Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Dlaczego warto współpracować z blogerami?

W Polsce dynamicznie rozwija się blogosfera. Zarówno jeżeli chodzi o tradycyjne blogi, jak i kanały na YouTube. Coraz więcej firm dostrzega potencjał współpracy z infulencerami. Dlaczego warto współpracować z blogerami i jak to skutecznie zrobić? Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule. Dlatego, jeżeli szukasz nowych sposobów na promocję swojej firmy w sieci, to koniecznie przeczytaj ten artykuł do końca.

Problemy w XXI wieku

Ludzie szukają dziś rozwiązań swoich problemów w sieci

Zastanów się gdzie dzisiaj ludzie szukają rozwiązań swoich problemów. Zwykle w internecie. To jest pierwsze miejsce, do którego się udają. Niezależnie od tego, czy sprawa dotyczy zdrowia, popsutego sprzętu komputerowego, czy też niewiedzy jak coś zrobić. Internet jest pierwszym miejscem, gdzie rozpoczynamy poszukiwania. Zwłaszcza jeżeli mówimy o młodym pokoleniu.
Bardzo istotną rolę odgrywają tutaj blogi. Blogerzy dzisiaj mają realny wpływ na kształtowanie opinii swoich odbiorców. Coraz więcej osób przyznaje się, że czyta blogi. W 2015 roku regularnie czytała je jedna czwarta społeczeństwa, natomiast ponad 30% osób korzysta z porad umieszczonych na blogach podczas robienia zakupów.
Dlaczego blogi są tak popularnym źródłem informacji? Głównym powodem jest wiarygodność blogerów. Większość szanujących się twórców na pierwszym miejscu stawia prawdomówność. To coś, czego brakuje tradycyjnym mediom, w których wystarczy zapłacić za reklamę. Wielu blogerów odmówi współpracy z marką, jeżeli ta będzie wymagać np. zatuszowania wad produktu.
Wiarygodność blogerów sprawia, że ich opinie są po prostu bardziej szanowane. I Ty możesz wykorzystać ten fakt, żeby wypromować swoją markę i dotrzeć do nowych klientów. A z czasem będziesz postrzegany jako ekspert.

Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Powodów, żeby nawiązać taką formę współpracy jest wiele. Skupię się tutaj tylko na najważniejszych z nich:

  • Wzrost świadomości marki — kampanie z blogerami w długoterminowej perspektywie są bardzo opłacalne, ponieważ twoja marka może znacząco wyróżnić się na tle konkurentów.
  • Atrakcyjna cena — nie jest to być może współpraca dla małych firm z mikro-budżetem. Jednocześnie jeżeli porównamy koszty współpracy z blogerami z kosztami związanymi z tradycyjną formą reklamy, to różnica będzie kolosalna. Jeżeli w porównaniu uwzględnimy dodatkowo skuteczność obu tych kampanii, to różnica jeszcze bardziej przełoży się na korzyść współpracy z blogerami.
  • Długotrwałe efekty — nawet po zakończeniu współpracy z blogerem będą widoczne efekty waszej współpracy. Artykuł nagle nie zniknie z sieci, większość blogerów nie usuwa starych treści. Dzięki temu może on przez lata generować Ci klientów. Ponadto wielu blogerów z chęcią nawiąże długoterminową współpracę i stanie się ambasadorem twojej marki.
  • Dotarcie do odbiorców na różne sposoby — dzisiaj praktycznie każdy bloger oprócz swojej strony internetowej ma też różne kanały w social mediach. Je również może zaangażować do promocji twojej firmy, co przełoży się na skuteczność kampanii.

To najważniejsze powody, dla których warto postawić na współpracę z blogerami. Warto również zauważyć fakt, że pomimo wielu korzyści płynących z takiej formy reklamy, ciągle nie jest ona szczególnie popularna w naszym kraju. Dlatego stanowi ona dobry sposób na wyróżnienie swojej firmy na tle konkurencji.

Jak wygląda współpraca z blogerami?

Możliwości tak naprawdę jest wiele, wszystko zależy od dwóch czynników:

  • Nastawienia firmy – jaką formę współpracy chcą nawiązać, na jaki okres czasu.
  • Nastawienia blogera — każda osoba może dyktować tutaj inne warunki współpracy.

