Nieokreślona prawem wolność, to byłoby czyste bezprawie. Dlatego też nawet miejsce, które wydaje się całkowicie wolne, czyli internet podlega regulacjom prawnym. Dzisiaj przyjrzymy się obowiązkowi rejestracji stron jako dziennik lub czasopismo. Kiedy trzeba to robić i czy na pewno jest to opłacalne? Na te i inne pytania odpowiedzi poznasz w artykule.
Konieczność rejestracji prasy — co mówi o tym prawo?
W 1989 roku Polska przechodziła wiele zmian, również dotyczących prasy. Tutaj wprowadzona została jedna znacząca zmiana na plus — system koncesjonowania pracy przestał być obecny, zastąpił go system rejestrowania.
Warto zauważyć, że mimo iż nowy system jest znacznie bardziej liberalny, to daleko mu od pełnej swobody. Jednak te ograniczenia nie są znaczące, przede wszystkim uniemożliwiają wchodzenie w interesy osób trzecich (np. ochrona nazwy istniejącego już tytułu prasowego).
Warto jednocześnie zauważyć, że rejestracji podlegają tylko szczególne rodzaje prasy:
- Dziennik — jest to ogólnoinformacyjny druk (lub przekaz za pomocą dźwięku i obrazu) ukazujący się częściej niż raz w tygodniu.
- Czasopismo — druk ukazujący się nie częściej niż raz w tygodniu, a nie rzadziej niż raz w roku.
Skoro definicje mamy za sobą, to teraz czas przyjrzeć się jak te zapisy prawne sprawdzają się w internecie.
Dzienniki i czasopisma w internecie
Tutaj sprawa trochę się komplikuje choćby ze względu na to, że prawo często nie nadąża za światem internetu. Trendy powstają tu bardzo szybko i równie szybko upadają — w tym czasie często nawet nie zdąży powstać nawet projekt ustawy. Jednak mimo to działając w internecie, podlegasz polskiemu prawu, warto wspomagać się tutaj wyrokami, jakie już zapadły w sądach.
A tutaj Sąd najwyższy powiedział, że internet jest tylko środkiem przekazu i zarówno dzienniki, jak i czasopisma nie tracą znamion tytułu prasowego w internecie. Warto zauważyć, że sąd najwyższy podkreślił, że dzieje się tak zarówno gdy przekaz internetowy towarzyszy przekazowi papierowemu, jak i w sytuacji, gdy jedyną formą przekazu jest forma elektroniczna.
Przesłanki, by rejestrować i nie rejestrować blogów i portali internetowych
Duży wpływ ma tematyka bloga i rodzaj pojawiających się artykułów — na blogach bardzo często treści pojawiające się nie mają cech prasy, a to duża przesłanka do tego, że nie zachodzi konieczność rejestracji bloga. Również brak ogólnoinformacyjnych wpisów oraz artykuły dotyczące wąskiej tematyki to przesłanki do tego, żeby nie rejestrować takiej witryny. Dodatkowo, jeżeli prowadzisz bloga osobiście, to również najprawdopodobniej nie masz konieczności rejestracji bloga, zwłaszcza jeżeli dodatkowo spełniasz poprzednie przesłanki.
Kiedy w takiej sytuacji powinno się rejestrować bloga? Przede wszystkim, jeżeli tematyka jest ogólnoinformacyjna, czyli artykuły dotyczą przede wszystkim bieżących wydarzeń, natomiast sam blog jest adresowany do szerokiej grupy odbiorców. Również, jeżeli w ich tworzenie jest zaangażowane wiele osób — wtedy najczęściej można wyodrębnić różne role np. redaktor, wydawca, dziennikarze. Taka działalność jest bardzo podobna do funkcjonowania czasopisma lub dziennika, więc warto zarejestrować witrynę.
Koszty założenia dziennika a kary
Należy zauważyć, że mimo wszystko prawo bywa niejasne i zdarzają się wątpliwości, czy istnieje konieczność rejestracji np. prywatnego bloga. Warto w takiej sytuacji zastanowić się jakie kary grożą za niezgłoszenie serwisu internetowego, który sąd uzna za dziennik lub czasopismo. Prawo cały czas tu się rozwija, kary nie są na szczęście tak wysokie, jak dawniej, jednak mimo wszystko można zapłacić grzywnę w wysokości do 5.000 zł. Być może w przypadku prowadzenia dużego portalu internetowego nie jest to wielka kwota, jednak w przypadku prowadzenia małego bloga ta suma ma już ogromne znaczenie.
Jakie są natomiast koszty rejestracji? Wniosek to koszt jedynie 40 zł, dlatego decyzja może wydawać się oczywista, jednak czy aby na pewno? Rejestrując swój portal lub bloga musisz liczyć się z różnymi formalnościami. Być może nie ma ich dużo, ale mogą być irytujące — konieczność wpisania siedziby i adresu redakcji, podanie danych redaktora naczelnego, określenie wydawcy, określenie częstotliwości ukazywania się dziennika lub czasopisma. To oznacza, że tracisz pewnego rodzaju swobodę i naturalność, która jest ceniona w blogowaniu.
Czy warto zarejestrować taką działalność? To zależy, od tego, co chcesz prowadzić i w jakiej formie. Na ogół im bardziej profesjonalna jest twoja witryna, tym bardziej warto rozważyć rejestrację.
Znaczenie ma również tematyka i częstotliwość publikacji, jeżeli chcesz np. publikować codziennie treści opisujące wydarzenia z dnia, warto rozważyć rejestrację. Natomiast jeżeli planujesz prowadzić hobbystycznego bloga o zwierzętach, którego będziesz aktualizować, gdy poczujesz taką potrzebę, to raczej nie musisz zawracać sobie głowy rejestracją. Jednocześnie pamiętaj, że prawo się zmienia i warto skontaktować się z prawnikiem w razie wątpliwości.