Istnieje wiele narzędzi do zbierania danych statystycznych w internecie. Niektóre osoby szukają cały czas nowego oprogramowania, jednak bardzo często najprostsze narzędzia są najskuteczniejsze. Świetnym przykładem jest Google Analytics — to prawdopodobnie najbardziej znane narzędzie do mierzenia m.in. ruchu na stronie. Dzisiaj przyjrzymy się najważniejszym funkcjom Google Analytics — będzie to wprowadzenie dla osób, które nie korzystają z tego narzędzia, lub mają problem z jego obsługą. Nie poznasz tu zaawansowanych funkcji Google Analytics — to będą tematy na kolejne artykuły.
Możliwości Google Analytics
Możliwości tego narzędzia są tak naprawdę bardzo duże. Może być ono wykorzystane np. podczas marketing automation, o czym pisaliśmy już na naszym blogu. Jednak w tym artykule skupimy się na prostszych zastosowaniach systemu analitycznego od Google.
Jakie są najważniejsze i podstawowe funkcje Google Analytics?
- Informacje na temat odbiorców — wiek, płeć, zainteresowania, dane demograficzne, geograficzne. Google Analytics zbiera naprawdę pokaźną ilość informacji na temat osób wchodzących na twoje strony. Ty możesz je wykorzystać choćby do planowania swojej treści, czy też kampanii reklamowej na Facebooku.
- Informacje o ruchu — ilość użytkowników odwiedzających twoją stronę, ile było nowych użytkowników, ilość odsłon, sesji, czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń. To znowu tylko garść informacji, które możesz uzyskać z Google Analytics. Dzięki temu m.in. wiesz, jak wiele użytkowników powraca na twoją stronę.
- Źródła ruchu — możesz ocenić swoje źródła ruchu. Jak wiele osób pozyskujesz z wyszukiwarek internetowych, ile osób wchodzi na twoją stronę z portali społecznościowych, a ile bezpośrednio z innych stron, na których prowadziłeś np. marketing szeptany.
- Najpopularniejsze strony — możesz ocenić, które strony w twoim serwisie są najpopularniejsze i to wykorzystać np. poprzez umieszczenie na nich linku do produktu, który obecnie sprzedajesz.
- Przepływ użytkowników — dzięki temu wiesz jaką ścieżkę pokonują twoi odbiorcy, w którym momencie wychodzą z twojej strony. Jakie podstrony odwiedzają i co robią po wejściu na nie.
- Konwersje — prowadząc sklep internetowy albo po prostu prowadząc sprzedaż możesz wykorzystywać Google analytics do mierzenia konwersji. W ten sposób możesz często uzyskać bardziej precyzyjne i miarodajne wyniki niż te płynące z systemów do sprzedaży.
To wszystko sprawia, że Google Analytics daje Ci mnóstwo informacji zwrotnych na temat ruchu na twojej witrynie internetowej. Przyjrzyjmy się teraz bliżej niektórym funkcjom tego oprogramowania.
Od czego zacząć?
Jeżeli chcesz korzystać z Google analytics, to musisz na początku wykonać dwa kroki:
- Założyć konto na https://www.google.com/analytics/
- Dodać kod śledzenia na stronie.
Punkt drugi jest bardzo istotny. Google analytics będzie zbierało i analizowało informacje na temat ruchu, tylko jeżeli będzie się znajdował na twojej stronie odpowiedni kod. Jest to istotne, gdy będziesz wprowadzał na swojej stronie jakieś zmiany np. zmieniał motyw wordpress.
W przypadku korzystania z narzędzi CMS warto zastanowić się nad dodaniem na stronę odpowiedniej wtyczki, dzięki której będziesz mieć pewność, że kod Google Analytics będzie się stale znajdował na twojej witrynie.
