Co warto wiedzieć o pracownikach w biznesie i e-biznesie?

Pracownicy w firmie

W jednym z ostatnich artykułów na temat błędów w zarządzaniu firmą był kilka razy poruszany temat pracowników. W tym artykule zdobędziesz więcej informacji na temat zatrudniania pracowników. Dowiesz się, kiedy zatrudniać pracowników, o czym pamiętać przy rekrutacji oraz o dwóch sposobach nawiązywania współpracy.

Oznaki, że potrzebujesz nowych pracowników

Pracownicy mają duży wpływ na wyniki firmy

To nie jest tak, że od razu po założeniu firmy musisz zatrudniać nowych pracowników. Na początku możesz większość rzeczy robić samodzielnie. Oczywiście im wcześniej zaczniesz pozyskiwać osoby pomagające Ci w pracy, tym szybciej twój biznes zacznie się rozwijać. Jednocześnie naturalne jest, że na początku większość zadań będzie spoczywała na twoich barkach.

Dlatego też warto przyjrzeć się dwóm głównym sytuacjom, w których potrzebujesz pracowników:

  1. Potrzebujesz osób posiadających kompetencje, których Ty nie posiadasz. Świetnym przykładem jest np. księgowy, prawnik, programista, albo tłumacz. Znacznie korzystniejsze jest po prostu skorzystanie z pomocy firmy niż próba nauki programowania.
  2. Skupiasz zbyt dużo uwagi na mało opłacalnych zadaniach. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy — na początku zamówień nie ma zbyt wiele, więc samemu pakujesz i wysyłasz paczki. Jednak z czasem zamówień spływa coraz więcej, w takiej sytuacji warto zatrudnić pracownika, który się tym zajmie, a Ty poświęcisz czas na bardziej istotne zadania.

To są sytuacje, w których pracownicy są niezbędni. Jest jeszcze jedna sytuacja, w której warto myśleć o nowych pracownikach. Jest nią rozwój swojego biznesu. Świetnym przykładem jest tutaj zatrudnienie osoby zajmującej się marketingiem. Taki pracownik nie tylko Cię odciąży, ale jeżeli będzie dobrze wykonywał swoje zadania, to jeszcze zwiększy zyski firmy.

Dwa rodzaje nawiązywania współpracy

Zanim przejdziemy do kolejnych aspektów omawiania zarządzania ludźmi, to warto omówić dwie główne metody zatrudniania ludzi. Miej na uwadze, że to, co tu przeczytasz to pewne uproszczenie.

  1. Pierwsza metoda to klasyczne zatrudnianie pracownika. Tutaj przychodzi on do twojej firmy i wykonuje pewne zadania np. zajmuje się pakowaniem paczek. Skupia on swój czas pracy tylko (albo głównie) na twojej firmie.
  2. Druga metoda to tak zwany outsourcing. Tutaj nie zatrudniasz osób, a po prostu zlecasz pewne zadania na zewnątrz. Świetnym przykładem jest księgowość — jeżeli nie prowadzisz dużej firmy, to nie musisz zatrudniać osobnej księgowej, wystarczy, że poszukasz firmy, albo osoby oferującej konkretne usługi.

Warto pamiętać o drugiej metodzie — ona może być wykorzystywana w wielu obszarach twojego biznesu, zwłaszcza jeżeli prowadzisz biznes internetowy.

Atrakcyjność twojej firmy w oczach pracowników

Gdy mówimy o zatrudnianiu pracowników, to warto zastanowić się, w jaki sposób uczynić ofertę swojej firmy maksymalnie atrakcyjną dla potencjalnych pracowników. Pytanie niektórym osobom może wydać się przewrotne. Niektórzy właściciele firm uważają, że skoro płacą ludziom, to Ci powinni być wdzięczni, że mogą u nich pracować.

Jednak warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda obecny rynek pracy. Zwłaszcza jeżeli prowadzisz firmę w stolicy naszego kraju, to pozyskanie pracownika samo w sobie jest pewnym wyzwaniem. A pozyskanie kompetentnej i zaangażowanej w pracę osoby jest bardzo trudne. A warto pamiętać, że gdy tę osobę zatrudnisz, to musisz jeszcze ją utrzymać w swojej firmie.

Oczywiście pieniądze odgrywają tu dużą rolę. Nawet jeżeli ktoś będzie czuł się świetnie w pracy, to jeżeli gdzieś będzie zarabiał znacznie więcej, to prawdopodobnie zmieni zatrudnienie.

Na co powinieneś zwrócić uwagę podczas zatrudniania pracowników?

