Content Marketing – 12 pytań i odpowiedzi

Content Marketing – 12 pytań i odpowiedzi

W ramach dzisiejszego artykułu omówimy pojęcie „content marketing”. Udzielimy odpowiedzi na najpopularniejsze pytania z nim związane, dzięki którym dowiecie się: czym on właściwie jest, dlaczego jest tak bardzo ważny dla każdej firmy i jak korzystać z jego w zasadzie nieograniczonych możliwości.
Ze względu na to, że content marketing jest pojęciem bardzo obszernym, postanowiliśmy stworzyć dzisiejszy artykuł poradnikowy w formie pytań lub twierdzeń i odpowiedzi. Postaramy się poruszyć najważniejsze kwestie, ale jeśli coś więcej Cię zainteresuje, to po prostu zadaj konkretne pytanie w komentarzu. Na pewno nie pozostanie bez odpowiedzi!

Content marketing – pytania i zagadnienia istotne z punktu widzenia wszystkich przedsiębiorców

1. Co to jest content marketing?

W marketingu warto wykorzystać wartościową treść

Content marketing to marketing treści, wykorzystywany w strategii działań reklamowych w Internecie. Jednym słowem jest to po prostu treść, która bezpośrednio zachęca klientów do zakupu lub wpływa na to w sposób pośredni. Dużą wartością content marketingu jest również to, że dzięki niemu w bardzo krótkim czasie można wykreować pozytywny wizerunek firmy, a szczególnie firmy-eksperta, co przekłada się nie tylko na większy zysk finansowy, ale też na prestiż i możliwość zajęcia przez daną markę odpowiedniego miejsca w przestrzeni biznesowej.

2. Jaką wartość ma content marketing dla mojej firmy?

Odpowiedź brzmi: nieocenioną! Dzięki content marketingowi możesz nie tylko odpowiednio zaprezentować swój produkt lub usługę, zachęcić potencjalnych klientów do zakupu, rozreklamować ją w szerszej przestrzeni, ale również poprawić wizerunek własnej firmy, dotrzeć do takich klientów, na których Ci najbardziej zależy, a nawet bardziej związać ze sobą tych, których już posiadasz. Dodatkowo możesz stworzyć ze swojej firmy Markę (przez duże M), która będzie nie tylko rozpoznawalna, ale przede wszystkim jedyna w swoim rodzaju.

3. Dlaczego treść powinni tworzyć specjaliści?

„Umiejętność pisania jest rzadka, a umiejętność pisania dla zwiększenia przychodu – bardzo rzadka.”
Niektórym się wydaje, że pisać każdy potrafi. Te osoby jednak bardzo szybko zmieniają zdanie, gdy decydują się zasiąść przed pustą kartką. Wtedy okazuje się, że nie jest to jednak takie proste. Dlatego większość firm decyduje się powierzyć tworzenie treści specjalistom zatrudnionym na przykład w agencjach reklamowych. To właśnie oni tworzą treści na stronę firmową, opisy produktów, treści mailingowe, artykuły na blogi czy nawet posty na portalach społecznościowych.
Pisanie wymaga talentu, a pisanie dla biznesu również wiedzy, doświadczenia i odpowiedniego wyczucia marketingowego.
Bardzo ważną wartością content marketingu jest również to, że zamawiając taką usługę otrzymujesz unikalne treści, które doskonale przekładają się na wzrost pozycji Twojej strony internetowej w wyszukiwarkach. A jak już pewnie doskonale wiesz, jest to najlepszy sposób na uzyskanie szybkiego wzrostu dochodów.

4. Content marketing = wartościowa treść

Podstawą content marketingu jest dostarczanie wartości

Istotą content marketingu jest tworzenie wartościowych treści, czyli takich, które są atrakcyjne dla czytelnika. Jednym słowem, nie chodzi w tym tylko o to, by treść była dobrą reklamą, dobrze sprzedawała czy przekładała się na poprawę pozycji firmy w wyszukiwarkach, ale by przede wszystkim była atrakcyjna i wartościowa, czyli taka, którą chce się czytać. Dobra treść content marketingowa to treść pisana z myślą i w trosce o przeciętnego użytkownika sieci internetowej. Doskonałym jej przykładem jest właśnie ten artykuł poradnikowy, który właśnie czytasz.

5. Czy każda treść może być treścią content marketingową napisaną przez specjalistę?

Szczególnie właściciele dużych firm, posiadający odpowiedni budżet, chcieliby zlecić specjalistom stworzenie każdej treści, która jest związana z ich firmą. Począwszy od opisu zakładek na stronie internetowej, poprzez opisy produktów, treści wiadomości e-mail i smsów wysyłane do klientów, aż po artykuły na blogi, komunikaty wyświetlające się w sklepie internetowym podczas składania zamówienia czy nawet informacje zawarte w ulotkach lub broszurach reklamowych. Content marketing może dotyczyć każdej treści, towarzyszącej każdemu etapowi zakupowemu, jak i tym sytuacjom, które z procesem zakupowym nie są bezpośrednio związane.

6. Co to jest angażująca treść content marketingowa?

W branży bardzo wiele mówi się o tym, że w większości przypadków niezwykle istotne jest tworzenie angażujących treści. W związku z tym powstaje pytanie: Jaka treść jest angażująca?
Może to być na przykład artykuł na blogu firmowym, który zachęca czytelników do komentowania lub taki, który ma formę ekspercką, przez co wpływa na to, że czytelnik ma ochotę skontaktować się z firmą, by dowiedzieć się więcej, nawiązać współpracę lub skorzystać z jej usług. Angażującą treścią mogą być też posty na portalach społecznościowych, które zachęcają do lajkowania, komentowania lub udostępniania. W końcu angażującą treścią może być nawet sam opis firmy umieszczony na głównej stronie, który wzbudzi w czytelniku zainteresowanie daną marką.
W tym miejscu warto zauważyć, że angażującą treścią nie jest tylko ta, która bezpośrednio zwraca się do czytelnika i zachęca go do jakiejś reakcji. W wielu przypadkach wystarczy, że jest ona napisana przyjaznym językiem i zawiera odpowiednie informacje. Te dwie kwestie dają często o wiele większe efekty od bezpośredniego zachęcania do reakcji.

7. Dlaczego content marketing jest skuteczniejszy od innych rodzajów marketingu?

Wysoka skuteczność działań content marketingowych to główna korzyść, którą otrzymujemy decydując się na inwestycję w taki rodzaj reklamy. CM jest wyjątkowo dobrą metodą, ponieważ rzeczywiście „działa” na potencjalnych klientów. Konsumenci są już po prostu nieczuli na reklamy telewizyjne, radiowe, zamieszczane w czasopismach czy nawet na banery wyświetlające się na stronach internetowych. O wiele bardziej przemawia do nich treść. A co ważniejsze, oni sami często samodzielnie szukają takiej treści, więc jakby z własnej inicjatywy natrafiają na „reklamę”.

8. Czy CM jest dobrym sposobem na budowanie relacji z klientami?

W dzisiejszych czasach każdy przedsiębiorca docenia wartość trwałych i dobrych relacji z klientami. W związku z tym wielu z nich co chwilę szuka sposobów na to, by je zbudować od zera lub umocnić. I tutaj doskonałym, jak nie najlepszym, rozwiązaniem jest content marketing. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Ofiarując swoim klientom atrakcyjne i wartościowe z ich punktu widzenia treści, robiąc to za darmo, na przykład poprzez prowadzenie ogólnodostępnego bloga poradnikowego, sprawiasz, że Twoja firma przyjmuje rolę mentora, a dla niektórych klientów nawet wyroczni.
Klienci z każdym przeczytanym artykułem zaczynają bardziej ufać Twojej firmie, chętnie korzystają z nowych usług czy zamawiają kolejne produkty. Wchodzą z Tobą w trwałą i pozytywną relację, ponieważ przestajesz być dla nich tylko sprzedawcą, a stajesz się również kimś, kto chętnie dzieli się swoją wiedzą i im po prostu pomaga.

9. Dlaczego CM najlepiej wpływa na SEO?

Content marketing pomaga w pozycjonowaniu

Działania SEO, które mają doprowadzić do tego, by Twoja strona firmowa wskoczyła na jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwarki, są ważnym, ale dość trudnym zadaniem, nad którym zazwyczaj pracuje sztab ludzi. Trudność w prowadzeniu skutecznych działań SEO polega przede wszystkim na tym, że algorytm Google stale się zmienia, co wymaga ciągłej pracy, poszerzania własnej wiedzy i dostosowywania się do nowych wytycznych. Jedyne co się nie zmienia, to wartość unikalnych treści, tworzonych na przykład w ramach content marketingu. Jeśli postawisz na to, by na Twojej stronie stale pokazywała się nowa i atrakcyjna dla czytelników treść, to możesz mieć gwarancję osiągnięcia i utrzymania dobrej pozycji w wyszukiwarkach.
Wyszukiwarki zawsze będą wysoko punktować atrakcyjną dla czytelnika treść, ponieważ jest to po prostu zgodne z ideą wyszukiwarek.

10. Czy działania content marketingowe wymagają ustalania strategii?

Jeżeli Twoje działania content marketingowe mają ograniczać się tylko do prowadzenia bloga firmowego, to specjalna strategia nie jest wymagana, choć bardzo liczy się umiejętny dobór tematów oraz regularność w zamieszczaniu treści, ponieważ tylko to buduje grupę stałych czytelników. Jeśli jednak do tego chcesz dołożyć zmianę treści strony internetowej, prowadzenie firmowego profilu na portalach społecznościowych, newslettery i inne, to strategia będzie konieczna. Tworząc strategię dla działań content marketingowych możesz nie tylko wyznaczyć sobie główny cel i jego się trzymać, ale także lepiej rozplanować pracę, modyfikować swoje działania w zależności od otrzymywanych efektów, a także efektywniej kontrolować rezultaty.

11. CM sposobem na wzrost ruchu na stronie firmowej

Duży ruch na stronie firmowej to objaw tego, że zaraz przybędzie nam nowych klientów. Jednym z najprostszych i najlepszych sposobów na uzyskanie większego ruchu jest tworzenie atrakcyjnych treści (np. artykułów eksperckich, poradnikowych czy sponsorowanych) i umieszczanie ich nie tylko na własnym blogu, ale przede wszystkim na zewnętrznych serwisach. W treści powinny znaleźć się podlinkowane słowa, które przekierują czytelnika na stronę firmową.
Najlepsze efekty w postaci zwiększenia ruchu na stronie internetowej można uzyskać tylko wtedy, gdy stworzymy wartościową treść, umieścimy ją w odpowiednim miejscu, a także zadbamy o to, by odpowiednia ilość użytkowników sieci mogła się o niej dowiedzieć. Jak to zrobić? Wystarczy zadbać o udostępnienie. Najlepiej promować ją na portalach społecznościowych, innych serwisach, w Google+ czy na forach. W tych miejscach treści potrafią się rozprzestrzeniać bardzo szybko, a przecież właśnie na tym nam najbardziej zależy.

12. Jakie narzędzia content marketingu możemy wyróżnić?

Na sam koniec warto wyjaśnić, co dokładnie może kryć się pod pojęciem content marketingu. Jakie narzędzia wchodzą w jego skład? Do najbardziej popularnych, czyli najczęściej używanych, zaliczamy: media społecznościowe, newslettery, artykuły na stronie, blogi, wydarzenia, internetowe magazyny branżowe, mikrostrony, filmy.
Treści content marketingowe mogą mieć również różną formę. Najczęściej są to różnego rodzaju artykuły, opisy, e-booki, webinary czy recenzje.
Podsumowanie
Główną rolą content marketingu jest budowanie relacji z aktualnymi i potencjalnymi klientami. Dostarczając im atrakcyjną i wartościową treść, zacieśniasz więzy między Wami, budujesz zaufanie i lojalność wśród członków Twojej grupy docelowej. Sprawiasz, że marka zyskuje rangę firmy-eksperta, przez co jest chętnie polecana innym konsumentom. Dając swoim klientom wartościową treść, czasem nawet rozrywkę, czy po prostu dzieląc się z nimi własnymi osiągnięciami, prawie jak z dobrym przyjacielem, zyskujesz o wiele więcej niż nachalną, niechcianą i coraz gorzej odbieraną przez społeczeństwo reklamą.