Samodzielne promowanie swojej strony wymaga ogromnego zaangażowania, wiedzy i czasu. Nie każdy ma umiejętności, które pozwolą mu na znaczne zwiększenie ilości odwiedzających, a tym samym potencjalnych klientów, którzy zrobią u nas zakupy, czy zrealizują inne oczekiwania. Dlatego warto zdecydować się na agencję SEO, która całą pracę wykona za nas. Musimy jednak znaleźć prawdziwych profesjonalistów, którzy wyniosą naszą witrynę na wyżyny, ponieważ niektórzy mogą tylko podciąć skrzydła. Dlatego pokażemy czym charakteryzuje się dobra agencja SEO.
Rozpoczynamy poszukiwania
Internet pozwala na poszukiwania agencji SEO na terenie całego świata. W samej Polsce takich agencji znajduje się kilkadziesiąt, o ile nie kilkaset. Nie musimy się ograniczać do wyboru firmy tylko w naszym mieście. Możemy podpisać umowę nawet z agencją, która swoją siedzibę ma kilkaset kilometrów od nas.
Dobrze byłoby, gdybyśmy znali kogoś kto korzystał z takiej agencji i może polecić lub wręcz przeciwnie – odradzić pewne firmy. Poznanie plusów i minusów firmy ułatwi nam podjęcie wyboru. Ale jeśli nie mamy możliwości zasięgnięcia opinii u znajomych, musimy zacząć poszukiwania na własną rękę.
Na początek możemy poszukać informacji na grupach na Facebooku. Ze swojej strony proponujemy trzy znane grupy:
- https://www.facebook.com/groups/496083163758299
- https://www.facebook.com/groups/seowcy
- https://www.facebook.com/groups/seowcymarket
Ciekawą i przydatną grupą jest także grupa SEO Poland, którą znajdziemy na Google+: https://plus.google.com/u/0/communities/111407465367186518896
Zawsze można też skorzystać z wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać frazę „agencja SEO”, dzięki czemu dostaniemy listę najlepiej wypozycjonowanych witryn, co świadczy także o ich umiejętnościach i skuteczności.
Zdecydowanie odradzamy z korzystania firm, które ogłaszają się na portalach aukcyjnych. Ich niska cena jest równoznaczna z ich jakością. Nie warto ryzykować współpracy z takimi osobami, ponieważ nieumiejętne pozycjonowanie przyniesie dużo więcej szkód niż korzyści.
Kiedy już znajdziemy agencję SEO, z którą chcielibyśmy współpracować, wysyłamy do nich zapytanie.
Jak stworzyć zapytanie dla agencji SEO?
Każda firma ma inne oczekiwania, a przede wszystkim chce sprzedać inny produkt. Inaczej będzie wyglądać pozycjonowanie marketu budowlanego i firmy zajmującą się sprzedażą koszulek. Ale wszyscy dążą do jednego celu: zwiększenia sprzedaży.
Jak więc powinna wyglądać wiadomość, którą wyślemy do agencji SEO, żeby otrzymać szybką i konkretną odpowiedź? Musimy odpowiedzieć sobie na poniższe pytania i zawrzeć je w mailu:
- Czy nasza strona jest gotowa, czy dopiero będzie tworzona?
- Jeśli jest w budowie, to czy mamy możliwość stworzenia dostępu do niej dla agencji?
- Czy istnieje jakiś główny konkurent, którego chcemy przebić w wynikach wyszukiwania?
- Czy mamy określoną grupę docelową?
- Czy mamy słowa kluczowe, na jakich chcielibyśmy się skupić?
- Czy chcemy działać regionalnie, krajowo czy międzynarodowo?
- Czy możemy wprowadzać zmiany na stronie?
- Czy wcześniej próbowaliśmy działań SEO?
- Czy potrafimy tworzyć samodzielnie eksperckie teksty SEO?
- Jaki mamy miesięczny budżet na działania SEO?
Jeśli w mailu odpowiemy na wszystkie te pytania tworząc zwięzłą i konkretną wiadomość, powinniśmy szybko dostać odpowiedź od agencji.
Jak powinien wyglądać kontakt z agencją SEO?
Jeśli wysłaliśmy wiadomość, pozostaje nam czekać na kontakt. W odpowiedzi zwrotnej zapewne dostaniemy jeszcze kilka dodatkowych pytań, aby firma mogła ustalić pewne szczegóły, które potrzebne są im do doprecyzowania oferty. Jeśli w pierwszej wiadomości otrzymali wszystkie dane, jakich chcieli możemy dostać od razu propozycję działań.
Uważajmy na odpowiedzi, które nie zawierają konkretnej oferty lub zapytań, a dostaniemy audyty strony, które informują nas np. o niskim PageRanku naszej strony, czy inne hasła, które nie wnoszą niczego do współpracy i odpowiedzi na Twoją odpowiedź. Niektóre firmy oferują też super tanie oferty typu „słowo kluczowe na pierwszej stronie za 9,99zł miesięcznie” lub inne niepowtarzalne okazje. Lepiej od razu zrezygnować z takiej agencji.
Firmy, które znają się na rzeczy, zamiast zasypywać nas takimi ofertami, proszą o dostęp do Google Analytics i Google Search Console. Dzięki zawartych tam informacją agencja SEO będzie wiedziała, jak powinna wyglądać kampania SEO, która pomoże wypozycjonować naszą stronę.
Ustalenie warunków współpracy
Jeśli dogadaliśmy warunki współpracy, musimy teraz podpisać satysfakcjonującą umowę oraz zdecydować się na formę rozliczenia.
Niektóre agencje SEO swoje wynagrodzenie wyliczają od pozycji w Google lub pobierają wynagrodzenie abonamentowe (np. za każdy miesiąc pracy). W zależności od rodzaju prowadzonej przez nas witryny możemy się spotkać też z wynagrodzeniem za zwiększenie ruchu, albo procent od sprzedaży.
Wiadomo, że agencja SEO zaproponuje najbardziej korzystną ofertę dla nich. Ale warto zastanowić się, czy będzie to także opłacalne dla nas.
Zostaje jeszcze podpisanie umowy. Agencje SEO zazwyczaj posiadają gotowe umowy, które przesyłają nam do podpisania. Powinniśmy zwrócić uwagę czy w umowie znajdują się takie informacje jak:
- Okres wypowiedzenia i kary umowne
- Prawa autorskie do treści, które powstaną na stronie
- Definicję pozycjonowania
- Jakie działania będzie wykonywać agencja SEO
- Czy agencja będzie informowała nas na bieżąco czy comiesięcznie o wprowadzonych zmianach i przeprowadzanych działaniach
Dokładniej kwestie prawne opisaliśmy tu. Jednocześnie nie bójmy się dopytać agencji o ich szczegółowe działania i pomysły, jakich chcą dokonać na naszej witrynie. W końcu to my zatrudniamy ich i mamy prawo wiedzieć jak będzie wyglądać ich praca.