Renaming – czy warto zmieniać nazwę firmy?

Renaming - czy warto zmieniać nazwę firmy?

Zmiana nazwy firmy czasami może być konieczna, a czasami po prostu przydatna. Renaming to budowa nowej tożsamości od samego początku. Jakie są najczęstsze przyczyny zmiany nazwy firmy?

Przyczyna 1 – utracona wiarygodność i negatywne skojarzenia

Czasami złe decyzje mogą wpłynąć na negatywne spostrzeganie firmy. Odbudowa zaufania jest trudna, dlatego wiele firm decyduje się na renaming. Najważniejsze jest całkowite odcięcie się od dawnej marki i stworzyć nową markę świadomie. Nowa nazwa nie powinna w ogóle kojarzyć się z dawną nazwą firmy. Niech renaming stanie się ważnym elementem, w którym podkreślimy, że zmieniła się nie tylko nazwa, ale też nastąpiły ważne zmiany na lepsze i inne podejście do klienta.

Przyczyna 2 – fuzje i przejęcia

Fuzje, przejęcia to doskonały czas na renaming

Połączenie przedsiębiorstw lub stworzenie z jednej firmy dwóch osobnych marek wymaga stworzenia nowej tożsamości. I chociaż nie podlega to decyzji zarządu, a wynika z przyczyn niezależnych, jest to szansa, którą należy jak najbardziej wykorzystać. To swoista promocja marki. Warto podkreślać, że nowa marka związana jest z dawną. Pozwoli to na uzyskanie świadomości i przejście klientów do nowego przedsiębiorstwa. Jednak nie wolno zbyt długo promować podwójnej nazwy, lecz szybko skupić się na nowej marce.
http://www.komputerswiat.pl/media/2011/139/1884911/era_t-mobile.jpg
https://media.licdn.com/media/AAEAAQAAAAAAAAqkAAAAJGI0ZGFjOGFhLTk4YWItNDI1Zi05ZmQ2LWY2MzI1MDUzNDNjOQ.png

Przyczyna 3 – optymalizacja

Firmy wciąż się rozwijają i oferują nowe produkty i usługi. Przez to nazwa firmy zupełnie nie pasuje do całokształtu. Czasami po latach przedsiębiorcy uznają, że nazwa firmy po prostu im nie odpowiada. Być może jest za długa, nieodpowiednia lub łudząco podobna do nazwy innych firm.
Jeśli chcemy zmienić nazwę firmy, aby była bardziej związana z ofertą, należy postąpić podobnie jak podczas fuzji i przejęć. Możemy też chcieć lekko zmodyfikować nazwę, ponieważ opisuje tylko jedną kategorię produktów, a firma rozwinęła swoją produkcję, warto zastosować sposób firmy Apple. Apple Computer Inc. zmieniło nazwę na Apple Inc. po tym, jak rozszerzyli swoją ofertę i wyszli poza produkcję samych komputerów. Mimo zmiany nazwy wszyscy doskonale kojarzą markę. Takie zmiany najczęściej przechodzą bez echa, ale możemy też wykorzystać renaming do promocji marki.

Nie popełnij dwa razy tego samego błędu

Przy zmianie nazwy firmy warto skorzystać z pomocy specjalistów. Samodzielny renaming to ryzyko. Nawet najlepszym zdarzają się ogromne wpadki. Dobrym przykładem jest na przykład firma Osram, która w języku polskim brzmi po prostu śmiesznie. Wiele firm nie bierze pod uwagę innych języków i potem wychodzą osobliwe nazwy, takie jak nazwa samochodu Honda Fitta (teraz Honda Jazz), co w Skandynawii oznacza po prostu damskie genitalia.
Tego problemu nie mają regionalne marki, których produkty nie wychodzą poza kraj, ale gdy będziemy chcieli rozwinąć sprzedaż, mogą pojawić się kłopoty.
Dlatego wybór nowej nazwy jest taki ważny. Pamiętajmy, że ta nazwa będzie towarzyszyć nam przed wiele następnych lat.