Przejrzysta, dopracowana w każdym szczególe i zaprojektowana z myślą o użytkownikach – strona internetowa lub witryna e-sklepu powinna gwarantować komfort poruszania się pomiędzy zakładkami i zachęcać potencjalnych klientów do dokonania zakupu. Zdecydowałeś się na konkretne rozwiązanie z zakresu architektury strony, ale nie wiesz, czy jest odpowiednie dla Twojej witryny? Skorzystaj z testów A/B i przekonaj się, czy podjęte działania mają potencjał.
Testy A/B wydają się łatwe, jednak ich efektywność zależy w dużej mierze od tego, czy wiesz, co powinieneś testować. Pełną wiedzę w zakresie tworzenia testów A/B, uwidoczniających sytuację witryny, mają specjaliści. Czy warto się tego nauczyć? Tak, jeśli chcesz poszerzać wiedzę o UX i SEO (SXO). W przeciwnym wypadku zdecydowanie rozsądniej będzie zwrócić się do agencji zajmującej się pozycjonowaniem – wówczas tworzenie i wykonywanie testów A/B będzie należało do ekspertów. Mimo to chcesz wiedzieć, czy są testy A/B i czemu służą? Czytaj dalej i znajdź odpowiedzi na interesujące Cię pytania.
Czym są testy A/B?
Skupiają się na analizie konkretnego czynnika lub przedstawiają dwie różne wersje tej samej witryny – przedmiotem badań testów A/B mogą być elementy o różnym charakterze. Zasada działania takich testów jest niezwykle prosta, a korzyści płynące ze stosowania tej techniki – ogromne (nie bez powodu decyduje się na nią wielu administratorów!). Testowanie pozwala odpowiednio zadbać o witrynę, pozytywnie wpływając na konwersję i czas trwania sesji. Poniżej przeczytasz o tych testach A/B, które skupiają się na badaniu zachowań użytkowników i ich preferencji i pozwalają przetestować to, jakie umiejscowienie przycisku będzie lepsze (a więc bardziej komfortowe dla użytkowników), jaki komunikat wzbudzi większe zainteresowanie, a także – jaki kolor okaże się dla potencjalnych klientów atrakcyjniejszy.
Za przykład tego, czym w praktyce są testy A/B może posłużyć newsletter, obecny w każdym sklepie internetowym. Przygotowując dwie wersje witryny, umożliwiające odwiedzającym zapisanie się do powiadomień, w prosty zweryfikujesz, który z wariantów zapewni lepsze rezultaty.
Dlaczego warto testować?
Powodów, dla których warto wykorzystać technikę testowania A/B z punktu widzenia pozycjonowania witryny jest sporo. Warto jednak pamiętać, że takie testy są wiarygodne i efektywne tylko wówczas, gdy w badaniu bierze udział duża liczba użytkowników (najlepiej, żeby było ich kilka tysięcy). W przypadku stron internetowych na testy A/B warto zdecydować się, kiedy witryna zaczyna osiągać minimum kilka tysięcy sesji miesięcznie – to ważne, zwłaszcza że w przypadku dużych e-sklepów niewielkie zmiany mogą oznaczać ogromne zyski. Dlaczego warto testować? Test A/B pozytywnie wpływa na konwersję, doskonali UX i pomaga poprawnie zoptymalizować stronę www.
Test A/B a konwersja
Testy A/B pozytywnie wpływają na osiągany współczynnik konwersji, pozwalając Ci wybrać korzystniejsze wersje podstron, maili i reklam. Dzięki poprawnemu testowaniu możesz zauważyć niewielkie zmiany procentowe, skutkujące zauważalnie większymi przychodami (zwłaszcza w zakresie rozbudowy e-commerce).
Test A/B a doskonalenie UX
Masz pomysł na niebanalną aranżację strony? Niestety – nie każdy pomysł właściciela witryny jest przyjazny dla użytkownika (user friendly). W takiej sytuacji z pomocą przychodzą testy A/B, pozwalając Ci możliwie maksymalnie dopasować witrynę do potrzeb i preferencji użytkowników.
Testy A/B a optymalizacja
Masz kilka pomysłów na ostateczną wersję witryny? Wiesz, jak chcesz zaprojektować poszczególne elementy strony, jednak masz obawy czy użytkownicy podzielą Twój entuzjazm? Dzięki testom A/B uda Ci się podjąć optymalną decyzję i precyzyjnie dopasować architekturę witryny do oczekiwań i preferencji użytkowników.
Jak robić testy A/B? Praktyczne wskazówki
Wiesz, dlaczego testy A/B są niezbędne dla efektywnego pozycjonowania witryny – czas sprawdzić, jak prawidłowo je robić. Testowanie, chociaż nieskomplikowane, wymaga konkretnych narzędzi i precyzyjnej wiedzy. Sprawdź, o czym musisz pamiętać.
Przede wszystkim – nie ulegaj sezonowym trendom. W sytuacji pojawienia się krótkotrwałej mody, nie wykorzystuj inspirowanych elementów w architekturze witryny. Dlaczego? Powód jest prosty – użytkownicy mają tendencję do podążania za różnymi wyznacznikami, a to może zaburzyć wynik badania.
Przeprowadzając test A/B, wykorzystaj dużą liczbę użytkowników. Zasada jest prosta – im więcej, tym lepiej. Pamiętaj, żeby test A/B był dopasowany do konkretnej grupy użytkowników i przeprowadzany wśród odbiorców, którym witryna jest dedykowana.
Zastanawiasz się, ile czasu powinno trwać testowanie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a czas (chociaż nie powinien być krótki), musisz określić samodzielnie.
Wynik testu A/B każdorazowo poddaj dogłębnej analizie i zastanów się, jakie zmiany warto wdrożyć, żeby rezultat był jeszcze bardziej zadowalający.
Jak robić testy A/B z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi?
Zastanawiasz się, jakie narzędzia okażą się niezbędne w robieniu testów A/B?
- Wśród najpopularniejszych i jednocześnie najbardziej podstawowych należy wymienić Google Optimize. Oprogramowanie charakteryzuje się prostą obsługą i wyraźnie ułatwia przeprowadzanie testów A/B – przede wszystkim dlatego, że pozwala wprowadzać zmiany w witrynie również tym właścicielom stron www, którzy nie posiadają wiedzy z zakresu programowania.
- Chętnie wybieranym przez właścicieli witryn internetowych jest także Optimizely – narzędzie pozwalające na jeszcze lepsze dopasowanie nagłówków i innych prostych elementów, mających związek z content marketingiem. Optimizely jest proste w obsłudze i dedykowane również tym, którzy nie dysponują wiedzą ekspercką.