Niezwykle przydatne, a zdaniem niektórych – wręcz obowiązkowe narzędzie, ułatwiające zarządzanie witryną. Do Google Analytics powinna być podłączona każda strona internetowa. Decyduje o tym funkcjonalność takiego rozwiązania. Jakie możliwości proponuje GA i dlaczego warto zdecydować się na ich wykorzystanie? Czytaj dalej i sprawdź!
Co decyduje o funkcjonalności Google Analytics?
Narzędzie, które pozwala analizować ruch na stronie internetowej, interpretować zachowania użytkowników i weryfikować sposób ich pozyskiwania – Google Analytics służy nie tylko początkującym i proponuje również zaawansowane funkcjonalności. W tym artykule skupimy się jednak na podstawach GA – po to, żeby zarządzanie stroną www nie miało przed Tobą tajemnic, nawet jeśli dopiero zaczynasz.
Analiza ruchu na stronie internetowej
Możliwość badania i analizowania ruchu na stronie internetowej bez wątpienia jest najważniejszą podstawą Google Analytics. O tym, ilu użytkowników odwiedziło witrynę w danym czasie, dowiesz się, korzystając z zakładki Odbiorcy. Niewątpliwą zaletą GA jest możliwość swobodnej modyfikacji analizowanych ram czasowych, co więcej – możesz weryfikować dokładną ilość odsłon, poznać liczbę nowych użytkowników i sprawdzić, ile średnio spędzili czasu w witrynie, a także – zorientować się, na jakim poziomie utrzymuje się współczynnik odrzuceń.
Pozyskiwanie użytkowników
Użytkownicy trafiają na stronę internetową w różny sposób – niektórzy klikają w link, bezpośrednio w wyszukiwarce, inni – za pośrednictwem mediów społecznościowych lub płatnych reklam Google ADS. Jak znaleźli się w Twojej witrynie? Odpowiedź uzyskasz, dzięki Google Analytics. Zobaczysz nie tylko, jak użytkownicy trafiają na Twoją stronę, ale także – ilu ich jest. Co więcej – sprawdzisz, ile osób zamknęło zakładkę, bez podjęcia jakiejkolwiek interakcji.
Badanie konwersji i zachowań użytkowników
Google Analytics jest polecane właścicielom e-sklepów. Dlaczego? Powód jest prosty – podstawową funkcję narzędzia stanowi również mierzenie zysków i wydatków, co więcej, może ono służyć badaniu konwersji. GA jest zatem narzędziem, na które koniecznie powinni zdecydować się właściciele e-commerce – po to, żeby efektywnie zarządzać swoim biznesem. Co ciekawe, Google Analytics pozwala ustawić niemal dowolny cel, a następnie – na bieżąco analizować stopień jego realizacji. Przydatną, z punktu widzenia właściciela e-sklepu jest opcja wizualizacji ścieżki zakupowej użytkownika.
Pierwsze kroki z Google Analytics – jak zacząć?
Funkcjonalność Google Analytics zachęciła Cię, żeby rozpocząć przygodę z narzędziem? Zacznij od założenia konta i powiązania go ze stroną internetową. Zrobisz to, umieszczając dedykowany tag GA w kodzie źródłowym strony www. Mimo że zadanie wydaje się skomplikowane, wiedza z zakresu pozycjonowania nie jest konieczna. Jak powinni to zrobić właściciele stron internetowych, opartych na WordPress, a jak ci, którzy nie mają możliwości wdrożenia dedykowanej wtyczki?
- Właściciele stron internetowych opartych na WordPress nie muszą się o nic martwić. Dlaczego? Wszystko dzięki specjalnej wtyczce (Google Analytics for WordPress), przyspieszającej proces implementacji tagu do kodu źródłowego. Dedykowaną wtyczkę (tym razem Asynchronous Google Analytics) wykorzystuje się także w systemie Ioomla.
- Właściciele stron niemających możliwości wdrożenia wtyczki mogą spróbować dodać tag bezpośrednio do kodu źródłowego. Jak to zrobić? Wystarczy otworzyć edytor, a następnie, w pierwszych linijkach treści, przed znacznikiem , wkleić dedykowany kod śledzący do GA. Informacje ze strony www pojawią się na koncie użytkownika do 24 godzin.
Google Analytics to nie wszystko. Jakie jeszcze narzędzia warto wykorzystać?
Wiesz, na co możesz sobie pozwolić z Google Analytics i wiesz, jak poprawnie korzystać z podstawowych funkcji narzędzia? Pamiętaj jednak, że warto zainteresować się również innymi propozycjami Google. Przydatnym może okazać się Google Search Console – narzędzie pozwalające uzyskać nieco więcej szczegółów na temat pozycji strony internetowej w wyszukiwarce i poznać słowa kluczowe, adekwatne do profilu Twojej strony www. GSD daje także możliwość weryfikacji konwersji dotyczącej poszczególnych fraz kluczowych oraz analizy nie tylko ruchu w witrynie, ale także – widoczności witryny.
Google Search Console stanowi doskonałe uzupełnienie Google Analytics. Z takim duetem zaplanujesz skuteczną strategię SEO!