Gdy mówimy o e-biznesie to wiele osób od razu myśli o sklepach internetowych. Natomiast warto zauważyć, że e-sklepy to nie jest jedyny sposób, by otworzyć swój internetowy biznes. Bardzo ciekawą alternatywą jest oferowanie usług i/lub wiedzy przez internet.
Czy usługi eksperckie są opłacalne?
Na początku warto zastanowić się, czy opłaca się być ekspertem, czy też lepiej jest zainwestować w swój e-sklep. Wszystko tak naprawdę zależy od wielu czynników. Bardzo ważna jest branża, w której działasz. Bycie ekspertem w niszach takich jak np. zdrowe żywienie, marketing, czy też rozwój osobisty może dawać znacznie większe dochody niż np. bycie ekspertem w szachach, albo grze w rugby.
Rynek e-usług dynamicznie się rozwija zarówno od strony usługodawców (coraz więcej osób szuka alternatyw dla prowadzenia sklepów internetowych), jak i klientów (są oni coraz bardziej zainteresowani usługami różnego rodzaju). Obecnie żyjemy w czasach, które sprzyjają ekspertom i oferowanym przez nich usługom — coraz więcej ludzi staje się świadomych tego, że warto dbać o siebie, poprawiać jakość swojego życia. Dlatego też rynek usługowy w Polsce bardzo dobrze się rozwija. Dotyczy to również rynku e-learningowego, o którym pisaliśmy tutaj.
Dlaczego warto postawić na e-usługi eksperckie?
Usługi eksperckie online mają kilka istotnych przewag nad prowadzeniem sklepu internetowego:
- Społeczeństwo staje się coraz bardziej chętne na korzystanie z usług. Jest to trend, który od dawna jest widoczny m.in. w Ameryce Północnej, w Polsce jest jeszcze stosunkowo świeży.
- Zmienia się rynek pracy — coraz popularniejsza staje się praca zdalna, przez co rośnie też zainteresowanie usługami elektronicznymi.
- Mniejsze problemy logistyczne niż w przypadku e-sklepów – usługi nie są towarem, więc odchodzą problemy z magazynowaniem, dostawą, zwrotami itd.
- Oferowanie usług nie jest uzależnione od stanów magazynowych. Dlatego też nie musisz się przejmować tym, że część produktów się nie sprzedało, natomiast innych brakuje.
- Mniejsze koszty wejścia — w wielu branżach koszty rozpoczęcia swojego biznesu usługowego są wielokrotnie mniejsze niż w przypadku prowadzenia e-sklepu. Jednocześnie warto obalić mit o bezkosztowym prowadzeniu takiego biznesu — eksperci muszą cały czas dbać o swój rozwój, marketing, czy też korzystać z odpowiednich narzędzi dlatego taki biznes generuje koszty. Jednak mimo wszystko koszty są znacznie mniejsze niż w przypadku e-sklepu.
- Usługi pozwalają osiągnąć znacznie wyższe marże niż sprzedaż w e-sklepie.
- Większa mobilność – e-usługi możesz oferować teoretycznie z dowolnego miejsca na świecie. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które lubią podróżować.
Czy to oznacza, że e-usługi są lepsze niż e-sklep pod każdym względem? Absolutnie tak nie jest. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, że to ile zarabiasz dzięki usługom, jest ściśle uzależnione od twojego czasu – nie jesteś w stanie osiągnąć dochodów pasywnych jak w przypadku e-sklepu, chociaż oczywiście można to obejść (sprzedając produkty informacyjne, albo tworząc firmę, w której będziesz zatrudniać specjalistów).
Uzależnienie dochodów od swojej pracy tworzy też inne problemy — gdy nie pracujesz, to nie zarabiasz. To oznacza, że jadąc na urlop, twoje dochody spadają.
Jakie usługi warto oferować?
Nie będziemy się skupiać tutaj na branżach, w jakich możesz działać, ponieważ dzisiaj można zarabiać na usługach w praktycznie każdej branży, jaką możesz sobie wyobrazić. Na zachodzie są np. popularni „trenerzy z gier”, którzy uczą jak skuteczniej grać w popularne tytuły sieciowe. Dlatego skupmy się na rodzajach usług, jakie można oferować:
- Usługi doradcze — z różnych dziedzin np. marketing, rozwój osobisty.
- Usługi analityczne i audytorskie — np. prowadzenie audytu sklepu internetowego.
- Usługi kreatywne — np. graficy, copywriterzy, webmasterzy.
- Usługi techniczne — np. programiści, redaktorzy, tłumacze, pozycjonerzy.
Dzisiaj coraz więcej firm potrzebuje różnych usług zdalnych z różnych zakresów, często nie jest wymagane doświadczenie, ponieważ firmy potrzebują np. pomocy we wprowadzaniu danych do baz, albo w zdalnej obsłudze klienta. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które szukają pracy zdalnej.
Główne zagrożenia dla e-usług
Jeżeli planujesz rozwijać się na rynku e-usług, to istnieją dwa główne ograniczenia. Pierwszym są twoje kompetencje — żeby móc świadczyć wiele usług potrzebujesz z odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Rozwój osobisty jest też kluczowy do tego, żeby zwiększać wartość swoich usług i móc współpracować z lepiej płacącymi klientami.
Drugim poważnym ograniczeniem jest czas. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, to ile zarabiasz oferująć usługi zależy w dużej mierze od tego ile pracujesz, gdy nie pracujesz, to nie zarabiasz. Bardzo poważnym problemem jest tak zwana klęska urodzaju, gdy masz tak dużo zleceń, klientów, że nie jesteś w stanie sobie z tym wszystkim poradzić. Rozwiązania tego problemu są dwa:
- Zatrudnianie innych osób, zlecanie im części zadań. Z czasem możesz przestać być wykonawcą usług, natomiast stać się osobą zarządzającą zespołem — to pozwoli Ci osiągnąć pasywne dochody.
- Wybranie najlepiej płacących klientów i zwiększenie kosztu usług.
Oba rozwiązania są dobre, możesz stosować je jednocześnie — zwiększyć koszty usług jednocześnie zatrudniając kolejne osoby.
Podsumowanie
Rynek e-usług jest z pewnością wart uwagi. Po pierwsze jest to szansa, dla wszystkich osób, które są w czymś dobre — mogą zacząć na tym zarabiać. Zwłaszcza że w wielu sytuacjach, żeby oferować e-usługi, nie jest potrzebny jakiś „papierek”, który umożliwia Ci pracę. Po drugie rynek e-usług daje bardzo duże możliwości tworzenia dodatkowego dochodu, który z czasem ma szansę stać się twoim dochodem głównym, zwłaszcza że oferowanie usług przez internet jest znacznie prostsze niż założenie swojego sklepu internetowego.