Allegro jest z całą pewnością liderem polskiego rynku e-commerce. Jednak czy jedyną alternatywą jest założenie swojego sklepu internetowego? Nic bardziej mylnego, w tym artykule przyjrzymy się innym alternatywom dla Allegro.
Główna zasada sprzedaży
Jedna z najważniejszych zasad sprzedaży mówi o tym, żeby oferować swoje produkty i usługi tam, gdzie znajdują się twoi potencjalny klienci. Z tego powodu działając w branży e-commerce, warto być obecnym na allegro – tu znajduje się wielu twoich potencjalnych klientów.
Omówienie wszystkich dostępnych platform sprzedaży nie ma sensu z dwóch powodów:
- Istnieją platformy sprzedażowe skierowane do wąskiej grupy docelowej.
- Cały czas powstają nowe platformy sprzedażowe, natomiast inne znikają. Platform takich jak np. allegro, eBay czy Amazon nie jest wiele.
Dlatego warto skupić się na głównych rodzajach miejsc w internecie, gdzie możesz oferować swoje produkty lub usługi:
- Platformy aukcyjne-ofertowe
- Portale ogłoszeniowe
- Platformy sprzedaży lokalnej, platformy ogłoszeniowe lokalne
- Social Media
Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym rodzajom miejsc, gdzie możesz prowadzić sprzedaż.
Platformy aukcyjne-ofertowe
Ten rodzaj platform działa podobnie jak allegro. Niektóre oferują tylko możliwość sprzedaży, inne dają dodatkowo możliwość wystawienia produkty w licytacji. W Polsce allegro nie ma zbyt dużej konkurencji, jeżeli chodzi o ten rodzaj platform. Polską wersję strony ma cały czas eBay, jednak strona tego sklepu nie znajduje się nawet w pierwszej setce najpopularniejszych witryn w Polsce. Podobnie jest w przypadku Amazona — istnieje polskojęzyczna strona tego serwisu, jednak po wpisaniu Amazon.pl w wyszukiwarce zostajemy przekierowani na domenę niemiecką. Ponadto w obu tych miejscach podstawową walutą jest euro.
Dlatego, jeżeli chcesz zaistnieć na platformie aukcyjno-ofertowej, to zostaje tak naprawdę allegro. Ten rynek w Polsce został zdominowany przez jeden serwis i o ile klienci mogą korzystać z alternatyw międzynarodowych takich jak np. Aliexpress, to przedsiębiorcy zbyt dużego wyboru nie mają.
Portale ogłoszeniowe i platformy sprzedaży lokalnej
Warto połączyć te dwie grupy portali ogłoszeniowych, ponieważ bardzo często są one do siebie podobne. Przede wszystkim możemy tu wyróżnić trzy rodzaje różnych portali ogłoszeniowych:
Portale branżowe
Na tych portalach znajdziesz oferty z określonej branży, przykłady to:
- pl — są tutaj ogłoszenia związane z motoryzacją — zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, a nawet części samochodowe.
- pl — jest to serwis z ogłoszeniami dotyczącymi noclegów.
- pl — tutaj są ogłoszenia związane z mieszkaniami, domami, działkami. Zarówno oferty sprzedaży, jak i wynajmu.
Portale ogólne
Na tego typu portalach znajdziesz zwykle wszystko albo prawie wszystko — domy, zabawki, telefony, ubrania, a nawet pracę. Najpopularniejsze serwisy tego typu w Polsce, to:
- OLX
- Gumtree
- pl
Zyskują one na popularności. W pewnym sensie przejęły one dawną niszę Allegro — dzisiaj osoby indywidualne tutaj wystawiają różne ogłoszenia.
Portale lokalne
Bardzo często działają one na takich samych zasadach jak wyżej wymienione portale, z tą różnicą, że są skierowane tylko do konkretnego regionu. Najczęściej jest to jeden, duży serwis, który posiada różne subdomeny takie jak oglaszamy24.pl i lento.pl np.:
- lento.pl
- Kraków.oglaszamy24.pl
Jak zorganizować sprzedaż na takich platformach?
W wielu sytuacjach obecność na tych platformach sprzedażowych może dać nawet lepsze efekty niż sprzedaż na allegro. Jednak pozostaje pytanie, jak zorganizować taką sprzedaż:
- Koniecznie zapoznaj się z regulaminem platformy, na której chcesz sprzedawać — często można trafić tutaj na różnego rodzaju ograniczenia co do sprzedawanych produktów.
- Zwróć uwagę na koszty dodania ogłoszenia — w serwisach specjalistycznych często dodanie ogłoszenia jest płatne. Natomiast w serwisach ogólnych takich jak np. OLX lub Gumtree często darmowe. Jednak w tym drugim przypadku często istnieją różne dodatkowe uwagi np. w OLX dodanie ogłoszenia w kategorii motoryzacja albo praca jest płatne, natomiast w kategorii usługi jeden użytkownik może dodać tylko jedno ogłoszenie.
- Postaraj się zorganizować system sprzedażowy tak, żeby wiedzieć, ile osób skorzystało z konkretnego ogłoszenia. Dzięki temu będziesz wiedział, które portale ogłoszeniowe dają najlepszą konwersję i skupisz się na nich.
Podsumowanie
Mimo że allegro jest z całą pewnością najpopularniejszym serwisem sprzedażowym w Polsce, to w wielu sytuacjach ograniczanie się tylko do jednego miejsca, w którym prowadzisz sprzedaż, nie jest dobrym pomysłem. W niektórych branżach może się okazać, że obecność na portalach ogłoszeniowych daje znacznie lepsze rezultaty niż sprzedaż na Allegro. Z całą pewnością warto to sprawdzić, zwłaszcza że zwykle dodawanie ogłoszeń na takich portalach jest darmowe.