Co warto wiedzieć o reklamie gier hazardowych (w internecie i nie tylko)

Gry hazardowe

Większość osób zgodzi się, że hazard nie jest bezpieczny. Wiele osób się od niego uzależnia, co potrafi mieć tragiczny wpływ na życie tych osób. Dlatego też pomimo istniejącej w Polsce swobody gospodarczej hazard wymaga specjalnych zezwoleń. Jest również rygorystyczne podejście do reklamy, ponieważ ta jest zakazana. Jednak przyjrzyjmy się bardziej szczegółom Polskiego prawa, trzeba zacząć od kluczowej informacji.

Co o hazardzie mówi Polskie prawo?

Reklama hazardu ma wiele ograniczeń

Ustawa o grach hazardowych weszła w życie stosunkowo niedawno, bo w roku 2009. Od razu wywołała ona wiele emocji, ponieważ jest bardzo restrykcyjna. Na początek skupmy się na artykule pierwszym tej ustawy, czyli określeniu, w przypadku jakich rodzajów działalności będzie ona miała zastosowanie. Trzeba tu wyróżnić dwa rodzaje hazardu:

  • Gry losowe — przedmiotem wygranej mogą być zarówno rzeczy, jak i pieniądze. Wynik tych gier zależy w szczególności od przypadku. Przykładami takich gier są różnego rodzaju gry cylindryczne jak np. Bingo, ale również prostsze gry takie jak gra w kości.
  • Zakłady wzajemne — tu również przedmiotem wygranej mogą być rzeczy, jak i pieniądze. Jednak tutaj mogą przyjmować, postać, w której wysokość wygranej zależy od wpłaconych pieniędzy. Przedmiotem zakładów wzajemnych jest odgadywanie wyników zdarzeń, np. zawodów sportowych. Świetnym przykładem są zakłady bukmacherskie.

Reklama i promocja — definicje w świetle polskiego prawa

Warto przypomnieć jeszcze to, co pisaliśmy m.in. w artykule o promocji lekarzy, czyli wyjaśnić czym w świetle polskiego prawa są działania reklamowe oraz działania promocyjne.  W przypadku gdy mówimy o reklamie i promocji hazardu, to należy zauważyć, że ustawa o grach hazardowych zawiera własne definicje promocji i reklamy.

Dokładną definicję znajdziesz w artykule 29 ustawy, którą znajdziesz na oficjalnej stronie sejmu. Postaram się tu skrócić definicje reklamy w maksymalnie przystępny sposób:

  • Reklama — jest to publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych, symboli graficznych innych oznaczeń związanych z grami hazardowymi albo podmiotami umożliwiającymi granie w nie.
  • Promocja — pod tym pojęciem kryje się zachęcanie do uczestnictwa w grach hazardowych, przekonywanie ludzi o zaletach tych gier, albo zachęcanie do wstępu do miejsc, gdzie można grać w gry hazardowe. Ustawa wspomina tu o działaniach promocyjnych takich jak rozdawanie rekwizytów związanych z grami hazardowymi, wręczenie żetonów lub dowodów uczestnictwa oraz sprzedaż ich w miejscach publicznych.

Warto przeczytać dokładnie artykuł 29 ustawy o grach hazardowych, ponieważ dokładnie opisuje on zasady reklamowania gier hazardowych i ogólnego wspominania o nich lub firmach prowadzących działalność gospodarczą w tej branży. Warto również przeczytać nowelizację ustawy z dnia 1 kwietnia 2017 roku, która wprowadza trochę nowości, o których więcej za chwilę.

Na koniec warto zwrócić uwagę, że zakaz reklamy został tu bardzo szeroko opisany, dotyczy nie tylko firm oferujących możliwość grania w gry hazardowe, ale również podmiotów umieszczających reklamę oraz podmiotów czerpiących z niej korzyści.

W jaki sposób reklamować gry hazardowe?

Gdy już wiemy, czego nie wolno, to zastanówmy się jakie możliwości w zakresie promocji i reklamy ma właściciel firmy zajmującej się grami hazardowymi. Przede wszystkim może on prowadzić reklamę w obrębie prowadzonej przez siebie działalności.

Jeżeli kasyno lub punkty przyjmowania zakładów wzajemnych ma swoją fizyczną siedzibę, to właściciel może oznaczyć budynek na zewnątrz swoim logiem lub nazwą firmy. Jeżeli weźmiemy pod uwagę działalność firmy zajmującej się grami hazardowymi w sieci, to promocja powinna ograniczać się do obrębu własnej strony, czyli tej na której są prowadzone zakłady.

