Jeżeli sprzedajesz coś w internecie, to możesz stworzyć własny program partnerski. Jest to sposób promocji produktów (lub usług) w zamian za prowizję. Dla właścicieli firm jest to świetne rozwiązanie, ponieważ płacą oni, dopiero gdy sami zarobią. Rozwiązanie to można swobodnie stosować, zarówno prowadząc sklep internetowy, jak i biznes e-learningowy.

Kluczowe pytanie — własny program partnerski, czy też sieć afiliacyjna?

Jeżeli chcesz sprzedawać swoje produkty w programie partnerskim, to najważniejsza jest odpowiedź na to, czy będziesz to robił poprzez gotową sieć afiliacyjną (taką jak np. webpartners), czy też stworzysz swój, osobisty program partnerski. Jeżeli sprzedajesz swoje produkty e-learningowe przez gotową platformę, to nie masz tego kłopotu, ponieważ wtedy zostaje Ci skorzystanie z programu partnerskiego tej platformy.

Gotowa sieć afiliacyjna

Rozwiązanie to wydaje się bardzo atrakcyjne. Przystąpienie do takiej sieci jest bardzo proste — musisz tylko połączyć sieć afiliacyjną ze swoim sklepem. Ponadto o tym, że pojawił się nowy program partnerski, dowie się prawdopodobnie setki działających partnerów, a to oznacza, że mogą oni promować twój sklep. Nie musisz się martwić tym, żeby pozyskać partnerów, którzy chcą promować twoje produkty.

Jednak nie ma róży bez kolców. Przede wszystkim w takich sieciach afiliacyjnych może być wielu partnerów, dlatego mogą oni nie wybrać twoich produktów, a produkty konkurencji, która np. oferuje większą prowizję.

Ponadto, jeśli przystępujesz do sieci afiliacyjnej, to nie masz wpływu na jakość działań partnerów. Nie wszyscy mogą zapoznać się z działaniem twoich produktów, a to może prowadzić do nieporozumień, na których ucierpisz również Ty i twoja marka.

Własny program afiliacyjny

Często używa się argumentu, że stworzenie programu afiliacyjnego wymaga dużych kosztów. Jednak prawda jest taka, że dzisiaj istnieją nawet darmowe wtyczki do WordPress, które umożliwiają stworzenie własnego programu afiliacyjnego. Czy to oznacza, że można go stworzyć bez inwestycji? Nie do końca, jeżeli chcesz się rozliczyć z partnerami, to musisz jeszcze odpowiednio przygotować się tu od strony prawnej.

Własny program afiliacyjny z pewnością daje Ci większą kontrolę — możesz lepiej kontrolować działania partnerów, motywować ich do pracy, masz po prostu z nimi większy kontakt, co może przełożyć się na większe zyski. Lepiej w końcu mieć w swoim zespole 5 partnerów, z których każdy generuje 10 000 zł obrotu, niż mieć 100 partnerów, z których działa tylko kilku i to z przeciętnymi wynikami.

Jednak własny program afiliacyjny to też większe koszty choćby związane z obsługą partnerów. Ponadto tych partnerów trzeba najpierw pozyskać, a to oznacza inwestycje finansowe, albo czasowe. Gdy już uzyskasz partnerów, to musisz również zadbać o ich obsługę, gdy pojawią się jakieś problemy, lub wątpliwości to po twojej stronie będzie zadbanie o ich rozwiązanie.

Jaką formę rozliczeń prowizyjnych wybrać?

Programy partnerskie są oparte o system prowizyjny, jednak warto zauważyć, że istnieje kilka możliwych rozliczeń prowizyjnych. To jaką formę wybrać zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć, przyjrzymy się jednak na początku najpowszechniejszym opcjom:

  1. CPS — prowizja za sprzedaż
  2. CPC — prowizja za kliknięcie linku
  3. CPL — prowizja za lead np. wypełnienie formularza
  4. CPA — prowizja za określoną akcję np. umówienie jazdy próbnej.
  5. CPT — prowizja za 1000 wyświetleń jednostki reklamowej

Przyjrzymy się teraz poszczególnym rozwiązaniom. Najpowszechniejsze jest oczywiście CPS — partnerzy otrzymują tu prowizję ze sprzedaży, najczęściej jakiś procent. W przypadku produktów fizycznych waha się to od kilku, do kilkunastu procent, w przypadku produktów elektronicznych np. kursów prowizja sięga nawet kilkudziesięciu procent.

Inne, bardzo częste formy rozliczania w programach partnerskich to CPL i CPA. Stosują je firmy, gdy prowadzą jakąś akcję marketingową np. budują listę adresową, poszukują potencjalnie zainteresowanych klientów.

Rzadziej spotykane są płatności CPC i CPT — są one powszechniejsze dla tradycyjnych form reklamy takiej jak np. reklama na Facebooku. Ponadto w pewnym sensie kłócą się one z ideą programu partnerskiego, gdzie firma chce płacić partnerowi za konkretny efekt, a takim efektem jest sprzedaż lub pozyskanie leada.

