Na naszym blogu porównywaliśmy już różne sposoby rozliczania za usługi SEO. W tym artykule skupimy się na modelu abonamentowym. Dowiesz się, jak duże korzyści płyną dla Ciebie z wybrania takiej formy rozliczania. Warto podkreślić, że korzyści z wybrania takiej strategii płyną nie tylko dla Ciebie, lecz również dla twoich klientów.

Dlaczego klientom agencji SEO nie opłaca się płacić za efekt?

Cały czas niektórzy klienci chcą, żeby agencje SEO rozliczały się w modelu za efekt, czyli za osiągniętą pozycję płacą określoną sumę. Taka forma rozliczania jest oczywiście niekorzystna dla agencji SEO — koszty pozycjonowania ciężko jest zredukować do zera, natomiast dopóki witryna nie osiągnie zadowalających pozycji, to ciężko mówić o jakimś przychodzie.

W jaki sposób tracą na tym klienci? Przede wszystkim dzisiaj wiele firm dba nie tylko o pozycje w wyszukiwarce, możliwe, że robi tak ich konkurencja. Tym samym ma ona znacznie większe szanse na sukces, ponieważ dociera do swoich klientów poprzez więcej kanałów. Warto również zauważyć, że również myśląc tylko o SEO, warto zadbać o bardziej kompleksowe usługi. Dzisiaj często agencje w usługach agencji SEO znajduje się:

  • Optymalizacja strony — zarówno techniczna (czas ładowania itd.), jak i pod potrzeby użytkownika (żeby wyeksponować najważniejsze elementy i przekonać więcej osób do zakupu/pozostania na stronie).
  • Analiza ruchu na stronie i wybieranie najskuteczniejszych działań.
  • Dostarczanie treści na stronę.
  • Pozyskiwanie wartościowych linków oraz ruchu bezpośredniego np. poprzez marketing szeptany.

Takie działania dają zdecydowanie lepsze efekty biznesowe klientom, wzrost ruchu jest bardziej stabilny, a przy okazji jak wasza współpraca się rozwija, to rosną również ich pozycje w wyszukiwarce Google. Natomiast Ty nie musisz przejmować się brakiem stabilności w dochodach, ponieważ niezależnie od pozycji, jakie osiąga strona twojego klienta, Ty zarabiasz pieniądze.

Oczywiście istnieją różne formy rozliczania, które dokładnie porównaliśmy w tym artykule. Jednak warto, żeby przynajmniej część twojego wynagrodzenia była stała i nieuzależniona od efektów działań. Rozbijmy teraz poszczególne elementy wymienione wyżej.

Dostarczanie treści na stronę

Jest to bardzo ważny element pracy agencji SEO. Nowa treść jest bardzo przydatna podczas osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Nie bez przyczyny dzisiaj często mówi się o tym, że treść jest ważniejsza niż linki. Dlatego też warto uwzględnić w działaniach agencji:

  • Dostarczanie nowych treści np. prowadzenie bloga, budowanie bazy wiedzy, czy też dział FAQ.
  • Optymalizację obecnej treści — szczególnie duże znaczenie ma to np. w sklepach internetowych, na stronach gdzie treści jest dużo.

Rozliczanie za ten rodzaj usług można oprzeć o bardzo popularny model 1000 znaków ze spacjami.

Regularna optymalizacja strony internetowej

Optymalizowanie strony jest to zadanie, które powinno być wykonywane regularnie. W zależności od ustaleń pomiędzy agencją SEO a klientem, agencja może ograniczyć się tylko do wyznaczenia wytycznych albo odpowiadać za ich wdrożenie.

Ważne jest tutaj precyzyjne określenie działań w umowie, optymalizacja może dotyczyć m.in.:

  • Poprawy konwersji.
  • Poprawy interfejsu strony, czytelności witryny dla użytkownika.
  • Optymalizacji witryny pod kątem SEO.
  • Optymalizacji technicznej witryny — czasu ładowania itd.

Oczywiście możliwości jest znacznie więcej i ograniczają je w zasadzie potrzeby klienta oraz możliwości agencji. Jeżeli chodzi o formę rozliczenia, to najlepiej po prostu w umowie zapisać działania prowadzone przez agencję, a następnie ustalić stały, miesięczny abonament.

Analiza ruchu na stronie i monitoring witryny

Oczywiście obserwowanie ruchu, jaki odnotowuje witryna WWW, nie jest zadaniem trudnym. Jednak agencja SEO ma znacznie większe doświadczenie, które pozwoli wyciągnąć lepsze wnioski ze zmian w ruchu.

