Social Gifting to zjawisko, którego wykorzystanie sprzyja powstawaniu marketingu wirusowego. W skrócie Social gifting polega na dzieleniu się ze znajomymi np. bonami do sklepów. Często wykorzystuje się do tego celu portale społecznościowe.
Jak działa social gifting?
W skrócie jest to nowoczesna forma wręczania prezentów. Zamiast zastanawiać się co kupić, można po prostu przekazać bon do sklepu. Tego typu rozwiązania już sprawdzają się od wielu lat w formie offline poprzez np. karty prezentowe.
W przypadku wykorzystania social giftingu daje się bony do sklepów online. Różnią się one tym, że w przypadku social giftingu na kupon może się złożyć wiele osób i w ten sposób osoba otrzyma jeden bon na kwotę 500 zł zamiast np. 10 po 50 zł. Dzięki temu solenizant otrzyma większy prezent.
Social Gifting może mieć również formę podobną do crowdfundingu — zbiórka jest urządzana np. na laptopa i wtedy wszyscy zainteresowani wpłacają pewną sumę. Jeżeli zostanie uzbierana pula, to wtedy prezent zostaje zakupiony i wysłany zainteresowanej osobie. Jest to nowsza i bardziej wygodna forma „zrzutki” na prezent.
Jak wykorzystać social gifting w swoim biznesie?
Przede wszystkim musisz dać ludziom możliwość organizowania takich akcji. Możesz to zrobić albo inwestując w osobistą platformę, albo skorzystać z gotowych rozwiązań. Drugie rozwiązanie jest zwykle o wiele bardziej opłacalne w przypadku mniejszych firm. Istnieje wiele platform do social giftingu takich jak np. CashStar, Alyce, czy też Wrapp.
Żeby zachęcić ludzi do idei Social Giftingu warto dodać coś od siebie. Przykładowo do kodu podarunkowego dorzucasz dodatkowe 20 zł albo każdą wpłatę powiększasz o 10%. Dzięki temu jest bardziej prawdopodobne, że ludzie będą chcieli skorzystać z takiej propozycji.
Czy social gifting się opłaca?
Taka forma marketingu nie jest w Polsce bardzo popularna, dlatego interesując się nią, masz pewność, że twoja firma się wyróżnia, to z pewnością pomoże Ci w zdobyciu przewagi konkurencyjnej.
Ponadto warto zauważyć, że social gifting jest nienachalną formą marketingu. Można powiedzieć, że ludzie sami promują twój sklep internetowy. A tego typu działania są zawsze skuteczniejsze i mogą też dawać ciekawe wyniki.
Z całą pewnością na uwagę zasługuje fakt, że social gifting nie wiąże się z dużymi kosztami, natomiast możesz korzystając z tej technologii stworzyć dodatkowy kanał pozyskiwania klientów. Dlatego warto się nim zainteresować.