Warto jednak wspomnieć o nowelizacji ustawy, która dopuszcza reklamę zakładów, jeżeli na ich organizowanie zostało udzielone zezwolenie. Jednak, żeby reklama była dopuszczalna, muszą zostać spełnione określone warunki:

  • Reklama nie może być kierowana do osób niepełnoletnich.
  • Nie można mówić o łatwej wygranej.
  • Nie może sugerować, że udział w grach ma charakter uspokajający i/lub relaksujący.
  • Nie może zachęcać do podwyższania stawek, prezentując to jako element zwiększający szanse na wygraną.
  • Nie może wywoływać skojarzeń związanych z sukcesem zawodowym, sukcesem finansowym oraz z atrakcyjnością seksualną.
  • Nie może być prowadzona w radiu telewizji oraz kinie w godzinach 6-22. Wyjątkiem od tej reguły są transmisje imprez sportowych, które są sponsorowane przez firmę prowadzącą działalność w zakresie zakładów wzajemnych.
  • Reklama nie jest dopuszczalna na okładkach czasopism w miejscach publicznych. Tu wyjątkiem są znowu pewne imprezy sportowe.
  • Reklama musi zawierać informacje o ryzyku związanym z hazardem, o skutkach udziału w nielegalnych grach oraz o posiadanym przez podmiot zezwoleniu.

Jak widać cały czas jest mnóstwo zakazów, jednak mimo wszystko jest to ogromna zmiana na plus dla całej branży hazardowej.

Przyjrzyjmy się praktycznym wyrokom sądów

Najlepiej o tym, jakie działania są dozwolone, a jakie nie będą mówiły wyroki sądów, które już zapadły. Przyjrzyjmy się kilku najgłośniejszym i najciekawszym przypadkom.

Za taki z pewnością należy uznać sytuację, w której sąd w Warszawie uznał, że umieszczenie w nazwie spółki domeny internetowej jest prezentacją tej domeny. A że prowadzone były na niej zakłady wzajemne, to takie działanie trzeba uznać za niedozwolone.

Natomiast sąd w Jeleniej Górze za niedopuszczalne działanie uznał emisje blachy sponsorskiej prognozy pogody, w której znaki graficzne miały postać oznaczeń kart do gry.

Warto być też ostrożnym z recenzowaniem gier hazardowych, czy też różnej działalności z nimi związanej. Recenzowanie oprogramowania służącego do takich gier zostało bowiem określone jako niedozwolona promocja.

Jak widać firmy zajmujące się grami hazardowymi naprawdę nie mają łatwego życia. Bardzo łatwo złamać zasady tej ustawy podejmując pozornie niewinne działania.

Reklama gier hazardowych w internecie

W wielu branżach remedium na zakaz reklamy jest internet. Za jego pomocą można pisać np. specjalistyczne artykuły albo prowadzić inne działania promocyjne, które są na tyle subtelne, że nie łamią prawa. Przykłady były widoczne choćby w reklamie komorników i notariuszy, gdzie pomimo dużych zakazów notariusze prowadzili m.in. swoje blogi internetowe.

Jak to wygląda w przypadku gier hazardowych? Lepiej tego nie robić. Najlepiej uznać wszelkiego rodzaju aktywność związaną z grami hazardowymi w internecie za niedopuszczalna, oczywiście poza działaniami na stronach określonych w zezwoleniu.

Tu warto podkreślić, że jeżeli prowadzisz jakąś stronę internetową, a nawet bloga to odpowiadasz za treści na nich umieszczane. A to oznacza, że nie musisz samemu reklamować stron hazardowych, a może to robić ktoś np. w komentarzu, to i tak odpowiadasz za treści w nim umieszczone.

Jakie są kary za złamanie zakazu reklamy i promocji?

Bez wdawania się w szczegóły można powiedzieć krótko — kary są bardzo dotkliwe. Oczywiście są one dopasowane do rangi czynu, czym innym z pewnością jest wspomniane wcześniej umieszczenie nazwy domeny w nazwie spółki, a czym innym założenie bloga, na którym każdy wpis będzie zachęcał do grania w kasynie.

Jednak w obu przypadkach trzeba liczyć się na wysokie kary, na które są narażone nie tylko firmy hazardowe, ale również podmioty je reklamujące. Również podmioty czerpiące z niej korzyści mogą liczyć się z wysokimi karami. Dlatego, jeżeli w jakiejkolwiek sytuacji będziesz chciał np. na blogu opisać gry hazardowe, to zastanów się, czy na pewno chcesz to zrobić oraz jak tego dokonać bez narażania się na kary.

Ponadto warto zwrócić uwagę, że za reklamowanie się grozi jeszcze odpowiedzialność cywilna — reklama taka jest bowiem czynem, który może zostać uznany za nieuczciwą konkurencję.