Jak wybrać niszę rynkową, w której będziesz działać?

Szukanie niszy rynkowej

Jeżeli planujesz rozpocząć działanie w internecie, to kluczowe jest dobranie odpowiedniej niszy rynkowej. Naturalny jest fakt, że niektóre nisze dają większe możliwości zarabiania niż inne. Dlatego też w tym artykule poznasz kilka zagadnień związanych z wyborem odpowiedniej niszy rynkowej dla siebie.

Dlaczego wybór niszy jest tak istotny?

Wybór niszy ma ogromne znaczenie

To kluczowe pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć. Przede wszystkim warto zauważyć, że z niszą bezpośrednio wiążą się twoje możliwości zarabiania. W pewnych niszach jest po prostu więcej klientów, przepływa przez nie więcej kapitału. A to oznacza, że jest dostępny większy rynek, na którym możesz zarabiać.

Warto jednocześnie na samym początku zaznaczyć, że nisza nie oznacza tylko i wyłącznie branży, w której będziesz działał. Najprościej można określić niszę jako obszar swoich działań. Chociaż oczywiście to hasło można zdefiniować na wiele różnych sposobów. To oznacza, że są różne metody na wybranie niszy dla siebie. W tym artykule poznasz kilka sposobów na jej wybranie.

Strategie wybrania niszy rynkowej

Wybranie odpowiedniej strategii niszy rynkowej to kluczowy aspekt, od którego zależy sukces małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego też przede wszystkim powinieneś skupić się na świadomym wybraniu swojej niszy rynkowej, a ponadto należy poświęcić temu tematowi odpowiednio dużo tematu.

Generalnym celem, jaki chcesz osiągnąć, szukając niszy dla siebie, jest znalezienie, zdiagnozowanie potrzeb sprecyzowanej grupy odbiorców, a następnie dostarczenie produktów i usług na takim poziomie, żeby wybrali twoją firmę, a nie konkurencję. Wybierając niszę, w pewnym sensie wybierasz segment rynku, na którym się skupisz. I tutaj istnieją trzy główne metody na określenie niszy rynkowej:

Wyodrębnienie niszy rynkowej

Jest to prawdopodobnie najpopularniejszy sposób na określanie swojej grupy docelowej. Polega on na określeniu specyficznej grupy odbiorców. Tutaj po prostu z istniejącego rynku wybierasz jakąś wąską część, w której będziesz się specjalizował.

Dużą zaletą tej strategii niszowej jest jej prostota. Nie próbujesz tutaj wymyślać czegoś nowego, a po prostu specjalizujesz się w jakiejś dziedzinie istniejącego rynku. Przykłady:

  • Możesz ograniczyć działanie do określonego terytorium lub zrobić odwrotnie pozbyć się ograniczenia terytorialnego (np. oferować korepetycje online).
  • Możesz skupić się na konkretnej grupie klientów np. być trenerem personalnym tylko dla kobiet, które chcą wrócić do formy po urodzeniu dziecka.
  • Możesz skupić się na konkretnej grupie produktów (np. stworzyć sklep tylko z sukienkami) albo tylko konkretnej marce (np. stworzyć sklep tylko z telefonami z Chin).

Możliwości masz dużo, głównym zadaniem twoim tutaj jest nie trafiać do ogólnej grupy klientów (np. osób, które chcą schudnąć), a wyspecjalizować się i docierać do znacznie węższej grupy docelowej.

Uzupełnianie niszy rynkowej

Ta strategia jest już trochę trudniejsza. Tutaj w pewnym sensie tworzysz nową niszę, ale na bazie istniejącej. Można powiedzieć, że w pewien sposób uzupełniasz istniejącą już niszę. Na szczęście nie musisz tutaj tworzyć całkowicie nowej niszy, często polega to na wprowadzeniu drobnych innowacji.

Najlepszym przykładem jest oferowanie różnych dodatkowych usług, które obciążają konsumenta od realizowanych zadań np. większość sklepów z częściami komputerowymi ma w swojej ofercie usługę montażu.

Możesz też, po prostu uzupełnić już istniejącą niszę o dodatkowe korzyści np. możesz oferować usługi dietetyczne przez internet, gdzie po prostu układasz dietę na podstawie wykonanej przez klienta ankiety. W ten sposób zaspokajasz potrzeby osób, które nie mają czasu, żeby pojechać na godzinną konsultację do dietetyka, jednocześnie jesteś w stanie oferować niższe ceny, bo odchodzą Ci np. koszty prowadzenia lokalu.