Warto zwrócić uwagę na to, że wielu blogerów będzie zadowolonych z długofalowej współpracy. Badania pokazują, że większość z nich zgodziłoby się zostać ambasadorem marki.
Warto zauważyć, że dla blogerów najważniejsze jest, żeby produkt i sposób jego promocji pasował do ich bloga. Dlatego też chcąc tworzyć kampanie z udziałem influencerów, musisz nastawić się na elastyczność. Jeżeli chcesz, żeby wszystko wyglądało dokładnie tak, jak Ty tego oczekujesz i nie jesteś gotów iść na ustępstwa, to niestety taka współpraca nie będzie owocna.
Większość blogerów chce przygotować materiały samemu lub we współpracy z reklamodawcą. Tylko nieliczni zgodzą się na publikację materiałów przygotowanych przez Ciebie. Warto o tym pamiętać i nie naciskać na blogerów, z którymi chcesz rozpocząć współpracę. Dzięki takiej formie współpracy twoja kampania z udziałem blogerów będzie również skuteczniejsza. Gdyby oni nagle zmienili całkowicie wydźwięk i format swoich publikacji, to ich odbiorcy zauważyliby, że materiał nie jest szczery, a tym samym jego skuteczność byłaby mniejsza.
Pamiętaj też o tym, że najpopularniejsi blogerzy otrzymują wiele ofert współpracy reklamowej. Dlatego też nie nastawiaj się na współpracę z konkretną osobą. Może się okazać, że nie jest ona zainteresowana twoim produktem albo po prostu nie ma obecnie możliwości nawiązania kolejnej współpracy komercyjnej.

Jak rozpocząć współpracę z blogerem?

Przede wszystkim musisz zadbać o przygotowanie się:

  • Zastanów się jakim budżetem dysponujesz.
  • Określ swoje cele.
  • Zastanów się jaki rodzaj współpracy Cię interesuje — ma być ona długoterminowa, czy też ma to być jednorazowy strzał?
  • Przygotuj odpowiednie narzędzia do monitorowania skuteczności kampanii np. Brand24.

Gdy już przygotowałeś się w ten sposób, to teraz czas, żebyś znalazł blogi, na których chciałbyś się reklamować.

Kontakt z blogerem — jak zadbać o niego skutecznie?

Pierwszy kontakt z blogerem jest niezwykle ważny. Często od niego zależy czy w ogóle bloger da Ci szansę na nawiązanie współpracy. Dlatego też, zanim się skontaktujesz sprawdź informacje na temat współpracy biznesowej. Na wielu blogach znajdziesz wstępne koszty dla reklamodawców. Pamiętaj o tym, że zwykle nie są one ostateczne, a szczegóły ustala się na spotkaniach.
Gdy już zbierzesz informacje, to napisz do blogera. Opowiedz krótko o swojej firmie, projekcie, który chcesz zrealizować, tym jaki rodzaj współpracy Cię interesuje i jakie masz cele. Jednocześnie nie zasypuj blogera wszystkimi szczegółami waszej współpracy. To ma być krótka, merytoryczna i maksymalnie konkretna wiadomość. Szczegóły współpracy ustalicie podczas kolejnej rozmowy.
Gdy już spotkacie się, żeby omówić szczegóły współpracy, to bądź szczery i konkretny. Opowiadaj o swoich oczekiwaniach od blogera, o swoich celach, o tym, co chcesz osiągnąć. Dzięki temu osoba, z którą rozmawiasz będzie w stanie jasno ocenić, czy jest w stanie podołać twoim oczekiwaniom. Poproś również o to, żeby druga strona jasno mówiła o swoich oczekiwaniach, wątpliwościach i pomysłach. W ten sposób wasza współpraca biznesowa będzie przebiegała sprawnie.

Przykłady skutecznej współpracy z blogerami

wykorzystaj wiedzę z udanych kampanii

Zastanawiasz się pewnie, czy istnieją jakieś dowody na to, że współpraca z blogerami faktycznie się opłaca. Przykładów jest tak naprawdę mnóstwo. Jeżeli szukasz konkretnych historii, to sprawdź choćby współpracę Kuby Klawitera ze sklepem Xcom. Po jednym filmie i akcji promocyjnej przygotowanej dla fanów Kuby serwery Xcom-u nie wytrzymały zainteresowania i po prostu wysiadły. Innym przykładem jest współpraca firmy Play z YouTuberami.
Oczywiście wszystko zależy od tego, w jakiej branży działasz. Powinieneś dopasować formę współpracy i jej szczegóły do swojej niszy. Przykładowo w branży kosmetycznej możesz podsyłać blogerom różnego rodzaju darmowe próbki. Zwłaszcza jeżeli już współpracowałeś z daną osobą, to wysłanie jej ciekawego prezentu w nietypowej formie może być sposobem na darmową reklamę, albo początkiem kolejnej współpracy komercyjnej.
Jednocześnie pamiętaj, że jeżeli jakiś bloger nie pisze korzystnie o twojej firmie, to nie próbuj usuwać wpisu. To może tylko źle się skończyć, czego przykładem jest słynny tatar z Sokołowa. Jeżeli wpis nie jest dla Ciebie korzystny, to być może wprowadź po prostu zmiany w swoim produkcie, obróć to w żart i poprawioną wersję wyślij jeszcze raz do blogera. Jeżeli będziesz miał dystans do siebie i swojej marki, to bloger to doceni.