  • Twoja firma musi mieć pewną misję, pracownikom trzeba dać jakiś głębszy cel. Najlepiej jest dążyć do tego, żeby pracownicy uczestniczyli w życiu firmy, a nie tylko byli tu ze względu na pieniądze. Takie podejście działa w przypadku większych firm i organizacji, jednocześnie możesz ją śmiało wykorzystać nawet w małym przedsiębiorstwie.
  • Dobra atmosfera w pracy i zespole — ten temat poruszony został dokładniej w artykule o motywowaniu ludzi i zespołów. Jedno jest pewne — jeżeli wszystkie osoby są zaangażowane w prace, wzajemnie się wspierają, nie podkładają sobie min, to wtedy są bardziej wydajne.
  • Atrakcyjne wynagrodzenie — oczywiście pracownikowi należy się wynagrodzenie za swoją pracę. Co najważniejsze musi być ono atrakcyjne. Większość ludzi jest w stanie zarabiać mniej, gdy pracują w firmie, w której misję wierzą, gdzie mają poczucie rozwoju, gdzie jest przyjemna atmosfera. Jednocześnie, jeżeli zarabiają znacznie mniej, niż u konkurencji to wtedy to ich nie zatrzyma.

Jak widać, wysokie wynagrodzenie nie jest podstawą do tego, żeby pozyskiwać najbardziej utalentowane osoby. Zadbaj przede wszystkim o dwa pierwsze punkty, ale jednocześnie pamiętaj o tym, żeby płacić swoim pracownikom godnie.

Zwracaj uwagę na potrzeby pracowników

Jak już wspominaliśmy wcześniej — większość pracodawców popełnia błąd i myśli, że pieniądze są największą potrzebą pracowników. Uważa, że to ich motywuje najbardziej do pracy. Niestety badania jasno pokazują, że jest zupełnie inaczej. Znacznie ważniejszy dla pracowników jest m.in. mniejszy stres odczuwany w pracy, dotrzymywanie obietnic składanych przez kierowników i szefów oraz docenianie pracy.

Oczywiście część badanych z pewnością uznała wynagrodzenie za najważniejszy czynnik motywujący. Jednak warto zastanowić się, czy w ogóle chcesz zatrudniać takie osoby — one gdy tylko pojawi się lepsza oferta pracy, to od razu z niej skorzystają.

Warto również po prostu rozmawiać ze swoimi pracownikami, regularnie robić indywidualne spotkania, na których dowiesz się, co jest dla nich najważniejsze. Dzięki temu nie tylko poznasz ich potrzeby, ale też oni poczują, że są ważniejsi, również możesz ich bardziej zaangażować w misję firmy.

Jak zatrudniać nowe osoby?

Na początku trzeba pamiętać o tym, że nie ma jednej i skutecznej metody zatrudniania pracowników. Gdyby tak było, to nie powstawałyby firmy, które zajmują się tylko i wyłącznie pomaganiem w rekrutacji.

Dlatego też, zamiast przedstawiać Ci jakąś strategię rekrutacji pracowników, po prostu podzielę się z Tobą kilkoma radami:

  • Zastanów się jakiego pracownika potrzebujesz, co będzie należało do jego zadań. Na tym etapie określ wartość jego pracy, ile są warte wykonywane przez niego zadania (jeżeli możesz to zmierzyć np. ile przesyłek będzie pakował w ciągu jednego dnia). To pomoże Ci w określeniu wynagrodzenia.
  • Lepiej jest zatrudnić pracowników, którzy mają zatrudniać się konkretnymi zadaniami. Szukanie osób, które mają się zająć wszystkim po trochu nie jest dobrym pomysłem, zwłaszcza jeżeli są dwa zupełnie odmienne zadania.
  • Przy rekrutacji bardzo przydaje się wiedza z zakresu psychologii — poświęć przynajmniej trochę czasu na poczytanie o cechach osobowości, o temperamencie. Warto tutaj zaznaczyć, że typologii określania osobowości jest naprawdę dużo. Na początek zacznij od podziału na 4 temperamenty — choleryk, sangwinik, melancholik i flegmatyk. Ważne jest, by dobrać osobowość pracownika do pełnionego przez niego stanowiska.
  • Napisz dobrze wyglądające ogłoszenie, które zawiera wiele konkretnych informacji. Nie ma nic gorszego niż dziesiątki maili, które zamiast CV zawierającą pytania o szczegóły dotyczące pracy. Oczywiście takich maili nie unikniesz, ale warto zminimalizować ich ilość. Warto również od razu podawać warunki finansowe — to pozwala odsiać wielu kandydatów.
  • Na rozmowie kwalifikacyjnej warto, żeby była przynajmniej jedna osoba, która będzie oceniała kandydatów z boku. Unikaj tutaj banalnych pytań np. o doświadczenie. Oczywiście one są ważne, jednak wiele jesteś w stanie dowiedzieć się z CV. Skup się na poznawaniu pracownika, zadawaj niestandardowe pytania, dowiedz się o jego ambicjach, planach. To pozwoli Ci ocenić, czy dana osoba pasuje do twojej firmy.

Temat odpowiedniego przeprowadzenia procesu rekrutacji jest bardzo rozbudowany, jednak już te kilka rad z pewnością pozwoli Ci efektywniej rekrutować. Warto jeszcze omówić jeden z największych błędów w rekrutacji.

Zatrudnianie znajomych — najczęstszy błąd w rekrutacji

Zatrudnianie znajomego jest pozornie rozwiązaniem bardzo wygodnym i pozornie dobrym. Niektóre osoby nie uznają tego za błąd. W wielu sytuacjach takie rozwiązanie ma dużo zalet, przykładem jest np. zaufanie, co ma duże znaczenie zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Ułatwia to początek współpracy, ponieważ już się znacie i nie musicie się „docierać”. Ponadto taka rekrutacja pracownika jest po prostu łatwiejsza i szybsza.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na to, czy dobre relacje koleżeńskie przełożą się na relacje w pracy. Nie każdy znajomy będzie potrafił zaakceptować, że Ty jesteś szefem i ma słuchać twoich poleceń. Nawet jeżeli traktujesz osoby w swojej firmie po partnersku (co jest jak bardzo dobrym pomysłem), to nie zmienia to faktu, że powinieneś być dla nich autorytetem. Niestety w przypadku znajomych jest to problematyczne. Nie zawsze dobre relacje przyjacielskie przełożą się na dobre relacje biznesowe, a czasem możesz w ten sposób rozwalić fajną relację.

Warto zauważyć, że jeżeli masz już innych pracowników, to zatrudnienie osoby znajomej może dodatkowo zaburzać stosunek innych osób pracujących w twojej firmie do Ciebie. Zwłaszcza jeżeli twój znajomy przeniesie relacje koleżeńskie na relacje biznesowe.

Dochodzi jeszcze brak motywacji — bardzo często znajomi mają znacznie mniejszą motywację. Dzieje się tak choćby dlatego, że są pod parasolem ochronnym znajomości, natomiast osoby z zewnątrz muszą znacznie bardziej się starać. To przekłada się na efektywność w pracy i motywację do niej.

No i warto się zastanowić, czy będziesz w stanie zwolnić swojego znajomego, jeżeli nie będziesz on się spisywał na swoim stanowisku? Niektórzy przedsiębiorcy nie będą w stanie tego zrobić, a w takiej sytuacji znajomy będzie hamował rozwój twojej firmy.

Dodatkowym problemem jest fakt, że nie do każdej pracy będą nadawać się znajomi — w wielu przypadkach potrzebne są pewne kompetencje, których oni nie posiadają. To oznacza, że będziesz musiał poświęcić czas, a często jeszcze pieniądze, żeby wyszkolić daną osobę.

Warto również zwrócić uwagę na „znajomych twoich znajomych”. Mimo że tych osób nie znasz osobiście, to jednak też ze względu na to, że są „z polecenia” mogą zaburzać relacje w twoim zespole i oczekiwać specjalnego traktowania. Również, jeżeli jest to dobry przyjaciel twojego znajomego, to jego zwolnienie może przełożyć się na twoją relację.

Wniosek jest prosty — unikaj zatrudniania znajomych. Oczywiście w niektórych sytuacjach jest to korzystne rozwiązanie. Jednak znacznie lepiej nie robić tego na zasadzie zatrudniania takiej osoby w twojej firmie, a po prostu korzystania z jej usług.

Podsumowanie

Temat zatrudniania nowych osób w biznesie i e-biznesie jest bardzo rozbudowany. Z pewnością na naszym blogu będą pojawiały się jeszcze dodatkowe artykuły na ten temat. Na początek jednak informacje zgromadzone w tym artykule i tak będą świetnym kompendium wiedzy dla początkujących przedsiębiorców. Jeżeli masz jakieś pytania, to śmiało zadawaj je w komentarzu, możesz tu również podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z zatrudnianiem osób w swoim biznesie.