Kreowanie niszy rynkowej

Przechodzimy do najtrudniejszej strategii niszowej, która polega na stworzeniu całkowicie nowej niszy. Na całe szczęście „nowa” nisza rynkowa nie musi być całkowicie odmienna, unikalna. Nie zmienia to jednak faktu, że tutaj trzeba mieć pomysł, który zostanie przechwycony i spodoba się ludziom. Najczęściej z tej strategii korzystają wielkie firmy, które dysponują dużym budżetem i wieloma danymi statystycznymi. Chociaż portale takie jak np. kickstarter umożliwiają realizowanie swoich pomysłów nawet małym firmom.

Nowe nisze rynkowe powstają najczęściej, na skutek:

  • Zmian preferencji konsumentów. Warto zauważyć, że rynek online cały czas się zmienia. Przykładem mogą być choćby media społecznościowe, gdzie regularnie trzeba zmieniać strategię swoich działań, żeby docierać do nowych klientów. To natomiast sprawia, że cały czas są oferowane nowe usługi z zakresu obsługi social mediów.
  • Zmian w prawie — świetnym przykładem jest ostatnio wprowadzona ustawa RODO. Sprawiła ona, że wiele firm zaczęło oferować szkolenia z tego zakresu, czy też różnego rodzaju usługi na temat wprowadzania RODO w przedsiębiorstwach.
  • Odnogi innowacji — o ile wprowadzenie zupełnie nowej niszy rynkowej nie jest zadaniem łatwym i często jest domeną dużych firm, to małe przedsiębiorstwa często wpadają na produkty komplementarne. Przykładem mogą być różnego rodzaju akcesoria do smartfonów lub laptopów.

Który model wybrać?

Wszystko zależy tak naprawdę od tego, co chcesz osiągnąć. Prawda jest taka, że każdy z tych modeli jest dobry, każdy ma swoje wady i zalety. Duży wpływ na to, którą strategię powinieneś zastosować, ma to, czy czytasz ten artykuł, mając już jakiś pomysł na biznes, czy też po prostu chcesz założyć własną firmę, jednak twoje pomysły są mgliste.

Innowatorzy naturalnie będą kierowali się ku drugiej i trzeciej strategii wybierania niszy. Natomiast większość przedsiębiorców po prostu ograniczy się do wyodrębnienia niszy rynkowej albo jej uzupełnienia.

Jednocześnie niezależnie od tego, z której strategii będziesz korzystać, to bardzo istotna jest analiza rynku, na którym zamierzasz działać.

Jak zbadać niszę przed wejściem?

Zanim stwierdzisz “to jest nisza, w której będę działać” to dobrze jest poświęcić czas na analizę rynku. Oczywiście pasja, znajomość branży, doświadczenie, jeśli chodzi o to cechy, które przydadzą Ci się w prowadzeniu działalności. Jednak tak samo, jak w pustym stawie nie złowisz ryby, tak samo w małej niszy nie uda Ci się zarobić dużych pieniędzy.

Dlatego też:

Przed rozpoczęciem działań warto przeanalizować niszę
  • Badaj potencjał niszy rynkowej — pomogą Ci w tym narzędzia takie jak np. Google KeyWords Tool, czy też Google Trends. Bardzo przydatne jest wykorzystanie narzędzi takich jak TradeWatch. Jak pisaliśmy w artykule na temat polskiego rynku e-commerce, duże znaczenie w Polsce ma serwis allegro. Dzięki narzędziom takim jak TradeWatch jesteś w stanie przeanalizować sprzedaż w interesującej Cię niszy.
  • Śledzenie trendów — tutaj przydatne są narzędzia takie jak np. Google Trends, jednocześnie warto po prostu interesować się niszą, w której zamierzasz rozpocząć działanie. Dzięki temu będziesz bardziej świadomy preferencji swoich potencjalnych klientów.
  • Warto analizować dane offline — różnego rodzaju raporty branżowe, dane GUS-u są również bardzo przydatne podczas analizy niszy.
  • Pamiętaj też o analizie konkurencji — ten temat poruszyliśmy w artykule o analizie SEO konkurencji.

Odpowiednie zbadanie niszy przed wejściem to absolutna podstawa tego, żeby osiągnąć sukces. Wielu początkujących przedsiębiorców popełnia na tym etapie liczne błędy. Jednym z najczęstszych jest wchodzenie na rynek, niczym nie odróżniając się od swojej konkurencji. Efektem jest utonięcie w morzu niemalże identycznych ofert. Niektórzy przedsiębiorcy wyodrębniają zbyt małą niszę, na której nie ma dostatecznej liczby klientów, żeby się utrzymać.