Opinie to bardzo potężne narzędzie marketingowe. Większość osób, zanim zdecyduje się na zakup jakiegoś produktu lub zanim zdecyduje się na skorzystanie z jakiejś usługi, to najpierw sprawdza opinie. Dlatego bardzo popularne są serwisy takie jak ZnanyLekarz, czy też Allegro. Dostęp do opinii tutaj jest bardzo łatwy, dzięki czemu nie trzeba ich szukać gdzieś indziej.
Różnego rodzaju komentarze użytkowników wpływają też pozytywnie na życie strony i na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Zmarnowany potencjał

Praktycznie w każdym sklepie internetowym jest miejsce na zostawienie opinii. Niestety w przypadku wielu produktów, w wielu sklepach te pola są puste. Czasem znajduje się tam jedna opinia sprzed roku.
Co to może oznaczać dla potencjalnego klienta?

  • Nikt nie kupuje tego produktu, więc nie jest on wart swoich pieniędzy.
  • Nikt nie kupuje w tym sklepie, może warto zrobić zakupy gdzieś indziej.
  • Może warto najpierw poszukać opinii na temat tego produktu w innych miejscach?

Brak opiniii jest niestety czynnikiem demotywującym. Natomiast duża ilość opinii (najlepiej pozytywnych) wpływa korzystnie na twoich potencjalnych klientów. Zresztą zastanów się z jakiego sklepu na allegro chętniej byś kupił — tego, który ma 50, czy 5000 opinii od użytkowników?
Odpowiedź jest oczywista.

Dlaczego warto zdobywać opinie?

Po pierwsze są one dla twoich klientów wartościowe. Badania jasno pokazują, że większość osób przed zrobieniem zakupów, skorzystaniem z usług najpierw szuka opinii. Robią to w różny sposób. Niektórzy pytają się znajomych, inni natomiast od razu szukają odpowiednich danych w internecie. Jeżeli na twojej stronie internetowej są opinie, to ludzie od razu zaspokajają naturalną potrzebę. Jeżeli ich nie ma, to muszą poszukać tych informacji gdzieś indziej. Opuszczają twój sklep i szansa na to, że zrobią zakupy drastycznie spada. A tego przecież lepiej uniknąć. Prawda?
Warto zauważyć, że opinie często dostarczają bardziej wartościowych danych niż klasyczna oferta. Tam ludzie piszą prostym językiem, dzielą się swoimi doświadczeniami. Dla wielu osób to bardziej wartościowe. Dodatkowo dzięki opiniom możesz zwrócić uwagę na to, jakie informacje są ważne dla klientów, przykładowo na stronie z ofertą tabletu mogą być opinie na temat jakości dźwięku lub czasu pracy na baterii, natomiast takich danych może brakować w ofercie. Dzięki temu wiesz o jakie dane rozbudować kolejne oferty w sklepie.
Ty, jako właściciel sklepu nie jesteś w stanie uwzględnić wszystkich możliwych aspektów produktu w opisie. Zwłaszcza jeżeli ma być on atrakcyjny dla klienta. Opinie są naturalnym uzupełnieniem opisu.
Ponadto warto zwrócić uwagę, że każda pojawiająca się opinia jest nową treścią. A to wpływa korzystnie na SEO twojego sklepu i twoich podstron z produktami. Posiadają one więcej unikalnej treści, ponadto też są stale aktualizowane, co również pozytywnie wpływa na widoczność w wyszukiwarkach. Dzięki temu, że na twojej stronie można zapoznać się z opiniam,i to ludzie spędzają tutaj więcej czasu, przekazują tę stronę swoim znajomym szukającym opinii. To wszystko wpływa korzystnie na widoczność twojego sklepu i rozpoznawalność twojej marki.
Jednocześnie trzeba pamiętać o jednym.

