Wysoki współczynnik odrzuceń – wszystko, co musisz wiedzieć, żeby wzbudzać zainteresowanie

Wysoki współczynnik odrzuceń – wszystko, co musisz wiedzieć, żeby wzbudzać zainteresowanie

Wiedza i umiejętność wpływania na widoczność witryny, stanowią podstawę procesu pozycjonowania stron internetowych. Pojawienie się witryny wysoko w wynikach wyszukiwania nie kończy jednak zadania. Optymalizacja strony wiąże się ze stałą obserwacją działania użytkowników, którzy pojawiają się w pozycjonowanej witrynie i ocenie ich zainteresowania stroną internetową. Jakie znaczenie dla tego zadania ma współczynnik odrzuceń? Czym jest i dlaczego, żeby wzbudzić zainteresowanie, należy go zredukować? Sprawdziliśmy!

Współczynnik odrzuceń – czym jest?

Współczynnik odrzuceń, znany również pod pojęciem bounce rate, umożliwia obserwację zachowania użytkowników w pozycjonowanej witrynie. Dzięki dostarczanym na bieżąco danym można ocenić jaka liczba odwiedzających, po wejściu na stronę, nie podejmuje innych aktywności, czyli nie otwiera zakładek i w konsekwencji – zamyka witrynę. Wysoki współczynnik odrzuceń jest zjawiskiem niepokojącym, również wtedy, kiedy strona zajmuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. O czym może to świadczyć?

Przede wszystkim – o nieprawidłowej konstrukcji strony internetowej, czyli takiej, która nie wzbudza zainteresowania odbiorców. Współczynnik odrzuceń można obserwować poprzez systematyczną analizę danych w Google Analytics, jednak szczegółową analizę takiej sytuacji należy zlecić specjalistom UX i zainwestować we współpracę z agencją, która podniesie atrakcyjność pozycjonowanej witryny. Dlaczego? Powód jest prosty – ciekawa strona internetowa, to mniejszy współczynnik odrzuceń i większy współczynnik konwersji, wyraźne zwiększenie zysków i wysoka pozycja w wyszukiwarkach. Sposoby redukcję współczynnika odrzuceń powinny zainteresować zwłaszcza przedstawicieli branży e-commerce.

Współczynnik odrzuceń – co sprawia, że osiąga wysoki poziom?

Sytuacja, w której pozycjonowana witryna internetowa nie zatrzymuje użytkowników, wymaga interwencji. Zwłaszcza że przyczyn może być naprawdę dużo. Wśród najczęściej występujących, należy wymienić:

  • niedopasowanie strony internetowej do wymagań smartfonów. Nic dziwnego, że użytkownicy telefonów komórkowych rezygnują z podejmowania aktywności w witrynie, jeśli poruszanie się w niej jest niekomfortowe.
  • brak intuicyjności. Skomplikowana lub nieczytelna struktura strony, wywołuje poczucie zagubienia i skutecznie zniechęca do podejmowania aktywności. Warto zatem zadbać o widoczność menu i ewentualnych przekierowań.
  • czas ładowania się strony. Użytkownicy są przyzwyczajeni do płynnego poruszania się w sieci. Ewentualne problemy z ładowaniem się strony mogą zatem mieć wpływ na poziom współczynnika odrzuceń – jeśli czas oczekiwania na załadowanie jest kolejnej podstrony jest zbyt długi, użytkownicy najczęściej rezygnują z podejmowania kolejnych aktywności.
  • zamieszczenie błędnego kodu śledzącego. Kiedy użytkownicy nie rezygnują z odwiedzania kolejnych podstron, a mimo to współczynnik odrzucenia utrzymuje się na wysokim poziomie, można podejrzewać, że przyczyną jest zamieszczenie błędnego kodu śledzenia.

Skuteczna redukcja współczynnika odrzuceń

Działania mające na celu redukcję współczynnika odrzuceń nie powinny być przypadkowe. Jak skutecznie wpłynąć na ten parametr? Najlepiej – rozpoczynając od weryfikacji poprawności kodu śledzącego. Jeśli ten okaże się zgodny, w kolejnych krokach warto zweryfikować strukturę, intuicyjność i estetykę strony, zadbać o wyrazistość elementów o największym znaczeniu i odpowiednio dobrać słowa kluczowe. Warto pamiętać, że niewłaściwe słowa – klucze sprawią, że efekt będzie odwrotny od oczekiwanego, a współczynnik odrzuceń osiągnie wyższy niż dotychczas poziom. Dlaczego? Powód jest prosty – użytkownicy nie znajdą na stronie interesujących treści i produktów.

Współczynnik odrzuceń to nie wszystko. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Współczynnik odrzuceń jest ważny, warto jednak pamiętać o pozostałych parametrach, które warto śledzić – zwłaszcza jeśli publikujesz treści na blogu i nie prowadzisz e-sklepu. W takiej sytuacji omawiany bounce rate traci na znaczeniu na rzecz konwersji. Istotny staje się czas, jaki użytkownicy spędzają w witrynie. Wniosek nasuwa się sam – to, na jakie współczynniki należy zwrócić uwagę, zależy od tego, jak charakter ma pozycjonowana strona internetowa.

Warte zapamiętania, czyli współczynnik odrzuceń w pigułce

Współczynnik odrzucenia, bez względu na rodzaj i charakter pozycjonowanej witryny, warto obserwować systematycznie. Takie rozwiązanie pozwoli na bieżąco oceniać atrakcyjność strony internetowej i skutecznie zapobiegać szybkiemu (a często – natychmiastowemu) opuszczaniu witryny. Żeby zredukować bounce rate, należy zadbać o dopasowanie strony internetowej do wymagań smartfonów, intuicyjność menu, czas ładowania się strony i zamieszczenie poprawnego kodu śledzącego.