Co to jest domena internetowa? Gdzie kupić i ile kosztuje?

Domeny internetowe to temat często uznawany za mało emocjonujący przy tworzeniu nowego biznesu. Tymczasem liczba elementów, na które trzeba zwrócić uwagę przy jej zakupie oraz liczba zagrożeń jakie mogą się pojawić jest ogromna. Jeżeli planujesz uruchomić nowy sklep internetowy, stronę www lub portal to domena internetowa będzie niezbędna aby Internauci mogli do Ciebie trafić.

Domena internetowa to adres przypisany do każdej strony, który składa się z nazwy oraz rozszerzenia. Każda strona aby zaistnieć w Internecie musi mieć swoją unikalną domenę. Co ciekawe jedna strona www może mieć kilka domen (być dostępna pod różnymi adresami), ale jedna domena wskazuje zawsze na tylko jedną stronę. W praktyce oznacza to, że jeżeli ktoś zarejestrował (kupił) domenę internetową to inna osoba lub firm nie może jej już zarejestrować. Wyjątkiem jest sytuacja w której okres rejestracji zakończył się, a dotychczasowy właściciel go nie przedłużył.

Domena generyczna czy abstrakcyjna?

Domeny generyczne zawierają nazwę, która bezpośrednio opisuje dany produkt, usługę, miejsce a także słowo potocznie występujące w danym języku. Przykładem takich nazw będą: faktury.pl, koparki.pl, warszawa.eu. Zaletami tego typu domen jest łatwość zapamiętania oraz niewielkie ryzyko pomyłki przy wpisywaniu. Warto wspomnieć, że tego typu adresy są również dużo warte przy ewentualnej odsprzedaży.

Domeny abstrakcyjne pozwalają na stworzenie bardziej wyróżniającej się na rynku marki. Nazwy te często pochodzą od generyków w których zmieniane są tylko ich końcówki, np. „-neo”, „-omat”, „-ia”. Mogą to być też całkowicie wymyślone nazwy jak google czy yahoo.

Zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie ma swoich zwolenników. Domeny generyczne jak pokazują ich wysokie wyceny są trafnym rozwiązaniem. Nie mniej jednak, jeżeli planujesz budować znaną markę nie tylko na polskim rynku to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą domeny abstrakcyjne.

Długość nazwy domeny oraz domeny wielowyrazowe

Zasada co do długości nazwy domeny jest prosta – im domena krótsza, tym lepsza. Czasami jednak sprawdzi się lepiej nazwa dwuczłonowa. Dla sprzedawcy rowerów wodnych lepszym rozwiązaniem będzie nazwa domeny w postaci „rowerywodne” niż same „rowery”, gdyż dokładniej opisze, czym faktycznie się zajmuje jego firma.

W Polsce dość popularne stały się nazwy zaczynające się na „e” oraz kończące na „24” lub „24h”. W przypadku tego typu domen ma to sens jeżeli dotyczą faktycznie e-usług lub są dostępne całą dobę. Jeżeli myślisz o rejestracji nazwy typu komornik24 to nie będzie to najlepszy wybór.

Domeny z myślnikiem

W naszym kraju nie przyjęły się nazwy domen z łącznikiem. Jeżeli zastanawiasz się czy rejestrować nazwę „mojadomena” lub „moja-domena” to zarejestruj obydwie ale jako nazwę głównej wybierz tę bez łącznika.

Wyjątkiem od tej zasady są Niemcy gdzie używanie łączników jest wręcz pożądane. Wynika to z faktu, że w ich języku istnieje możliwość tworzenia słów złożonych a zatem nazwy domen .de są często bardzo długie.

Możliwość pomyłek

Aby przekonać się czy dana domena jest prosta i łatwa warto zrobić tzw. test telefoniczny. Wystarczy zadzwonić do znajomego i pochwalić się domeną. Jeżeli jest w stanie powtórzyć a nawet przeliterować to oznacza, że nie powinno być z nią większych problemów przy wpisywaniu jej nazwy w przeglądarce.

W języku polskim najczęściej mylone w słowach następujące pary liter: p i b, n i m, c i s oraz d i t. Jeżeli w nazwie znajduje się litera x warto zastanowić się nad rejestracją nazwy zawierającej „ks”.

Oczywiście możliwość popełnienia błędu nie wyklucza nazwy domeny. Jeżeli istnieje możliwość zabezpieczenia różnych warianty wymowy danego wyrażenia, to internauci i tak trafią na właściwą stronę, niezależnie od pomyłek. Takie rozwiązanie wiąże się z wykupieniem więcej niż jednej domeny.

Podczas wyboru nazwy warto pamiętać również o rejestracji domeny z polskimi znakami diakrytycznymi, jeżeli występuje słowo zawierające taki znaki. Przykładem takiej domeny może być roza.pl oraz jej odpowiednik z polskimi znakami róża.pl. Taki błąd może dużo kosztować i zabrać nawet do 40% ruchu na stronie.

Rozszerzenia domen a rynki docelowe

W zależności od tego czy nasz biznes funkcjonuje w danym regionie, całej Polsce czy innym kraju a nawet całym świecie powinniśmy nadać mu odpowiednie rozszerzenie. W przypadku gdy skupiamy się na polskojęzycznych odbiorcach mieszkających w Polsce, to optymalnym rozwiązaniem będzie domena .pl. Jeżeli myślimy o ekspansji na rynki zagraniczne tak jak w przypadku Google czy Amazona to warto poszukać nazwy domeny z rozszerzeniem .com.

Rozszerzenia domen może my podzielić na:

– funkcjonalne: .com.pl, .info.pl, .net.pl, .edu.pl

– regionalne: .waw.pl, krakow.pl, .bydgoszcz.pl

– narodowe: .pl, .de, .fr, co.uk

– globalne: .com, .net, .org

Ze względu na dużą liczbę zarejestrowanych domen od 2014 roku ruszył proces uruchamiania kilkuset nowych końcówek domen. Większość z nich to słowa anglojęzyczne ale można znaleźć też kilka ciekawych rozwiązań dla odbiorców polskojęzycznych. Ich największymi zaletami jest efekt świeżości oraz duża dostępność wolnych ciekawych nazw. Do wyboru mamy takie końcówki jak np. .top, .link, .expert, .club, . marketing i wiele innych.

Subdomena

Jeżeli wykupimy już interesującą nas domenę to możemy zakładać tak zwane subdomeny. Subdomena ma identyczne właściwości jak domena a różni się jedynie tym, że końcówką dla subdomeny jest cała nazwa domeny głównej. Dla przykładu portal onet.pl używa subdomeny pogoda.onet.pl gdzie skupia informacje pogodowe. Mówiąc prościej jest to dodanie dowolnego ciągu znaków i połączenie go z domeną przez kropkę. Subdomena może być tworzona jedynie przez właściciela domeny głównej oraz jest darmowe i nieograniczone.

Jak i gdzie zarejestrować domenę?

W celu sprawdzenia czy domena jest wolna najprościej skorzystać z wyszukiwarki rejestratora domen. Jest to skuteczna metoda ponieważ samo wpisanie nazwy domeny w wyszukiwarkę i brak strony nie oznacza, że dana domena jest wolna.

Na rynku jest dostępnych wiele firm oferujących rejestrację domeny. Dobra firma powinna działać już jakiś czas na rynku. Często można spotkać się z nowopowstała firmą, która prowadzi agresywny marketing oferując domenę za symboliczną złotówkę lub za darmo. Oferty tego typu często kończą się tym, że odnowienie domeny po roku jest bardzo kosztowne.

Przed wyborem firmy warto sprawdzić jakie rozszerzenia domen oferuje rejestrator i czy znajdziemy tam takie, które mogą nas zainteresować w przyszłości.

Decydując się na wybór warto sprawdzić również kwestię bezpieczeństwa. System rejestratora powinien być odpowiednio zabezpieczony przez dostępem z zewnątrz aby móc chronić konto klienta przed osobami trzecimi.

Przejmowanie domeny

Czasami zdarza się, że potrzebujemy domeny internetowej zarejestrowanej już przez kogoś innego. Powody mogą być bardzo zróżnicowane a samo przejęcie może nastąpić poprzez takie sposoby jak:

– przejęcie domeny, gdy wygaśnie,
– negocjacje prowadzone z obecnym abonentem oraz przekazanie praw, najczęściej za wynagrodzeniem,
– spór prawny przed sądem arbitrażowym lub powszechnym.