Usługi eksperckie w praktyce

Usługi eksperckie w praktyce

Gdy mówimy o e-biznesie to wiele osób od razu myśli o sklepach internetowych. Natomiast warto zauważyć, że e-sklepy to nie jest jedyny sposób, by otworzyć swój internetowy biznes. Bardzo ciekawą alternatywą jest oferowanie usług i/lub wiedzy przez internet.

Czy usługi eksperckie są opłacalne?

czy da się skutecznie zarabiać na wiedzy?

Na początku warto zastanowić się, czy opłaca się być ekspertem, czy też lepiej jest zainwestować w swój e-sklep. Wszystko tak naprawdę zależy od wielu czynników. Bardzo ważna jest branża, w której działasz. Bycie ekspertem w niszach takich jak np. zdrowe żywienie, marketing, czy też rozwój osobisty może dawać znacznie większe dochody niż np. bycie ekspertem w szachach, albo grze w rugby.

Rynek e-usług dynamicznie się rozwija zarówno od strony usługodawców (coraz więcej osób szuka alternatyw dla prowadzenia sklepów internetowych), jak i klientów (są oni coraz bardziej zainteresowani usługami różnego rodzaju). Obecnie żyjemy w czasach, które sprzyjają ekspertom i oferowanym przez nich usługom — coraz więcej ludzi staje się świadomych tego, że warto dbać o siebie, poprawiać jakość swojego życia. Dlatego też rynek usługowy w Polsce bardzo dobrze się rozwija. Dotyczy to również rynku e-learningowego, o którym pisaliśmy tutaj.

Dlaczego warto postawić na e-usługi eksperckie?

Usługi eksperckie online mają kilka istotnych przewag nad prowadzeniem sklepu internetowego:

  • Społeczeństwo staje się coraz bardziej chętne na korzystanie z usług. Jest to trend, który od dawna jest widoczny m.in. w Ameryce Północnej, w Polsce jest jeszcze stosunkowo świeży.
  • Zmienia się rynek pracy — coraz popularniejsza staje się praca zdalna, przez co rośnie też zainteresowanie usługami elektronicznymi.
  • Mniejsze problemy logistyczne niż w przypadku e-sklepów – usługi nie są towarem, więc odchodzą problemy z magazynowaniem, dostawą, zwrotami itd.
  • Oferowanie usług nie jest uzależnione od stanów magazynowych. Dlatego też nie musisz się przejmować tym, że część produktów się nie sprzedało, natomiast innych brakuje.
  • Mniejsze koszty wejścia — w wielu branżach koszty rozpoczęcia swojego biznesu usługowego są wielokrotnie mniejsze niż w przypadku prowadzenia e-sklepu. Jednocześnie warto obalić mit o bezkosztowym prowadzeniu takiego biznesu — eksperci muszą cały czas dbać o swój rozwój, marketing, czy też korzystać z odpowiednich narzędzi dlatego taki biznes generuje koszty. Jednak mimo wszystko koszty są znacznie mniejsze niż w przypadku e-sklepu.
  • Usługi pozwalają osiągnąć znacznie wyższe marże niż sprzedaż w e-sklepie.
  • Większa mobilność – e-usługi możesz oferować teoretycznie z dowolnego miejsca na świecie. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które lubią podróżować.

Czy to oznacza, że e-usługi są lepsze niż e-sklep pod każdym względem? Absolutnie tak nie jest. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, że to ile zarabiasz dzięki usługom, jest ściśle uzależnione od twojego czasu – nie jesteś w stanie osiągnąć dochodów pasywnych jak w przypadku e-sklepu, chociaż oczywiście można to obejść (sprzedając produkty informacyjne, albo tworząc firmę, w której będziesz zatrudniać specjalistów).

Uzależnienie dochodów od swojej pracy tworzy też inne problemy — gdy nie pracujesz, to nie zarabiasz. To oznacza, że jadąc na urlop, twoje dochody spadają.

Jakie usługi warto oferować?

Nie będziemy się skupiać tutaj na branżach, w jakich możesz działać, ponieważ dzisiaj można zarabiać na usługach w praktycznie każdej branży, jaką możesz sobie wyobrazić. Na zachodzie są np. popularni „trenerzy z gier”, którzy uczą jak skuteczniej grać w popularne tytuły sieciowe. Dlatego skupmy się na rodzajach usług, jakie można oferować:

  • Usługi doradcze — z różnych dziedzin np. marketing, rozwój osobisty.
  • Usługi analityczne i audytorskie — np. prowadzenie audytu sklepu internetowego.
  • Usługi kreatywne — np. graficy, copywriterzy, webmasterzy.
  • Usługi techniczne — np. programiści, redaktorzy, tłumacze, pozycjonerzy.

Dzisiaj coraz więcej firm potrzebuje różnych usług zdalnych z różnych zakresów, często nie jest wymagane doświadczenie, ponieważ firmy potrzebują np. pomocy we wprowadzaniu danych do baz, albo w zdalnej obsłudze klienta. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które szukają pracy zdalnej.

Główne zagrożenia dla e-usług

Jeżeli planujesz rozwijać się na rynku e-usług, to istnieją dwa główne ograniczenia. Pierwszym są twoje kompetencje — żeby móc świadczyć wiele usług potrzebujesz z odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Rozwój osobisty jest też kluczowy do tego, żeby zwiększać wartość swoich usług i móc współpracować z lepiej płacącymi klientami.

Drugim poważnym ograniczeniem jest czas. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, to ile zarabiasz oferująć usługi zależy w dużej mierze od tego ile pracujesz, gdy nie pracujesz, to nie zarabiasz. Bardzo poważnym problemem jest tak zwana klęska urodzaju, gdy masz tak dużo zleceń, klientów, że nie jesteś w stanie sobie z tym wszystkim poradzić. Rozwiązania tego problemu są dwa:

  • Zatrudnianie innych osób, zlecanie im części zadań. Z czasem możesz przestać być wykonawcą usług, natomiast stać się osobą zarządzającą zespołem — to pozwoli Ci osiągnąć pasywne dochody.
  • Wybranie najlepiej płacących klientów i zwiększenie kosztu usług.

Oba rozwiązania są dobre, możesz stosować je jednocześnie — zwiększyć koszty usług jednocześnie zatrudniając kolejne osoby.

Podsumowanie

Rynek e-usług jest z pewnością wart uwagi. Po pierwsze jest to szansa, dla wszystkich osób, które są w czymś dobre — mogą zacząć na tym zarabiać. Zwłaszcza że w wielu sytuacjach, żeby oferować e-usługi, nie jest potrzebny jakiś „papierek”, który umożliwia Ci pracę. Po drugie rynek e-usług daje bardzo duże możliwości tworzenia dodatkowego dochodu, który z czasem ma szansę stać się twoim dochodem głównym, zwłaszcza że oferowanie usług przez internet jest znacznie prostsze niż założenie swojego sklepu internetowego.