Ponadto też często dysponuje ona różnymi narzędziami takimi jak np. SemStorm, które pozwalają analizować pozycję witryny w wyszukiwarce. Warto zauważyć, że monitoring witryny wiąże się bezpośrednio z jej optymalizacją, ponieważ np. dzięki wykorzystaniu Google Search Console agencja SEO będzie widziała o błędach 404, czy też 5xx, a to pozwoli szybko zareagować.

Ponadto też monitoring strony pozwoli na wysyłanie wartościowych raportów do klienta i pokazywanie mu jak twoje działania wpływają na zmiany w ruchu.

Podobnie jak w przypadku poprzedniego punktu za analizę ruchu na stronie i monitorowanie najlepiej rozliczać się w formie stałego abonamentu.

Linkowanie i pozyskiwanie ruchu

Na koniec zostawiliśmy najtrudniejszą część usług agencji SEO. Dlaczego najtrudniejszą? Ponieważ na sposób linkowania duży wpływ ma indywidualna strategia agencji oraz potrzeby klienta. Niektórzy klienci wolą działania bezpieczniejsze, a inni bardziej agresywne. Dlatego też warto dopasować strategię i schematy linkowania do potrzeb klienta.

Warto zauważyć, że dzięki wykorzystaniu odpowiednich strategii linkowania można pozyskać takie odnośniki do witryny, które nie tylko wpłyną pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce, ale również podniosą jej pozycję w wyszukiwarce Google. Warto je wykorzystywać, ponieważ w ten sposób pieczesz dwie pozycje na jednym ogniu.

W linkowaniu tak naprawdę kluczowa jest dywersyfikacja. Jeżeli chodzi o rozliczanie się z klientem, to również warto tutaj przyjąć stałą formę abonamentu miesięcznego. Jednocześnie określając jego wysokość, warto uwzględnić koszty pozyskiwania linków — wpisy do katalogów często kosztują, podobnie wpisy content marketingowe na zewnętrznych stronach. Warto o tym pamiętać i uwzględnić koszty działań w twojej ofercie.

Opłacalność wdrożenia rozbudowanych usług SEO — jak przekładają się one na zyski

Teraz czas na proste porównanie jak wzbogacenie swoich usług SEO o dodatkowe rozwiązania i wdrożenie modelu abonamentowego przełoży się na zyski w skali roku. W symulacji będziemy opierać się o współpracę z jednym klientem.

Płacenie za efekt (osiągnięte pozycje)

W tym przypadku przez pierwsze 3 miesiące dochody są niskie, czasem nie ma ich wcale. Oznacza to, że musisz mieć bufor finansowy, który nie tylko pozwoli Ci przetrwać brak dochodów, ale w dodatku pozwoli Ci inwestować pieniądze w pozyskiwanie wartościowych linków.

Drugi kwartał twojej działalności to tak naprawdę wychodzenie na prostą — tutaj pojawiają się pierwsze zyski i zaczynasz wychodzić na plus, dopiero po pół roku masz osiągnięty względnie stały dochód. Jak duży? To już zależy od tego, na ile słów pozycjonujesz witrynę klienta.

Wynagrodzenie w modelu abonamentowym

Tutaj na start proponujesz klientowi działania jednorazowe. Są one bardzo często konieczne, żebyś mógł odpowiednio zabrać się za działania SEO. Najczęściej działania jednorazowe opierają się o zrobienie audytu SEO i UX, wdrożenie go (lub ewentualna kontrola wdrożenia przez firmę zewnętrzną).

Czasem są tutaj dodatkowe podstawowe działania związane z linkowaniem jak np. katalogowanie strony.

Ile zarobisz w pierwszym miesiącu działań? Zwykle koszt przeprowadzenia audytu SEO i wdrożenia go to ponad 3000 zł, dlatego zyski osiągasz już w pierwszym miesiącu. Jednak znacznie ciekawiej prezentują się twoje zyski comiesięczne:

  • Tworzenie i publikowanie treści na witrynie klienta (1 artykuł tygodniowo wysokiej jakości) – 1200 zł
  • Marketing szeptany – 500 zł
  • Działania content marketingowe (4 publikacje miesięcznie w serwisach branżowych) – 3000 zł
  • Optymalizacja witryny pod kątem SEO i UX oraz analiza i monitoring ruchu – 1000 zł

Jak widać, miesięczne przychody oscylują w okolicy 5700 zł. Oczywiście nie jest to czysty zysk, część zadań będziesz zlecał na zewnątrz firmy, publikacje w serwisach branżowych to również koszt, który musisz pokryć. Nie zmienia to faktu, że już w pierwszym miesiącu osiągasz satysfakcjonujące zyski, które pozwalają Ci na prowadzenie firmy, bez martwienia się o przyszłość.

Natomiast klient zyskuje w zamian kompleksowe usługi, dzięki którym jego firma jest widoczna w sieci, a ruch na jego witrynie stale rośnie już od pierwszych tygodni współpracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *