Jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie wyglądało zupełnie inaczej. Tworzone były ogromne zaplecza, pozyskiwało się linki ze stron pressel pages i katalogów, a najwyższe pozycje osiągały strony, które umiały szybciej i skuteczniej pozyskać większą ilość linków. Dzisiaj jednak otwarcie mówi się o różnych karach od Google, o tym, że liczą się przede wszystkim naturalne linki. Czy w takiej sytuacji jest miejsce dla linków z katalogów?

Katalog katalogowi nierówny

Katalogowanie trzeba robić z głową

Przede wszystkim trzeba powiedzieć sobie jasno, że nie każdy katalog jest tak samo wartościowy. Strony tego typu można podzielić na różne sposoby, według mnie najprostszy podział, to:

  • Katalogi płatne
  • Katalogi darmowe

Warto również wyróżnić różne katalogi tematyczne i branżowe np. hotelarskie albo firmowe. Wśród takich stron znajdziesz zarówno portale płatne, jak i darmowe.

Z oczywistych powodów w większości przypadkach bardziej wartościowy jest wpis z katalogów płatnych:

  • Ze względu na to, że trzeba za niego zapłacić, to pojawia się na takiej stronie mniej spamu.
  • Takimi katalogami zwykle ktoś się opiekuje, jest moderacja, linki są weryfikowane.
  • Zwykle to są po prostu bardziej wartościowe linki.
  • W katalogach darmowych często jest wymagany link zwrotny, co nie jest korzystnym rozwiązaniem.

Na co uważać podczas katalogowania?

Dawniej wystarczyło po prostu napisać jeden synonimizowany tekst i wkleić go do każdego katalogu. Czy dzisiaj katalogowanie jest tak samo proste? Niestety nie. Jeżeli chcesz, żeby było skuteczne, to pamiętaj o poniższych zasadach:

  • Unikalny opis — wiem, że opisanie tej samej rzeczy z kilkudziesięciu różnych perspektyw jest trudne, w dodatku uwzględniając słowa kluczowe. Jednocześnie postaraj się to zrobić, jeżeli masz problem, to zainwestuj w copywritera, który zajmie się tym tematem. Wpisy w katalogach powinny przynajmniej minimalnie się różnić, a najlepiej, jeżeli każdy będzie po prostu całkowicie unikalny.
  • Odpowiednie dodanie strony — umieść ją w dobrej kategorii. Jeżeli katalog posiada tagi, to nadaj swojej witrynie odpowiednie tagi.
  • Tytuł wpisu — postaraj się, żeby był unikalny w każdym wpisie. Ponadto zwróć uwagę na to, że najczęściej tytuł wpisu będzie również linkiem do twojej witryny. Warto tutaj umieścić słowo kluczowe, jednak jako część stwierdzenia. Możesz tu umieścić adres swojej strony internetowej. Z całą pewnością tytułem nie powinno być kilka słów kluczowych wymienionych po przecinku!
  • Linkowanie we wpisie — niektóre katalogi umożliwiają dodanie dodatkowych linków we wpisie. Bądź ostrożny z umieszczeniem tu dodatkowych linków i stosuj się do zasady, żeby nie linkować samych fraz kluczowych, a również słowa znajdujące się obok nich.
  • Rozłóż katalogowanie w czasie — jeżeli zamierzasz pozyskiwać linki z katalogów, to warto, żebyś rozłożył zdobywanie takich linków w czasie. Najlepiej pozyskiwać kilka linków tygodniowo. Taki proces wygląda naturalniej i jest mniej narażony na kary.
  • Sprawdzaj indeksację twoich wpisów — jeżeli dodałeś wpis do katalogu, to sprawdź, czy został on zaindeksowany przez wyszukiwarkę Google. Pamiętaj, że tylko i wyłącznie zaindeksowane strony wpłyną na widoczność twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Jeżeli po tygodniu wpis nie został zaindeksowany, to pozyskaj kilka linków np. z for, lub komentarzy na blogach. Jednocześnie nie przesadź z ich ilością.

W jakich katalogach warto umieścić swoją stronę?

Na to pytanie ciężko odpowiedzieć jednoznacznie. Z prostego powodu — cały czas się to zmienia. W internecie znajdziesz różne listy z wartościowymi katalogami. Możesz po prostu w wyszukiwarce Google wpisać “lista najlepszych polskich katalogów”. Znajdziesz tu zarówno listy płatne, jak i darmowe.

Jakie katalogi z takich list najlepiej wybrać?

  • Zacznij od katalogów branżowych oraz firmowych. To zwykle są najlepsze źródła linków na początek.
  • Później kieruj się parametrami takimi jak Trust flow i Citation flow. Im wyższy parametr, tym lepiej dla Ciebie.

W Polsce szczególnie wartościowe są katalogi portalów WP.pl, Onet.pl i gazeta.pl. Dodając tam swoją stronę możesz mieć pewność, że wpis będzie moderowany.

Z całą pewnością warto uważać, na katalogi oparte o gotowe skrypty SEO takie jak seokatalog (chociaż nie zawsze, czego przykładem jest katalog wcześniej wspomnianego portalu gazeta.pl). Ponadto skup się na płatnych katalogach, ponieważ tutaj zwykle pozyskasz bardziej wartościowe linki.

Katalogować samodzielnie, czy zlecić to na zewnątrz?

To bardzo ważne pytanie. Dzisiaj niektóre firmy posiadają w swojej ofercie usługi katalogowania. Czy warto z nich korzystać?

W wielu przypadkach tak. Z kilku powodów:

  • Nie musisz samemu znajdować katalogów, na których warto dodać wpis.
  • Zlecasz monotonne zadanie na zewnątrz, a samemu możesz skupić się na innych aspektach prowadzenia swojej firmy.
  • Twoja strona jest dodana do wartościowych katalogów.

Warto pamiętać, że nawet próbując katalogować swoją stronę samemu i tak musisz liczyć się z kosztami. Większość katalogów, zwłaszcza tych najbardziej wartościowych to witryny, w których za umieszczenie wpisu musisz zapłacić. Dlatego warto rozważyć skorzystanie z usług firmy zewnętrznej, o tym na co warto zwrócić uwagę podczas takiej współpracy przeczytasz w tym artykule.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *