Statystyki strony – jak je sprawdzić i dlaczego warto to robić?

Statystyki strony internetowej

Strona internetowa to wizytówka Twojego biznesu – warto zatem poświęcić odpowiednio dużo czasu i zadbać o logo, grafiki i zawartość strony głównej. Równie ważne są nawigacja i użyteczność. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że na te elementy zwraca uwagę użytkownik, w tym także – potencjalny klient. Witryna firmowa powinna zatem spełniać ściśle określone cele biznesowe, a przekaz strony www powinien być spójny z ideą przewodnią marki. Jak sprawdzić, czy i w jakim stopniu czy to zadanie jest realizowane? Czytaj dalej i poznaj narzędzia stworzone po to, żeby skutecznie sprawdzać statystyki strony www!

Dlaczego warto sprawdzać statystyki strony www?

Zastanawiasz się, dlaczego warto na bieżąco sprawdzać statystyki strony www? Dzięki takiemu rozwiązaniu jako właściciel witryny, będziesz mógł monitorować wyniki i na tej podstawie dostosowywać stronę do potrzeb i wymagań odbiorców. Stosując taką praktykę, możesz mieć pewność, że strona www przyniesie wymierne korzyści i będzie miała wysoką konwersję.

Statystyki strony www – o czym mogą Ci powiedzieć?

Okazuje się, że śledzenie statystyk strony www może udzielić odpowiedzi na wiele istotnych pytań. Dzięki systematycznej analizie, dowiesz się, które z podejmowanych działań marketingowych są skuteczne, jakie są profile odwiedzających stronę internetową i jakie treści cieszą się największą popularnością. Dodatkowo sprawdzisz, w jakim momencie użytkownik decyduje się opuścić witrynę, zweryfikujesz, dlaczego spadają (jeśli w ogóle) wyświetlenia i odwiedziny witryny oraz ocenisz, jakie zmiany warto wprowadzić na stronie www. Korzystając z narzędzi służących weryfikacji danych SEO, jeszcze lepiej dostosujesz witrynę do użytkowników i o czym często się zapomina, do robotów.

Jak zacząć śledzić statystyki strony www?

Jeśli chcesz zacząć samodzielnie śledzić statystyki strony internetowej, zacznij od połączenia witryny z dedykowanym systemem do zbierania danych. Do najpopularniejszych należą narzędzia Google – Google Analytics i Google Search Console, oferujące wiele danych i liczb, możliwych do wykorzystania w procesie pozycjonowania strony www.

Google Analytics a śledzenie danych – co musisz wiedzieć?

Zastanawiasz się, czy Ty również możesz korzystać z możliwości Google Analytics? Tak, jeśli posiadasz konto Google. Jeśli wciąż nie udało Ci się go założyć, możesz to zrobić zupełnie bezpłatnie, w zaledwie kilka minut i bez żadnej szczególnej wiedzy. Co jeszcze powinieneś wiedzieć o tym funkcjonalnym narzędziu? Jak działa Google Analytics?

Korzystanie z Google Analytics jest bezpłatne

Jeśli chcesz korzystać z funkcjonalności Google Analytics, nie musisz obawiać się żadnych dodatkowych kosztów. Po założeniu konta Google (również zupełnie darmowego!), musisz połączyć je ze stroną www – po to, żeby system mógł pobrać dane, a następnie, wprowadzić kod śledzący lub dedykowaną wtyczkę.
Dzięki dostępowi do statystyk oferowanych przez Analytics, możesz tworzyć raporty dla dowolnych ram czasowych. Co więcej, z narzędzia mogą korzystać wszyscy, którzy pozycjonowaniem stron zajmują się zawodowo – tym bardziej że klienci są wymagający i nierzadko oczekują comiesięcznych raportów. Nic dziwnego – na tej podstawie oceniają rozwój własnego biznesu.

Gotowe raporty a pełna statystyka strony www

Jeśli w Google Analytics nie czujesz się zbyt pewnie, nie musisz zagłębiać się w specyfikę narzędzia – wystarczy, że skorzystasz z gotowych raportów i zweryfikujesz zmiany, które zaszły. Możesz wybrać jeden z trzech wariantów:

Zakładka „na żywo”

Wybierając tę opcję, sprawdzisz, co dzieje się w witrynie w czasie rzeczywistym, tj. skontrolujesz liczbę użytkowników odwiedzających stronę, ich lokalizację i źródło wizyty (dowiesz się, czy w witrynie znaleźli się przez wyszukiwanie organiczne, czy kliknęli w link) i prześledzisz, z jakich urządzeń korzystali.

Zakładka „odbiorcy”

Jeśli decydujesz się zapoznać z tym raportem, sprawdzisz szczegółowe dane o użytkownikach pojawiających się na stronie. Otrzymasz informacje o danych demograficznych (wiek) i geograficznych (lokalizacja), poznasz jego zachowania (sprawdzisz, czy jest na stronie pierwszy, czy kolejny już raz) i zweryfikujesz, z jakich technologii korzysta. Dzięki tym informacjom, będziesz mógł określić kierunek ulepszeń dla serwisu i zdecydować o ewentualnych innowacjach.

Zakładka „pozyskiwanie”

Raport dotyczący pozyskiwania klientów, dostarczy informacji na temat tego, w jaki sposób użytkownik znalazł się w witrynie. Analizie zostają poddane różne kanały ruch (m.in. paid search, organic search i direct) oraz wejścia bezpośrednio z serwisów społecznościowych.

Kluczowe wskaźniki dla statystyki strony www

Skuteczna analiza statystyk dla stron www wymaga znajomości i rozumienia istotnych wskaźników kluczowych, oferowanych przez Google Analytics. Należą do nich:

  • współczynnik odrzuceń, pokazujący procent użytkowników, którzy zdecydowali się opuścić witrynę po obejrzeniu zaledwie jednej podstrony. Wysoki współczynnik odrzuceń nie jest pożądany – może świadczyć np. o niskiej wartości merytorycznej tekstów;
  • współczynnik konwersji, pokazujący procent użytkowników, którzy zareagowali w oczekiwany sposób na zabiegi marketingowe i wykonali to, co zaplanował właściciel strony www. Im wyższy współczynnik konwersji, tym lepiej – jego wartość przekłada się na zyski.