Facebook Watch już od kilku lat jest dostępny globalnie, co oznacza, że użytkownicy z różnych stron świata mogą odkrywać treści video o różnorodnej tematyce m.in. rozrywkowej, sportowej czy informacyjnej. Czym tak naprawdę jest Facebook Watch i czy oznacza realną konkurencję dla YouTube’a? Sprawdzamy już teraz!
Facebook Watch – o co dokładnie chodzi?
Facebook Watch to najprościej mówiąc platforma do oglądania filmów, która dobiera treści do naszych zainteresowań. Użytkownicy mają możliwość oznaczenia filmów do obejrzenia w późniejszym czasie. Jednak to nie wszystko- Facebook Watch daje również możliwość interakcji z innymi użytkownikami bądź twórcami. Głównym założeniem platformy jest gromadzenie w jednym miejscu nie tylko filmów oglądanych przez użytkowników na swoich profilach, ale także profesjonalnych produkcji oraz transmisji na żywo np. meczy piłkarskich. Największą siłą Facebook Watch jest jej społeczność. Wszystko obraca się wokół takich słów jak: interaktywność, zaangażowanie widzów oraz możliwość dotarcia do ulubionych filmów.
Facebook Watch – jaka jest jego przewaga?
Facebook próbuje odnaleźć taki format, który w maksymalny sposób wykorzysta interaktywny potencjał i przewagę platformy, czyli społeczność. Choć eksperymentowanie z interaktywnymi formatami jest dobrym założeniem, jednak w praktyce różnie się sprawdza. Świetnym tego przykładem może być głosowanie na dalszą część historii, które sprawia, że całość staje się przewidywalna. Jak dotąd w Polsce żaden z interaktywnych formatów nie odniósł jeszcze sukcesu. Dlatego, na tą chwilę brzmi to wspaniale w teorii, ale efektywne wykorzystanie interaktywnego potencjału jest dużo bardziej skomplikowane.
Facebook Watch vs Youtube
Wraz z uruchomieniem Facebook Watch nastąpiło uruchomienie nowych możliwości, zarówno dla twórców, jak i wydawców. Dodatkowo, Facebook chce umożliwić wszystkim dostawcom treści wideo wprowadzanie do nich przerw, podczas których będą wyświetlane reklamy. To ważny moment, bowiem do tej pory taką możliwość mieli tylko wybrani dostawcy. Uzyskane zyski z tego działania dzielone będą według określonej zasady- 55% dla dostawcy a 45% dla portalu.
Należy jednak zaznaczyć, iż rozszerzenie programu Ad Breaks to nie wszystko! W ramach Media Blog prezentuje najskuteczniejsze narzędzia i praktyki, które mają pomóc w zarabianiu na własnym wideo. Mimo szeregu możliwości, autorska platforma raczej nie zacznie konkurować z wiodącym prym od wielu lat Youtube’m.
Facebook Watch odsłania karty
Wszelkie treści multimedialne na innowacyjnej platformy Facebooka dostarczane są nie tylko w formie relacji na żywo, ale również wcześniej przygotowanych filmów. Te, które zyskają największa popularność, będzie można dodać do specjalnej watchlisty, która będzie przypominać o najnowszych klipach. Obecnie powszechnie dostępne są m.in. stream live z Safari od National Geographic czy „We’re wired the way”, w której autorzy skupiają się na wyjaśnieniach interesujących zachowań ludzkich. Ponadto, do platformy dołączy kilka programów od Tastemade (popularnego kanałau kulinarnego) a także nowości od Attn i Hearsta.
Jak korzystać z Facebook Watch?
Aby móc korzystać z Facebook Watch, należy posiadać konto na FB. Choć technicznie możliwe jest przejście do strony Facebook Watch i odtworzenie wideo bez konta, jednak później pojawia się wiele komunikatów z prośbą o zarejestrowanie na Facebooku. Jeśli posiadasz konto na Facebooku, możesz korzystać z FB Watch- wystarczy, że przejdziesz do Facebook.com, a następnie na lewym pasku wybierzesz Oglądaj.
Jak działa Facebook Watch? Facebook Watch działa bardzo podobnie jak Messenger lub Marketplace. Mimo, że jest zintegrowany z Facebookiem, jednak istnieje jako dodatkowa rzecz, która jest niezależna od głównego kanału informacyjnego. Czy wiesz, że na Facebook Watch masz kilka sposobów znajdowania filmów?
- Wybór treści – niektóre z najbardziej popularnych filmów na FB Watch są dostępne dzięki dużemu banerowi u góry głównej witryny na Facebook Watch. Wybierz strzałkę znajdującą się po prawej stronie banera, aby przejść przez te opcje
- Najlepsze wybory – platforma posiada algorytm, który próbuje znaleźć filmy, które Cię interesują. Dokonuje tego na podstawie Twojej lokalizacji, zainteresowań, hobby oraz filmów, które oglądałeś w przeszłości. Z kolei, reszta głównej witryny Facebook Watch zawiera automatycznie wybrane filmy
- Szukaj – wybierz „Szukaj wideo” i wpisz nazwę programu, którego szukasz. Wpisanie konkretnego tytułu spowoduje wyświetlenie programu Facebook Watch o tej samej nazwie
- Lista obserwacyjna – wybierając „Śledź nas w social mediach” przy filmie bądź programie, pamiętaj, że jest on dodawany do listy obserwowanych. Możesz wybrać m.in. „Najnowsze Wideo”, „Zapisane filmy” czy „Lista obserwacyjna”, aby uzyskać dostęp do tych programów w dowolnym momencie
Facebook Watch – czy każdy może przesyłać filmy?
