jeśli zależy Ci na jak najlepszym logo, nie obędzie się bez poprawek i sprawdzania nowych wersji. Nieraz po kilku wstępnych projektach możesz postanowić objąć zupełnie inny kierunek projektu, co wydłuży pracę i zwiększy koszty. Przed wyborem wykonawcy upewnij się zatem, jak wygląda kwestia poprawek. Niektóre firmy mogą nie pobierać kosztów za kilka początkowych wstępnych wersji.

5. Dodatkowe usługi

Jeśli jesteś gotowy zapłacić więcej, otrzymasz także i znacznie więcej. W skład droższych usług zaprojektowania logo wchodzą przydatne, dodatkowe elementy jak:

  • Wariacje logo – czarnobiałe, inna kolorystyka, wersja pionowa, pozioma itp.
  • Wytyczne dotyczące identyfikacji wizualnej – ogólny zbiór zasad określających to, jak marka będzie prezentować się za pomocą elementów graficznych w różnych mediach.
  • Dodatkowe elementy graficzne – ustalane indywidualnie.
  • Stworzenie od podstaw nazwy marki i tagline’u – całkiem dobra opcja, jeśli zakładasz nową firmę lub przeprowadzasz rebranding.
  • Strategia marki – jest to właściwie całościowa odrębna usługa, która określa wiele elementów związanych z marketingiem firmy.

Jak zatem widać, w skład stworzenia logo może wchodzić wiele dodatkowych elementów, przez które cena potrafi naprawdę poszybować w górę.

Projektowanie logo – cena za przykładowe realizacje

Skoro już wiesz, co wpływa na koszty zaprojektowania logo, przybliżmy sobie kilka przedziałów cenowych:

  • Do 100 złotych – za taką kwotę możesz samodzielnie stworzyć logo, korzystając z przeznaczonych do tego celu prostych narzędzi. Efekty oczywiście nie będą wysokiej jakości, ale lepsze to niż nic.
  • 100-1 000 złotych – w tym zakresie możesz zlecić stworzenie logo początkującym freelancerom lub skorzystać z usług serwisów organizujących tzw. konkursy graficzne.
  • 1 000 – 5 000 złotych – w tym zakresie cenowym można już mówić (a właściwie to bliżej końca tej skali) o profesjonalnych projektach realizowanych przez freelancerów i agencje na przyzwoitym poziomie.
  • 5 000 i więcej – od tego przedziału zaczynają się usługi najlepszych freelancerów oraz agencji, które zapewne oprócz zaprojektowania samego logo zapewnią także dodatkowe bonusy.

Cena projektowania logo – podsumowanie

Mam nadzieję, że dzięki temu już rozumiesz, dlaczego ten mały znaczek, jakim jest logo, może kosztować tak mało lub tak dużo. Pamiętaj zatem, aby dokładnie rozważyć swoją sytuację i wybrać rodzaj usługi i zakres cenowy, który będzie idealny dla Ciebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *