Budowanie marki online

Skanowanie produktów w sklepie

Jak zbudować markę w internecie?

Budowa marki jest celem wielu przedsiębiorców. Nie chcą oni tylko zwiększyć swojej sprzedaży i zysków, lecz zbudować silną markę, która zdobędzie dobrą pozycję na rynku. Jest to jak najbardziej zrozumiałe — nastawienie na sprzedaż daje bardzo dobre efekty, ale w krótkoterminowej perspektywie. Natomiast silna marka sprawia, że firma się wyróżnia, przetrwa wiele lat i może dyktować swoje warunki, czego świetnym przykładem jest choćby Apple.

2 rodzaje marki

Markę online możesz budować na dwa sposoby

Jeżeli mówimy o budowaniu „marki”, to tak naprawdę należy wyróżnić dwa główne rodzaje marki, na których możemy skupić się w perspektywie biznesu, marketingu internetowego.

Pierwsza to marka firmowa, silny brand. Przykładem takiej marki może być wcześniej wspomniane Apple, Samsung, LG, Mercedes.

Drugim rodzajem jest marka osobista, czyli rozpoznawalna jest tu osoba. Świetnym przykładem jest Steve Jobs. Warto zauważyć, że te dwa elementy nie muszą iść ze sobą w parze i zwykle tak nie jest.

Większość ludzi zna założyciela Apple Steve’a Jobsa. A z pewnością wiedzą o tym fani nadgryzionych jabłek. Natomiast ile osób posiadających Samsunga wie, kto jest jego założycielem? Wie cokolwiek więcej o tej firmie poza tym, że robi dobre urządzenia?

To też pokazuje, że markę można budować na różne sposoby — można po prostu dostarczać świetne produkty, usługi, a można wokół swojej firmy stworzyć pewną niepowtarzalną historię, która będzie pociągać za sobą tłumy.

Po co należy tworzyć markę?

Po co tak naprawdę warto poświęcać czas i pieniądze, żeby stworzyć silną markę swojej firmy, czy też osoby. W końcu można sprzedawać bez szczególnego dbania o PR. Powody są tak naprawdę dwa:

  • Dobrze zbudowana marka pozwala na więcej. Świetnym przykładem jest wspomniane wielokrotnie Apple, które dyktuje swoje warunki cenowe i pomimo że ich produkty są wręcz absurdalnie drogie, to cały czas biją rekordy sprzedaży.
  • Budowa marki daje efekty w długoterminowej perspektywie — jeżeli dbasz o swój wizerunek, to wtedy możesz liczyć na to, że twoje działania marketingowe dadzą długoterminowe efekty.

To wszystko przekłada się w ostateczności na zyski. Dzięki temu, że twoja firma ma silną markę, to możesz sprzedawać więcej, z większą marżą, przy mniejszym wysiłku.

Jak budować markę w sieci?

Budowa marki w internecie powinna być przemyślana

Budowanie marki w internecie jest zadaniem, do którego trzeba podejść z odpowiednim wyczuciem. Musisz oczywiście zacząć od podstaw, czyli:

  • Naming — odpowiednie wybranie nazwy firmy, produktu, domeny swojej strony itd. To tak naprawdę podstawa jest to aspekt, po którym ludzie będą Cię rozpoznawać. Dlatego warto poświęcić więcej czasu na wybranie nazwy firmy. Pamiętaj, że o ile w każdej chwili możesz zmienić nazwę swojego przedsiębiorstwa, to czasu poświęconego na promowanie firmy pod daną nazwą nie odzyskasz tak łatwo.
  • Logo — jest to kolejny aspekt często bagatelizowany przez początkujących przedsiębiorców. Może się wydawać, że logo to tylko dodatek do twojego biznesu. Jednak jest to element, który ułatwia wyróżnienie się na rynku. Dlatego warto, żeby logo było stworzone świadomie, celowo (dobrze jest skorzystać z pomocy profesjonalisty w tym zakresie) oraz żeby pomagało Ci budować markę.
  • Strategia i świadomość — jeżeli chcesz skutecznie budować swoją markę w sieci, to musisz działać w sposób świadomy i zorganizowany. Nie ma tu miejsca na przypadkowe i chaotyczne działania.
  • Spójność — działania mające na celu budować markę twojej firmy w sieci powinny być spójne. I ta „spójność” powinna być na wielu płaszczyznach m.in. prowadzonych działań, kolorystyki używanej w przekazach marketingowych, używanych sloganów.

To kilka najważniejszych aspektów tworzenia marki w sieci. Jednocześnie trzeba pamiętać, że dbanie o branding w internecie, to nie są działania oderwane od innych aspektów twojego biznesu. Na twoją markę mają wpływ nie tylko zorganizowane działania, ale również jakość oferowanych produktów, usług.