Mimo, że każdy może przesyłać filmy do Facebooka, jednak nie wszystkie z nich trafiają na Facebook Watch. Dlaczego? Jeśli chcesz, aby Twoje filmy były wyświetlane na FB Watch, musisz przesłać je za pomocą strony a nie konta na Facebooku. Poniżej prezentujemy kilka istotnych wskazówek, które pomogą Twoim filmom wyświetlać się na Facebooku:
- Uruchom własną stronę na FB- uruchom i nazwij swoja stronę. Pamiętaj, im więcej obserwatorów ma Twoja strona, tym większa szansa, że Twój program zostanie odebrany przez Facebook Watch
- Unikaj nadmiernej promocji- nie przesyłaj filmów, które bezpośrednio promują Twój produkt lub usługę. Przesyłane filmy powinny mieć charakter informacyjny lub zabawny
- Twórz profesjonalne filmy- filmy na Facebooku muszą mieć wyższą jakość, niż standardowy film na Youtube
- Stwórz kilka filmów- jeśli masz kilka gotowych filmów do publikacji, Facebook Watch z dużo większym prawdopodobieństwem uwzględni Twoje filmy
Facebook Watch Party- co to jest?
Facebook Watch Party to funkcja FB, która pozwala członkom danej grupy spotykać się i wspólnie oglądać ten sam film lub całą listę filmów. Warto zaznaczyć, iż film jest w tym przypadku zsynchronizowany, co oznacza, że wszyscy oglądają go w tym samym czasie. Dodatkowo, użytkownicy mają możliwość dyskutowania o tym, co się dzieje w czasie rzeczywistym, prowadząc konwersację w polu „Czat” w oknie imprezy Facebook Watch Party.
Zastanawiasz się, jak skonfigurować imprezę obserwacyjną za pomocą Facebook Watch? W tym celu musisz przejść do grupy na Facebooku, a następnie wybrać „Oglądaj imprezę”. Kolejny krok to wprowadzenie nazwy i opisu oglądanej imprezy. Na koniec, wybierz „Dodaj wideo”, wybierz swoje filmy do obejrzenia i kliknij „Opublikuj”. Postępując według powyższych wskazówek, wpis z imprezy obserwacyjnej pojawi się błyskawicznie na osi czasu grupy i rozpocznie się odtwarzanie filmu.
Facebook Watch Together – oglądaj razem
Funkcja Watch Together umożliwia znajomym oglądanie filmów na FB za pośrednictwem czatu wideo Messengera oraz pokojów Messenger. Warto dodać, iż jest to funkcja dostępna w aplikacjach mobilnych Messenger i Messenger Rooms na Androida i iOS. Aby móc skorzystać z tej funkcji, należy rozpocząć rozmowę wideo na czacie lub utworzyć pokój rozmów. Kolejno, przesuń palcem w górę, aby uzyskać dostęp do menu. Następnie wybierz „Oglądaj razem” i wybierz swój film. Co ciekawe, rozmowę wideo na czacie można oglądać z 8 użytkownikami, a w pokojach na czacie nawet 50.
Treści na FB – jak je oglądać?
Czy wiesz, że Facebook Watch jest również dostępny na urządzeniach mobilnych i nie wymaga oddzielnej aplikacji? Oto instrukcja, jak korzystać z FB Watch na telefonie:
- Uruchom Facebook app
- Naciśnij trzy pionowe linie- przycisk MENU
- Kliknij „Oglądaj”
- Wybierz program lub film, który chcesz obejrzeć
- Ponadto, w aplikacji Facebook możesz w łatwy sposób przeglądać wszystkie dostępne treści z FB Watch, wybierając np. listę obserwowanych, kartę programów czy kartę gier.
- Lista obserwacyjna- lista zawierająca programy, które obserwujesz. Klikając przycisk „Obserwuj” będziesz mógł później znaleźć na swojej liście obserwacyjnej to co lubisz oglądać
- Facebook Watch News- w tej zakładce znajdują się zarówno aktualne, jak i wcześniej nagrane filmy wideo ze źródeł krajowych i lokalnych. To świetne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli chcesz obejrzeć krótkie filmy z wiadomościami
- Oglądaj programy na Facebooku- znajdują się tutaj programy, które stanowią większość treści na Facebook Watch. Możesz m.in. przeglądać wszystkie programy, sprawdzić, czy jest coś, co Cię interesuje lub poszukać czegoś konkretnego
Reasumując, użytkownicy oglądają coraz więcej treści video, dlatego można wnioskować, że Facebook Watch to świetna decyzja. Co więcej? W podobnym kierunku poszedł kiedyś Instagram, tworząc IGTV. Właśnie dlatego warto śledzić rozwój nowej telewizji.