Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Szukając w internecie konkretnych sklepów, produktów lub usług najczęściej skupiamy się na jego bliskości od naszego miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy, ceną i jakością. Google już dawno wprowadziło mechanizm, który na podstawie naszej lokalizacji podpowiada nam miejsca, których szukamy w bliskiej odległości. Jednocześnie są one polecane przez innych użytkowników. Co więc należy robić, aby Google podpowiadało użytkownikom naszą firmę?

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

W pozycjonowaniu lokalnym starasz się dotrzeć do osób z konkretnej okolicy

Być może nie wszyscy zauważyli, że Google potrafi samodzielnie wskazać najbliższe nam większe miasto. Aby się o tym przekonać, wystarczy w wyszukiwarce kliknąć „Narzędzia wyszukiwania”. Tam zobaczymy nazwę miasta, w którym się znajdujemy, lub miasto, które jest najbliższe naszej obecnej lokalizacji.
Jeśli użytkownik wpisuje słowo kluczowe związane z lokalnymi usługami, wyniki wyszukiwania różnią się od siebie w zależności od lokalizacji szukającego.
Poniżej przedstawiamy trzy przykłady wyników wyszukiwania w zależności od lokalizacji – sprawdziliśmy Poznań, Łódź oraz Katowice po wpisaniu frazy „mechanik samochodowy”.
Dla zawężenia wyników wyszukiwania, co sprawdzi się szczególnie w dużych miastach, w wyszukiwarce możemy wpisać nazwę miasta, dzielnicę oraz ulicę:
Dzięki temu mechanizmowi bez trudu znajdziemy lokalne usługi. Wyszukiwanie lokalne powinno szczególnie zainteresować:

  • Mechaników samochodowych
  • Fryzjerów
  • Przedszkoli
  • Restauracje
  • Biblioteki
  • Kluby nocne
  • Puby

Co daje obecność w lokalnych wynikach wyszukiwania?

Obecność w lokalnych wynikach wyszukiwania jest bardzo korzystna dla naszej firmy. Dlatego warto zacząć pozycjonować swoją stronę na frazy lokalne. Zalety przedstawiają statystyki, które pokazują zachowania użytkowników, którzy wyszukiwali informacje o lokalnych usługach:

  • 78% z nich po wyszukiwaniu lokalnym dokonało zakupu lub skorzystało z usług w późniejszym czasie
  • 88% użytkowników mobilnych (smartfon lub tablet) wyszukuje lokalne biznesy
  • 56% użytkowników przynajmniej raz szukało w internecie lokalnych usług

Najczęściej w wyszukiwaniach lokalnych przez użytkowników korzystających z komputerów lub laptopów poszukiwane są:

  • Restauracje – 24%
  • Sklepy – 23%
  • Usługi – 21%
  • Rozrywka – 13%
  • Zdrowie i fitness – 11%
  • Podróże – 4%
  • Usługi finansowe – 3%

Użytkownicy mobilni najczęściej wyszukują:

  • Restauracje – 30%
  • Sklepy – 28%
  • Usługi – 21%
  • Podróże – 8%
  • Rozrywka – 5%
  • Zdrowie – 4%
  • Usługi finansowe – 4%

Źródła powyższych badań pochodzą z:

Jak wygląda pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne tak naprawdę niewiele różni się od zwykłego pozycjonowania. Tak samo ważna jest odpowiednia optymalizacja strony oraz ilość i jakość linków prowadzących. Jednak są pewne elementy i techniki, które wspomagają pozycjonowanie lokalne. Poniżej przedstawiamy sposoby, które polepszą pozycjonowanie strony ze względu na lokalizację.

Konto Google Moja Firma

Dzięki usłudze Google Moja Firma możemy stworzyć wizytówkę firmy, która działa lokalnie. Posiadając taką stronę-wizytówkę, mamy większe szanse na znalezienie się w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo użytkownik zobaczy adres naszej działalności oraz numer telefonu.
Samo założenie takiej wizytówki na Google Moja Firma jest szybkie i proste. Na początku, jeśli nie posiadamy konta mailowego na Gmail.com, powinniśmy je założyć. Reszta przebiega w kilku krokach:

  1. Wchodzimy na stronę http://google.pl/miejsca/ i klikamy zakładkę „Utwórz stronę”.
  2. Kolejny krok to wybranie odpowiedniego typu firmy.
  3. Teraz podajemy nazwę firmy. Jeśli dane naszej firmy są już zamieszczone na innych stronach lub serwisach, Google automatycznie je uzupełni, a my możemy je zmienić lub potwierdzić. Jeśli jednak to nasze pierwsze umieszczenie danych firmy w internecie, powinniśmy skorzystać z opcji „Dodaj informacje o swojej firmie” i tam wpisać prawidłowe dane teleadresowe.
  4. Następnie uzupełniamy podstawowe informacje o firmie, takie jak nazwa, adres, telefon. Wybieramy też główną kategorię naszej branży.
  5. Kolejny krok jest niezwykle istotny – wpisujemy zakres naszej działalności. Jego podanie wpływa na odległość od naszego adresu, który wyświetli się w wynikach wyszukiwania.
  6. Aby wizytówka pojawiła się w na stronie Google Moja Firma, musimy potwierdzić podany wcześniej adres. Odbywa się to poprzez wpisanie kodu, który otrzymamy pocztą.
  7. W czasie, kiedy oczekujemy na list z kodem weryfikacyjnym, możemy uzupełnić opis firmy, który znajdzie się na wizytówce. Najbardziej powinniśmy skupić się na:
  • Kategorii – powinniśmy podać wszystkie, które związane są z naszą branżą
  • Godziny otwarcia – to bardzo ważna informacja, którą wyszukuje wielu użytkowników
  • O firmie – powinniśmy tu umieścić krótki opis o naszej firmie, czym się zajmujemy i co oferujemy. To co tu napiszemy, może dodatkowo pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie lokalne.

Interesujący poradnik o zakładaniu wizytówki na Google Moja Firma stworzyła firma SEOWAY. Aby się z nim zapoznać wystarczy kliknąć w link: http://seoway.pl/jak-zalozyc-konto-firmowe-na-google-i-mapach-google-krok-po-kroku/

Zdobywanie pozytywnych opinii

Pozytywne opinie zwiększają wiarygodność

Kiedy zweryfikujemy adres i nasza wizytówka pojawi się na stronie, użytkownicy będą mogli dodawać oceny dotyczące firmy. Przy wizytówce w wynikach wyszukiwania wyświetlana jest średnia ocen oraz ich liczba. Dlatego powinniśmy zadbać o jak najwięcej pozytywnych ocen. O tym jak to zrobić pisaliśmy w tym artykule. Dodatkowo ich ilość i wysoka ocena wpływa na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Wystawienie oceny jest bardzo proste i odbywa się za pomocą gwiazdek – wystarczy, że użytkownik kliknie odpowiednią ilość gwiazdek – od 1 do 5, gdzie jedna to ocena najgorsza, a 5 najlepsza. Delikatne sugerowanie klientom, aby dodali swoją opinię o naszej firmie będzie bardzo pomocna przy lokalnym pozycjonowaniu. Możemy nawet pomyśleć o gadżetach lub rabatach w zamian za wystawienie pozytywnej oceny. Gwarantujemy, że jest to opłacalne.

Prawidłowe dane teleadresowe

Aby zwiększyć szanse na pojawienie się w lokalnych wynikach wyszukiwania powinniśmy zadbać o to, aby nasze dane teleadresowe wszędzie były takie same. Algorytm Google widząc, że wszystkie dane, takie jak nazwa firmy, adres i telefon są jednakowe na różnych serwisach i stronach uzna naszą stronę za wiarygodną. Należy pamiętać, że po zmianie adresu lub telefonu powinniśmy te dane zmienić we wszystkich serwisach, na których znajduje się nasza strona.

Wprowadzanie danych teleadresowych na innych stronach

Jak już wspominaliśmy, im więcej prawidłowych danych na wielu stronach internetowych umieścimy, będziemy bardziej wiarygodni dla Google. Wystarczy dodać nasze dane teleadresowe na różnych spisach firm lub katalogach. Do takich serwisów należą na przykład:

Optymalizacja on-site

Optymalizacja strony jest ważna przy tradycyjnym pozycjonowaniu, jak również przy pozycjonowaniu lokalnym. Jeśli zależy nam na pozycjonowaniu lokalnym powinniśmy zadbać o:

  • umieszczenie nazwy miasta w tagach title/nagłówkach H1
  • umieszczenie miasta w treści strony
  • podanie pełnego i prawidłowego adresu oraz telefonu do firmy na stronie

Do wykonania powyższych zadań możemy użyć specjalnych znaczników Schema.org. Poradnik, jak to zrobić, znajdziemy na stronie https://support.google.com/webmasters/answer/146861?hl=pl.

Zdobywane linków z lokalnych stron

Tak samo jak w pozycjonowaniu tradycyjnym, pozycjonowanie lokalne będzie najbardziej efektywne dzięki zdobywaniu linków prowadzących do naszej strony. Jeśli prowadzimy działalność lokalną postarajmy się o linki z lokalnych serwisów, takich jak strona informacyjna miasta, wiadomości lokalne i tym podobne. Dla przykładu podajemy strony, na jakich powinny znaleźć się linki prowadzące do strony kręgielni znajdującej się we Wrocławiu:

  • http://www.wroclaw.pl/obiekty/?catID=186442
  • http://wroclaw.dlastudenta.pl/informator/firmy/Kregielnie,46.html
  • http://www.rekreacja.wroc.pl/bazy_obiekt.php5?id=393
  • http://pik.wroclaw.pl/miejsca
  • http://www.informacja.wroclaw.pl/kregielnie

Zdobycie takich linków nie jest trudne. Najczęściej wystarczy uzupełnić i wysłać formularz lub napisać prośbę do właściciela lub administratora witryny.