Podstawowe dane o ruchu
Zacznijmy od omówienia podstawowej analizy ruchu. Tutaj tak naprawdę najważniejsze rzeczy widzisz od razu po zalogowaniu się do panelu Google Analytics. Znajdziesz tu informacje o:
- Ilości użytkowników wchodzących na twoją stronę każdego dnia
- Procencie odrzuceń
- Liczbie sesji, średnim czasie trwania sesji i liczbie stron obejrzanych podczas sesji
Wykres pokazuje dane z ostatnich 30 dni. Możesz zmienić widok z dziennego, na tygodniowy, godzinowy. Możesz też wybrać inny okres pokazywanych danych. Zwykle analiza ruchu na stronie będzie się ograniczała do tego ekranu startowego. Dzięki temu będziesz wiedział m.in. czy ruch na twojej stronie się zwiększa, czy też zmniejsza — a to pozwala ocenić skuteczność działań marketingowych.
Analiza źródeł ruchu
Jeżeli prowadzisz różne działania mające na celu pozyskać ruch, to warto ocenić skuteczność każdego z nich. Tu warto przejść do zakładki pozyskiwanie. Tam znajdziesz informacje na temat źródeł ruchu, oto co możesz tam zobaczyć:
- Direct — osoba weszła bezpośrednio na twoją witrynę poprzez wpisanie adresu w przeglądarkę.
- Organic search — osoba weszła poprzez wyszukiwania w wyszukiwarce Google (z bezpłatnych wyników wyszukiwania).
- Paid Search — osoba weszła z wyszukiwarki Google (poprzez płatne wyniki wyszukiwania).
- Social — ruch pozyskany z mediów społecznościowych np. Facebook, Twitter, Instagram.
- Referall — osoba kliknęła link na innej stronie prowadzący na twoją witrynę np. na forum albo innym blogu.
- Email — źródłem ruchu są wiadomości e-mail np. osoby kliknęły w link w newsletterze.
- Unknown — inne źródła ruchu, które nie są przypisane do żadnej z wymienionych kategorii.
Czego możesz dowiedzieć się o ruchu?
W każde z wyżej wymienionych źródeł ruchu możesz kliknąć, dzięki temu poznasz szczegółowe informacje na temat wizyt pozyskanych w ten sposób. Przykładowo, jeżeli wejdziesz w zakładkę “Referall”, to będziesz wiedział, z jakich stron najczęściej ludzie wchodzą na twoją witrynę.
Jeżeli wejdziesz w zakładkę “Organic serach” to będziesz wiedział, z jakich słów kluczowych ludzie wchodzą na twoją stronę. Chociaż tutaj większość słów będzie określona jako (not provided) – jest to ruch osób zalogowanych, w Google i pod tą zakładką mogą znajdować się wszystkie słowa kluczowe.
Na co zwracać uwagę podczas analizy ruchu?
Na koniec kilka rad i uwag co do tego, w jaki sposób analizować ruch i na co zwracać uwagę:
- Szczególną uwagę przywiązuj do tego, jak w dłuższej perspektywie zmienia się ruch na twojej stronie internetowej. W perspektywie kilku miesięcy on rośnie, czy maleje? Zwracaj również uwagę na udział różnych źródeł ruchu w perspektywie dłuższych okresów.
- Zwracaj uwagę na duże spadki i wzrosty w ruchu na twojej stronie internetowej. Zawsze, gdy dzieje się coś niezwykłego, to przejdź do zakładki “pozyskiwanie”, żeby odnaleźć źródła anomalii. Żeby je odnaleźć, prawdopodobnie będziesz musiał zawęzić badany czas, możesz po prostu wybrać interesujące Cię dni.
- Szczególną uwagę na ruch zwracaj podczas prowadzenia różnych kampanii marketingowych.
Podsumowanie
Tutaj poznałeś podstawy wykorzystania Google Analytics. Jednocześnie możliwości tego oprogramowania są znacznie większe. Na naszym blogu będą pojawiały się kolejne artykuły opisujące wykorzystanie Google Analytics, dlatego śledź naszego bloga.