Rodzaje prowizji w programie partnerskim

Gdy mówimy o programie partnerskim, to warto wymienić jeszcze rodzaje prowizji. Istnieją trzy główne rodzaje prowizji:

  1. Prowizja bezpośrednia — gdy partner pozyskuje klienta, który kupuje produkt.
  2. Prowizja wieczna — partner otrzymuje prowizje z klienta, którego polecił do sklepu, gdy ten zrobi zakupy w przyszłości.
  3. Prowizja z zarobków partnerów — tutaj tworzy się tak zwany wielopoziomowy program partnerski. W nim partnerzy mogą polecać kolejnych partnerów i otrzymywać część ich wynagrodzenia.

Wysokość każdej z tych prowizji może być różna. Prowizja bezpośrednia jest naturalnie wyższa od prowizji wiecznej. Jednocześnie warto, żeby prowizja wieczna była — partnerzy chętniej wybierają programy partnerskie, które oferują tę formę prowizji, ponieważ dzięki temu generują pasywne dochody. Prowizja wieczna może utrzymywać się przez jakiś czas np. 60 dni, natomiast być reaktywowana, gdy klient zrobi zakupy ponownie z polecenia partnera — jest to ciekawa alternatywa, jednocześnie warto zadbać o to, żeby okres utrzymywania się prowizji nie był zbyt krótki.

Warto przemyśleć stworzenie wielopoziomowego programu partnerskiego, zwłaszcza gdy nie korzystasz z zewnętrznej sieci afiliacyjnej, lecz tworzysz własny program partnerski. W ten sposób możesz zachęcić obecnych partnerów do pozyskania kolejnych.

Jaką wysokość prowizji ustalić?

Jest to prawdopodobnie najczęściej zadawane pytanie, przez które osoby chcą wprowadzić w swoim biznesie program partnerski. Jednocześnie odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele zależy od wielu czynników, do najważniejszych należy:

  • Marża
  • Cel, jaki chcesz osiągnąć
  • Lejek sprzedażowy

W USA wiele osób tworzących kursy internetowe oferuje nawet 100% prowizji. W jaki sposób im się to opłaca? W ten sposób zdobywają wielu partnerów, którzy chcą promować ich kurs, natomiast oni oferują liczne upselle, na których tak naprawdę zarabiają (z których prowizja dla partnerów jest już niższa), ponadto budują swoją bazę klientów, której będą mogli sprzedawać w przyszłości.

W przypadku e-learningu zwykle można ustalić prowizję sięgającą nawet kilkudziesięciu procent, w przypadku produktów fizycznych zwykle wynosi ona od kilku do kilkunastu procent, jednak decyzja o prowizji jest kwestią indywidualną i powinna być podjęta osobiście przez każdego przedsiębiorcę.

Czy programy partnerskie wystarczą?

Wiele osób zastanawia się, czy program partnerski sprawdzi się jako jedyna forma promocji twojego produktu. To zależy — programy partnerskie są świetną formą promocji, która jest w pewnym sensie „Darmowa” (płacisz jedynie za efekt). Jednak, żeby zmaksymalizować zyski musisz zaangażować się w promocję swoich produktów, swojej firmy wśród partnerów. Szczególnie problematyczne jest przystąpienie do sieci afiliacyjnej — wielu przedsiębiorcom wydaje się, że skoro w sieci bierze udział wielu partnerów, to rzucą się oni na ich program partnerski i będą go z chęcią promować. Jednak rzeczywistość pokazuje co innego.

Jeżeli chcesz, żeby działalność twoich partnerów przynosiła jak największe zyski, to musisz poświęcić uwagę na rozwój swojego programu partnerskiego. Podstawą jest zadbanie o odpowiednie wsparcie — jeżeli jakiś partner zadaje pytanie, to powinieneś możliwie szybko na nie odpowiedzieć. Ponadto warto wychodzić z propozycją kontaktu – dawać partnerom gotowe narzędzia (np. grafiki), organizować konkursy, wysyłać informacje o aktualnych promocjach, nowych produktach. To wszystko sprawi, że program partnerski będzie działał znacznie lepiej.

Jeżeli szukasz nowych partnerów, to możesz pomyśleć, w jaki sposób zaktywizować nowych klientów do promocji swoich produktów. Program partnerski zachęca ich do tego, żeby opowiedzieli oni o twojej firmie znajomym.

Inne korzyści z programów partnerskich

Warto wspomnieć o dodatkowych korzyściach, jakie powstają z udziału w programach partnerskich. Przede wszystkim, gdy twoje produkty są promowane przez partnerów, to budujesz rozpoznawalność swojej marki. Stajesz się osobą, o której mówią inni, co przekłada się na zyski. Zdobywasz w ten sposób darmową reklamę, za którą normalnie musiałbyś płacić.

Wielu partnerów będzie promowało twoje produkty np. na swoich blogach, forach, albo YouTubie. To też pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie — zdobywasz w ten sposób naturalne linki, które są bardzo wartościowe.

No i oczywiście trzeba pamiętać o najważniejszej korzyści — płacisz tutaj tylko za efekt. To oznacza, że na programach partnerskich nie przepalisz budżetu reklamowego, nie stracisz. Nie ma tutaj ryzyka, jakie jest powiązane z tradycyjną formą reklamy.

Podsumowanie

Programy partnerskie to z pewnością ciekawy sposób na promocję swojego internetowego biznesu. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że jeżeli chcesz wykorzystać ich pełen potencjał to musisz nie tylko dać możliwość dołączenia do programu partnerskiego, ale też zaangażować się w pozyskiwanie partnerów, którzy będą z Tobą współpracować.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *