Co warto wiedzieć o e-commerce w Polsce?

E-commerce Zakupy online

Chciałbyś zacząć działać w branży e-commerce? A może od jakiegoś czasu już tu pracujesz, jednak efekty nie są zadowalające? W obu przypadkach powinieneś przeczytać ten artykuł — poznasz w nim sporo informacji o rynku e-commerce w naszym kraju. Ważne jest tutaj, że skupimy się właśnie na Polsce.

Czym w ogóle jest E-commerce?

Ecommerce w Polsce

Zanim zaczniemy omawiać, jak wygląda sytuacja na rynku e-handlu w Polsce, to warto poświęcić chwile na samo zagadnienie e-commerce. Niektóre osoby są błędnie przekonane, że e-commerce to jedynie handel internetowy. Z angielskiego termin oznacza dosłownie „handel elektroniczny”. Oznacza to, że również wykorzystanie innych elektronicznych mediów takich, jak np. telewizja, radio, czy też telefon można zaliczyć do e-commerce. To oznacza, że znienawidzone przez wszystkich call center również można zaliczyć do sprzedaży elektronicznej. Innym świetnym przykładem jest słynny numer 0-700, który również jest sprzedażą cyfrową.

Warto zadać sobie pytanie – dlaczego w takiej sytuacji rynek e-commerce jest utożsamiany z internetem? Przyczyn można wyróżnić kilka:

  • Połączenie wszystkich elementów handlu elektronicznego – odbywa się tutaj reklama, sprzedaż, płatność.
  • Popularność internetu – obecnie medium to jest obecne na każdym kroku. Wygrywa znacząco z radiem, czy też telewizją.
  • Możliwości internetu – reklamy w telewizji, czy też radiu są drogie i skierowane do „wszystkich”. Internet daje znacznie większe możliwości reklamy, przy mniejszych nakładach.

To wszystko sprawia, że dzisiaj o e-commerce mówi się praktycznie tylko i wyłącznie nawiązując do internetu. Zastanawiasz się pewnie, po co Ci te informacje?

Przede wszystkim, żeby zrozumieć, jak powstawał rynek e-commerce w internecie. To nie jest żaden magiczny twór, pomysł wizjonera. On wyewoluował z innych dostępnych metod sprzedaży. W ten sposób powstawał rynek e-commerce taki, jaki jest znany dzisiaj.

Co warto wiedzieć o polskim E-commerce?

Teoretycznie sprzedając w internecie, masz możliwość dotarcia do klientów z całego świata. W praktyce działając w każdym kraju, trzeba przyjąć trochę inne strategie. Duży wpływ ma tutaj kultura danego państwa, prawo, czy nawet zamożność klienta – wiele tych samych produktów jednej firmy ma inną cenę w zależności od kraju, w którym robisz zakupy.

Jeżeli chodzi o Polskę, to kluczowe jest kilka faktów na temat e-commerce:

  • Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. Zarówno gdy mówimy o jego wartości, jak i udziale w polskim PKB.
  • Ludzie coraz chętniej wykorzystują internet przy robieniu zakupów. Mowa tu nie tylko o bezpośrednim dokonywaniu transakcji, ale również o szukaniu opinii w internecie.
  • Główną częścią e-commerce są oczywiście e-sklepy, które generują największą część zysków w tej branży. Lwią część oczywiście stanowią portale aukcyjne, z allegro na czele.
  • Internet pozwala na wdrażanie i testowanie nowych modeli sprzedażowych takich jak np. zakupy grupowe.

Jednocześnie warto zauważyć, że rynek e-commerce bardzo dynamicznie się rozwija. Przykładem mogą być zmiany w obrębie serwisów aukcyjnych takich jak allegro oraz fakt, że w Polsce coraz popularniejsze jest sprowadzanie produktów z Chin.

Kilka faktów o klientach e-commerce

Gdy mówimy o branży e-commerce, to warto też się przyjrzeć klientom, którzy szukają tu produktów. Najczęściej podawane jest kilka powodów, dla których ludzie wybierają zakupy przez internet:

  • Oszczędność pieniędzy
  • Wygoda – oszczędność czasu, dostawą do domu
  • Dostęp do produktów najwyższej jakości
  • Większy wybór produktów
  • Możliwość robienia zakupów przy okazji np. wykorzystując aplikację mobilną podczas podróży autobusem.

W ostatnich latach z całą pewnością duży wpływ ma również dostęp do produktów z całego świata. Coraz popularniejsze stają się zamówienia z zagranicy, czego dowodem jest choćby ilość paczek trafiających do sortowni.

Te wszystkie aspekty też są bardzo dobre dla sprzedawców e-commerce – niezależnie od tego, czy planujesz trafić do klientów mniej, czy też bardziej zamożnych, to masz pewność, że znajdziesz potencjalnych klientów w internecie.

Najwięksi gracze w Polsce

Jeżeli planujesz działać na rynku Polskim, to warto, żebyś wiedział, z jaką konkurencją musisz się zmierzyć. Duże znaczenie tutaj ma analiza swojej branży, jednak jest kilka serwisów, które warto znać niezależnie od tego, w jakiej niszy działasz.

  • Allegro – to bezsprzeczny lider w branży e-commerce w Polsce. Niezależnie od tego, czy ktoś regularnie kupuje przez internet, czy też nigdy tego nie robił, to i tak z pewnością słyszał o tym serwisie. Potencjał tego serwisu jest na tyle duży, że niektóre firmy ograniczają swoją sprzedaż tylko do Allegro! Natomiast inne firmy prowadzą sprzedaż zarówno na swoich własnych serwisach, jak i na platformie Allegro. Przyczyn popularności tego serwisu jest dużo – przede wszystkim znajdziesz tu ogromny asortyment niezależnie od tego, czego szukasz. Ponadto do dyspozycji masz piekielnie skuteczne filtry sprzedażowe. Nie wolno zapominać o tym, że serwis cały czas się rozwija – warto zwrócić uwagę np. na allegro smart, które daje dodatkowe korzyści osobom robiącym regularne zakupy poprzez allegro.
  • Ceneo – kolejnym dużym graczem jest z pewnością porównywarka cenowa. Motywacją wielu osób do robienia zakupów przez internet są oszczędności. Ceneo umożliwia znalezienie sklepu oferującego najniższe ceny. Jeżeli prowadzisz własny serwis, to z całą pewnością powinieneś korzystać z Ceneo.
  • Groupon – z całą pewnością warto też wspomnieć o największym serwisie umożliwiającym szukanie różnych ofert i okazji. Z Groupona korzysta wielu internautów, którzy szukają tu ciekawych okazji i promocji.

Oczywiście jest znacznie więcej serwisów, które są warte uwagi. Warto znać inne serwisy aukcyjne i sprzedażowe takie jak np. eBay, czy też OLX. Również zaistnienie na serwisach takich, jaka np. Nokaut i skąpiec ma duże znaczenie. Jednak wcześniej wymienione serwisy należą do największych.

E-sklepy w Polsce

Wyżej nie wspominaliśmy nic o e-sklepach w Polsce. Oczywiście możemy wymienić kilka bardziej popularnych serwisów, są to przede wszystkim sklepy większych marek takich jak np. Empik, czy też RTV Euro AGD. Jednak nie są one w stanie nawet dogonić popularnością wyżej wymienionych serwisów (poza grouponem).

Jednocześnie analizę e-sklepów powinien każdy przedsiębiorca przeprowadzić we własnym zakresie. Prawda jest taka, że rynek e-commerce jest bardzo dynamiczny:

  • Cały czas powstają nowe sklepy.
  • Zamykane są stare.
  • Sklepy wstrzymują swoją działalność na pewien okres.

Nierzadko dochodzi również do duplikowania sklepów – powstaje identyczny sklep, z niezmienionym asortymentem, który różni się jedynie nazwą i wyglądem. Prawda jest jednocześnie taka, że działa tutaj zasada Pareto, a to oznacza, że wiele małych sklepów nie generuje żadnych zysków.

Nie ma również dużego sensu przyglądanie się kategoriom w polskim e-commerce takim, jaka np. nowe technologie, odzież i obuwie. Zainteresowanie danymi kategoriami cały czas się zmienia i przed rozpoczęciem działania należy po prostu we własnym zakresie przyjrzeć się opłacalności działania w danej branży. Jednak to jest temat na inny artykuł. Z całą pewnością odpowiedź na pytanie, jak wybrać niszę e-commerce znajdziesz na naszym blogu.

Prognozy na temat rynku e-commerce

Rynek ecommerce prawdopodobnie będzie się rozwijał

Oczywiście fakty wydają się przedstawiać rynek e-commerce w świetnym świetle. Jednak co na jego temat mówią prognozy? Jak według ekspertów będzie rozwijał się rynek e-commerce? Istnieje kilka argumentów przemawiających za tym, że będzie on cały czas się rozwijał:

  • Coraz więcej osób zauważa, że kupując przez internet, można oszczędzać. Ludzie szukający oszczędności będą motorem napędowym.
  • E-zakupy oznaczają wygodę – klienci mają dostęp do większego asortymentu, zakupy wymagają mniej czasu, są też wygodniejsze, bo nie trzeba przejmować się dostawą.
  • Polski rynek jest atrakcyjny dla graczy zza granicy. Przykładem są salony Xiaomi w Polsce, czy też specjalne promocje w Aliexpress skierowane do Polaków.
  • Duże sklepy stacjonarne coraz bardziej stawiają na sprzedaż internetową. Mowa tu również o tak zwanych hipermarketach takich, jak np. Carrefour, czy też Auchan.
  • Będą prawdopodobnie powstawać cały czas nowe modele sprzedażowe zachęcające do kolejnych zakupów. Przykładem jest choćby przenikanie social mediów i handlu.
  • Będzie rosła popularność handlu mobilnego – coraz więcej osób będzie robić zakupy przez telefon.

Oczywiście przyszłość nie jest taka kolorowa – wielu ekspertów wskazuje, że będą też czynniki hamujące. Zwracają oni uwagę na ogólne spowolnienie gospodarcze. Jednak część osób jest pozytywnie nastawiona i uważa, że może to korzystnie wpłynąć na branżę e-commerce. Robienie zakupów przez internet jest dla wielu osób oszczędnością, przez co będą oni rezygnować ze sklepów stacjonarnych, na rzecz robienia zakupów online.

Czy jest miejsce dla małych graczy?

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie nurtujące wielu nowych przedsiębiorców – czy są oni nawiązać jakąkolwiek walkę z gigantami takimi jak Allegro, czy też Aliexpress? Odpowiedź jest bardzo pozytywna – jak najbardziej tak:

  • Często nie muszą walczyć, mogą wykorzystać popularność serwisu Allegro, żeby osiągnąć sukces.
  • Większość małych przedsiębiorców jest w stanie ograniczyć koszty prowadzenia biznesu – nie potrzebują wielkich magazynów, nie muszą zatrudniać wielu pracowników. To sprawia, że mniejszy obrót w skali miesiąca pozwala im godnie żyć.
  • Mali gracze wykorzystując trendy mogą odnieść bardzo duży sukces.
  • Małe firmy mogą postawić na świetną obsługę klienta, a dzięki temu nie będzie tak dużego znaczenia miała walka cenowa.

Prawda jest taka, że istnieje wiele sposobów na to, żeby wyróżnić się na rynku i odnieść sukces. Cały rynek e-commerce w Polsce jest wart miliardy złotych. Nie musisz być gigantem, żeby wykroić malutki kawałek tego tortu dla siebie. Najważniejsza jest świadomość tego, jakie trendy panują na rynku e-commerce w Polsce i jak wygląda sytuacja w twojej niszy. Zachęcamy również do przejrzenia innych artykułów dotyczących sklepów internetowych.