Strona 404 – jak powinna wyglądać by zatrzymywać klientów na stronie?

Strona 404 – jak powinna wyglądać by zatrzymywać klientów na stronie?

Strona 404 to kod błędu, który pojawia się, gdy strona nie została znaleziona. Mogła zostać usunięta lub przeniesiona – po prostu nie istnieje pod tym adresem. Użytkownik najczęściej widząc ten błąd chce wyłączyć stronę. Co zrobić, aby go na niej zatrzymać?

Czy strona 404 wpływa na SEO?

Według Google strona 404 nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie strony w rankingu. Chociaż z drugiej strony, jeśli wielu użytkowników natrafi na błąd spowoduje to wzrost czynnika odrzuceń, a to już ma realny wpływ na SEO.
Jeśli internauta natrafi na taki wygląd strony 404, to z pewnością więcej na nią nie wróci.
https://cdn.mageplaza.com/media/general/dQHhdJX.png
Jak więc powinna wyglądać, aby zachęcić użytkownika do pozostania?

Jak powinna wyglądać strona 404?

Dobry projekt strony 404 jest ważny

Pewnie nie raz natrafiłeś na stronę 404, która wyglądała dość zabawnie i interesująco. Już dawno minęły czasy szarych i smutnych stron 404, które właściwie niczego nie wyjaśniały i nie informowały, dlaczego dana strona nie istnieje.
Aby internauta, który odwiedza naszą stronę, po wyświetleniu błędu 404 nie wcisnął od razu przycisku wstecz, powinniśmy pamiętać o kilku istotnych zasadach.
Dobra strona 404 powinna zawierać:

  • Wyjaśnienie – użytkownik powinien dowiedzieć się, dlaczego natrafił na nieistniejącą stronę. Należy używać prostych zrozumiałych słów, na przykład: strona, której szukasz nie została odnaleziona. W żadnym wypadku nie umieszczaj ogromnej liczby 404, bo zdecydowanie odstraszy internautów.

http://rejkowicz.pl/blog/wp-content/uploads/2015/09/strona404_facebook-709×400.png

  • Odnośnik na stronę główną – koniecznie musimy umieścić pod wyjaśnieniem linki przekierowujące na stronę główną lub inne podstrony. Można wybrać też najbardziej popularne i najczęściej odwiedzane witryny.

http://blog.uxeria.com/wp-content/uploads/2014/11/dezee_404.jpg

  • Wyszukiwarkę – jeśli ktoś szukał na naszej stronie czegoś konkretnego, możemy ułatwić mu powrót na właściwe tory. Wystarczy na stronie 404 umieścić wyszukiwarkę, która znajdzie za niego to, czego u nas szukał.

http://skuteczny-internet.pl/wp-content/uploads/2015/09/404domenypl.png

Wielu właścicieli stron nawet nie zdają sobie sprawy, że występuje u nich błąd 404. Dlatego warto dodać możliwość zgłoszenia takiej strony. Niektórzy przedsiębiorcy, aby załagodzić rozczarowanie klientów, na stronie 404 umieszczają bony rabatowe lub inne promocje, które dodatkowo zachęcą do przejrzenia całej oferty. Korzysta z tego między innymi sklep internetowy Helion: http://blog.furgonetka.pl/wp-content/uploads/2016/10/Zrzut-ekranu-2016-09-19-o-14.46.31.png
Najlepiej przyjmowane są strony 404 z dawką humoru. Dzięki temu użytkownik czyta i ogląda co się na niej znajduje, zamiast od razu wyłączyć błędną stronę. Poniżej kilka przykładów, którymi można się zainspirować.
https://m.gadzetomania.pl/404-09-342435-fc92c5c9a4f18811d4,750,470,0,0.jpg
http://aboutproducts.pl/wp-content/uploads/2014/03/tesco-strona-404.jpg
https://i.wpimg.pl/730×0/m.gadzetomania.pl/404-07-342435-006c627f1a7925e8c5.jpg