Nie ma róży bez kolców

Internet rządzi się swoimi prawami. A gdy mówimy o dodawaniu opinii, to oprócz wartościowych i merytorycznych komentarzy będą znajdowały się treści negatywne. A obok nich często łatwo znaleźć wypowiedzi hejterów i trolli. Niskiej jakości treści mogą odpychać twojego potencjalnego klienta. Również znaczna ilość negatywnych komentarzy nie będzie wpływać korzystnie.
Czasem można znaleźć również różnego rodzaju SPAM, zwłaszcza jeżeli w opiniach można dodawać linki. Jak tego uniknąć?

  • Udostępnij możliwość dodawania opinii tylko osobom, które dokonały zakupu. Ewentualnie wyróżnij opinie osób, które dokonały zakupu.
  • Zablokuj możliwość dodawania linków w opiniach.
  • Prowadź regularną moderację opinii, dbaj o to, żeby były one wartościowe.
  • Zachęcaj ludzi do rozwijania swoich wypowiedzi. Odpowiadaj na opinie użytkowników (zarówno pozytywne, jak i negatywne).

Warto unikać kasowania negatywnych opinii. Dopóki nie łamią one zasad dobrego smaku i ogólnie pojętej netykiety, to lepiej jest odpowiedzieć na komentarz, niż go kasować.
Jednocześnie, jeżeli odpowiednio zaopiekujesz się opiniami w twoim sklepie internetowym, to będzie płynąć więcej korzyści z tego, że ludzie będą dodawać opinie.

Jak zwiększyć ilość opini?

Sposobów na to jest bardzo dużo, dlatego też podzielę się najskuteczniejszymi metodami:

  1. Przypomnienie o zostawieniu opinii — możesz po prostu przypomnieć osobie mailem, żeby zostawiła opinie na temat zakupionego produktu. Często takie proste przypomnienie działa. Wykorzystuje je np. Allegro.
  2. Rabat w zamian za udzielenie opinii — gdy osoba zrobi zakupy w twoim sklepie, to możesz wysłać jej oprócz przypomnienia nagrodę w formie rabatu np. 5%, albo 50 zł na kolejne zakupy. W ten sposób nie dość, że zachęcisz klienta do zostawienia opinii, to zmotywujesz go do zrobienia kolejnych zakupów.
  3. Nagroda — oprócz dawania rabatów możesz też zaoferować klientowi natychmiastową nagrodę. Będzie to skuteczne, zwłaszcza jeżeli działasz w branży związanej z edukacją. Możesz wtedy swoim klientom zaproponować np. raport albo nagranie audio.
  4. Sam zachęcaj do dyskusji — jeżeli również będziesz angażował się w wątek opiniowy, np. odpowiadał na opinie innych użytkowników, to wtedy ludzie będą chętniej dzielili się swoimi wrażeniami.
  5. Grywalizacja i konkursy – możesz prowadzić regularne konkursy, np. autor najlepiej ocenianej opinii w tym miesiącu otrzyma nagrodę X, autor największej ilości nagrodę Y, a dodatkowo 5 osób, które zostawiły opinie zostanie wybranych losowo i otrzymają oni nagrodę Z.
  6. Oprócz opinii dodaj polę “zadaj pytanie” – część osób, która nie kupiła produktu, a chce to zrobić, będzie mogła zadbać tu intrygujące pytanie. To również zaangażuje osoby, to tworzenia nowych treści i sprawi, że twój sklep ożyje.
  7. Odpowiedni system opinii — oprócz klasycznych opinii tekstowych dodaj inne formy oceniania produktu. Zamiast oceny produktu w skali 0-5 możesz podzielić ocenę produktu na “jakość wykonania”, “Cena”, “wrażenia z użytkowania”.
  8. Zadbaj o to, żeby dodanie opinii było maksymalnie proste.

Ponadto pamiętaj o integracji swoich opinii z wyszukiwarką poprzez rich snippets. Dzięki temu wyniki wyszukiwania twojego sklepu zostaną wzbogacone o dane na temat opinii, a to pozytywnie wpłynie na wysokość twoich pozycji oraz klikalność w twoje linki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *