Jeżeli chcesz osiągnąć sukces w biznesie internetowym, jeżeli chcesz oceniać skuteczność swojego marketingu, to musisz zainteresować się mierzeniem ruchu. Na naszym blogu już pisaliśmy o różnych narzędziach do mierzenia ruchu. Dlaczego istnieje tak wiele różnych sposobów mierzenia ruchu i który z nich jest najlepszy? Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule.

Mierzenie skuteczności

Tak naprawdę zamiast “mierzenia ruchu” powinieneś się w swoim biznesie skupiać na “mierzeniu skuteczności”. Co to oznacza? Między innymi to, że suchy ruch nie jest dla Ciebie wiele wart. Prowadząc firmę liczy się dla Ciebie zysk – w krótko i długoterminowej perspektywie.

Ruch to najczęściej tylko i wyłącznie jeden z czynników, który prowadzi do tego, że zarabiasz. Samo skupienie się na ruchu, to tak jak skupianie się na tym, żeby do sklepu przychodziło jak najwięcej osób. Nie liczy się liczba “odwiedzających” lecz kupujących. Nie oznacza to, że mierzenie ruchu nie ma znaczenia. W końcu, jeżeli na twoją stronę wejdzie 100 osób, to możesz w najlepszej sytuacji osiągnąć 100 sprzedaży. Ruch jest ważny, jednak to tylko jeden z wielu czynników wpływających na obroty w twojej firmie.

Co mierzyć oprócz czystego ruchu?

To ile osób wchodzi na twoje strony, to jedno. Jednocześnie warto badać jeszcze inne wskaźniki:

  • Zachowanie użytkowników na twojej stronie, ich zaangażowanie w treść.
  • Konwersja — jak ruch przekłada się na pożądane przez Ciebie akcje np. zapis na newsletter lub sprzedaż.
  • Źródła ruchu — pozwalają dokładnie analizować skuteczność kampanii marketingowych.

To najważniejsze aspekty, które warto analizować, gdy prowadzi się swoją stronę internetową. Dokładniejsza analiza ruchu da Ci więcej informacji zwrotnych. Może się okazać, że jedna kampania daje większy ruch, niż druga, jednak mimo wszystko generuje mniejsze zyski.

Google analytics — podstawowe narzędzie do analizy ruchu

O Google analytics już pisaliśmy wielokrotnie na naszym blogu. Jest to tak naprawdę najważniejsze i podstawowe narzędzie do analizy ruchu:

  • Znasz dokładnie źródła swoich odwiedzin.
  • Jesteś w stanie ocenić zachowanie swoich odwiedzających.
  • Zbierasz wartościowe informacje na temat swoich odbiorców.
  • Możesz śledzić konwersję, dzięki temu wiesz, w jaki sposób ruch przekłada się na sprzedaż. Jesteś w stanie nawet analizować skuteczność poszczególnych źródeł ruchu.
  • Znasz informacje na temat udziału ruchu z urządzeń mobilnych.
  • Możesz wykorzystywać Google Analytics w marketing automation.

To i tak tylko część funkcji Google Analytics. To narzędzie jest bardzo potężne, dlatego też warto je wykorzystać do analizy ruchu.

Google Serach Console (Google Webmaster Tools)

To narzędzie jest bardziej dla webmasterów i osób zajmujących się pozycjonowaniem. Google Search Console pozwala Ci monitorować swoją stronę w wynikach wyszukiwania:

  • Wiesz jakie podstrony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.
  • Dostajesz informacje o pozycjach zajmowanych przez twoją stronę.
  • Dowiadujesz się jaki ruch z wyników wyszukiwania generują poszczególne podstrony.

Dlatego, jeżeli prowadzisz działania SEO, to to narzędzie będzie bardzo pomocne. Ponadto też pomoże Ci on znaleźć różne informacje na temat technicznego działania strony np. nagłe pojawianie się błędów albo informacje o karach ręcznych. To wszystko pozwala Ci usprawnić działanie twojej witryny.

Heatmap — analizuj zachowanie twoich użytkowników

Poprzednie narzędzia skupiały się bardziej na analizie ogólnej ruchu. Natomiast jest jeszcze specjalne oprogramowanie, które generuje tak zwane “Heat maps”. Te mapy pokazują zachowanie twoich użytkowników na stronie. Takie narzędzia to np. hotjar lub heatmap.me.

W zależności od funkcjonalności danego oprogramowania będziesz miał informacje na temat ruchów myszką, scrollowania, kliknięć i innych elementów, które przykuwają uwagę twoich użytkowników. To wszystko sprawi, że powstanie mapa cieplna twojej strony, która pokaże Ci, jakie elementy na twojej witrynie przyciągają szczególną uwagę twoich odbiorców.

Dzięki informacjom z tego oprogramowania możesz dopasować wygląd strony do potrzeb twoich użytkowników, tak żeby np. zwiększyć sprzedaż.

Podsumowanie

Monitorowanie danych to jedyny sposób na ocenę skuteczności funkcjonowania twojego biznesu. Nawet jeżeli nie masz zielonego pojęcia jak je wykorzystać, nawet jeżeli nie planujesz tego robić, to lepiej zainstalować odpowiednie kody śledzące, dzięki temu będziesz miał bazę danych, jeżeli w przyszłości będziesz chciał zacząć śledzić wyniki swojej strony. Również podczas nawiązywania współpracy z agencjami marketingowymi, agencjami SEO będziesz mógł wykorzystać już posiadane informacje.

Dlatego też po prostu lepiej jest dane zbierać, nawet jeżeli nie planujesz ich wykorzystywać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *