Dokonanie zakupu, kliknięcie w baner reklamowy, wypełnienie formularza, włączenie filmu, rejestracja konta, zapisanie się do newslettera, pobranie bonu, wysłanie zapytania – to właśnie jest konwersja.
Jednym słowem, konwersja to reakcja klienta, potencjalnego klienta czy po prostu użytkownika sieci na nasze działania SEO lub prowadzone kampanie reklamowe. Zawsze wtedy, gdy klient wykonuje istotną dla Twojej firmy czynność, to mówimy, że zaszła konwersja. Jak można się łatwo domyślić, konwersja będzie ważnym czynnikiem branym pod uwagę podczas sprawdzania efektów kampanii reklamowych i działań SEO. Dlatego bardzo prawdopodobne jest, że niejednokrotnie usłyszysz właśnie takie słowo od pracownika agencji, której powierzyłeś przeprowadzenie działań marketingowych dla Twojej firmy. Chociażby z tego powodu warto głębiej poznać istotne zagadnienia związane z konwersją.
Konwersja – co musisz wiedzieć?
Przedsiębiorcy prowadzący różne rodzaje działalności w sieci będą różnie rozumieć słowo konwersja. Jest to związane przede wszystkim z tym, że każdy z nich oczekuje od swoich klientów innego rodzaju reakcji. Właściciel sklepu internetowego będzie oczekiwał, że klient dokona zakupu, właściciel bloga, że odbiorca zapisze się do jego newslettera, właściciel firmy usługowej, że klient kliknie w baner reklamowy lub wypełni formularz kontaktowy. Tego typu przykładów jest oczywiście o wiele więcej.
Dorośli lubią dane liczbowe…
Jak wiadomo, nic tak dobrze nie pokaże, czy dane działania reklamowe przynoszą konkretne efekty, jak dane liczbowe. Podobnie jest w przypadku konwersji. Samo określenie czy jest ona duża, średnia czy mała nie wystarczy. Dlatego posługujemy się czymś takim jak wskaźnik konwersji. Co to jest i jak się go oblicza?
Wskaźnik konwersji – to ma znaczenie
Na podstawie wskaźnika konwersji możemy dokładnie określić na ile przeprowadzone działania są skuteczne. A porównując wskaźniki z różnych okresów, możemy również sprawdzić, czy idziemy do przodu, stoimy w miejscu, czy się cofamy. Dzięki temu jesteśmy w stanie też obiektywnie skontrolować czy wprowadzone przez nas nowe sposoby reklamy się sprawdzają czy może niekoniecznie. Jednym słowem, wskaźnik konwersji powinien zainteresować każdego komu zależy na efektywnej reklamie internetowej.
wskaźnik konwersji to ilość konwersji podzielona przez ilość użytkowników i pomnożona przez 100%
Powyższe bardzo proste równanie pozwala określić ile wynosi wskaźnik konwersji w konkretnym przypadku.
Co zrobić z otrzymanymi danymi liczbowymi?
Nikt z nas nie będzie tracił czasu na obliczanie wskaźnika konwersji dla strony internetowej tylko po to, by się jemu poprzyglądać. Robimy to głównie po to, by skontrolować na ile udało nam się osiągnąć zamierzone cele konwersji. Tak, tak. Każdy właściciel strony powinien sobie je wyznaczyć. Jasno wyznaczony cel konwersji pozwala przede wszystkim modyfikować podejmowane działania marketingowe tak, by uzyskać możliwe najlepszy efekt. Co w większości przypadków oznacza po prostu osiągnięcie jak największego przychodu z prowadzonej strony.
Kolejną wartością jaką niesie za sobą wyznaczenie celu konwersji jest wyeliminowanie tzw. pustego ruchu, czyli ruchu na stronie, który nie daje żadnych większych korzyści, ponieważ nie mobilizuje użytkowników do żadnej reakcji. Jednym słowem, to wejścia internautów na stronę, z których nie masz żadnego zysku.
Główny powód braku reakcji ze strony użytkowników
Pewnie teraz zastanawiasz się, co jest powodem tego, że powstaje tzw. pusty ruch, czyli dlaczego niektórzy użytkownicy nie podejmują żadnych czynności. Przyczyn może być wiele, ale najczęściej głównym winowajcą jest zła kampania reklamowa, czyli celująca w nieodpowiednią grupę docelową. Zła kampania powoduje, że niektórzy użytkownicy trafiają na Twoją stronę przypadkiem, choć na przykład nie tego szukali. Albo po prostu nie stać ich na zakup Twojego produktu, czyli znowu kampania została ustawiona dla osób o zbyt małym budżecie. W tym przypadku można jeszcze z tego wybrnąć, tworząc kampanię tak, by skutecznie zachęciła do zakupu również te osoby, dla których dany produkt ogólnie wydaje się zbyt drogi. Przecież to, że coś jest dla nas drogie wcale nie oznacza, że nie możemy tego kupić.
Jaki wskaźnik konwersji jest zadowalający?
Choć odpowiedź na to pytanie może wydawać się kluczowa podczas ustalania celu konwersji, to tak naprawdę trudno jednoznacznie na nie odpowiedzieć. Wszystko zależy od wielu czynników, czyli przede wszystkim od rodzaju działalności, branży, oferty, czasem również sezonu czy aktualnej konkurencji. Na szczęście przeciętny właściciel strony internetowej nie musi sobie tym zawracać głowy, ponieważ to w rękach specjalistów od marketingu internetowego leży nadzorowanie, czy uzyskany wskaźnik jest wystarczający.