Historia Allegro — giganta polskiego E-commerce

Historia Allegro — giganta polskiego E-commerce

Ten artykuł będzie poświęcony największej firmie działającej na rynku E-commerce w Polsce. Warto przyjrzeć się historii tego przedsiębiorstwa, dzięki temu z pewnością lepiej zrozumiesz jego sukces i będziesz mógł wykorzystać istnienie tego serwisu na swoją korzyść.

Początki Allegro nie były łatwe

Dzisiaj każdy wie, czym jest serwis Allegro. Ludzie często nie szukają produktów w internecie, a po prostu na allegro. Wygląd serwisu, możliwości filtrowania wyszukiwania, oferta — wszystko wygląda bardzo profesjonalnie.

Jednak na początku swojego istnienia Allegro miało wiele problemów. Pierwszą z nich były zasięgi. Pod Koniec lat 90. ubiegłego wieku, a nawet na początku wieku XXI niewielu przedsiębiorców interesowało się sprzedażą online. Również niewiele osób było zainteresowanych kupowaniem w sieci. Tutaj pojawia się drugi problem — obawa przed oszustwem. Zresztą dzisiaj cały czas niektóre osoby obawiają się robienia zakupów przez internet, zwłaszcza na serwisach aukcyjnych, gdzie według niektórych po drugiej stronie stoi jakaś osoba, a nie firma.

Na takim rynku budowa firmy, która zajmuje się e-sprzedażą, ma pośredniczyć pomiędzy przedsiębiorcami, a klientami była zadaniem bardzo trudnym. W takich chwilach potrzebni są wizjonerzy, osoby, które wierzą w to, co robią i będą to kontynuować bez względu na przeciwności.

Oczywiście nie można też przesadzać z zachwytem. Allegro nie było wielką innowacją, ponieważ na rynkach zachodnich ten model sprzedaży już dobrze funkcjonował. Przykładem jest choćby serwis eBay, na którym wzorowało się Allegro. W Polsce również powstawały inne serwisy, jednak żaden z nich nie odniósł tak dużego sukcesu. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że z serwisów aukcyjnych w Polsce zostało jedynie Allegro, nawet eBay nie utrzymał na naszym rynku wysokiej pozycji.

Początku sukcesu Allegro — czyli dlaczego ono wygrało?

Warto zauważyć, że Allegro nie było jedynym serwisem działającym w branży e-commerce, gdy startowało. Próby zmiany nastawienia polaków podjęły firmy takie jak Onet, czy Merlin. Jedną z przyczyn była asortyment oferowany na Allegro — znajdowały się tu różnego rodzaju części komputerowe, ale również książki i płyty. Jest to tak zwany segment prezentowy. Warto tutaj przypomnieć, że na Allegro każdy mógł nie tylko zrobić zakupy, ale również sprzedawać. To sprawiło, że:

  • Ludzie mogli taniej kupować prezenty dla bliskich.
  • Osoby, którym prezenty się nie spodobały, mogły je sprzedać.

Oczywiście przyczyn sukcesu tego serwisu jest wiele. Składają się na niego również elementy, o których pisaliśmy wcześniej. Nie bez znaczenia z pewnością pozostawał fakt, że asortyment w Allegro mógł tworzony być elastycznie — dostosowywał się do aktualnych potrzeb rynkowych, dzięki temu, że wiele osób wystawiało tu aukcje.

Na co postawiło allegro?

Warto zauważyć, że Allegro już na samym początku wyróżniało się na tle tradycyjnych e-sklepów. Allegro postawiło po prostu na cenę. Do dziś w świadomości Polaków pozostaje opinia, że produkty tu znalezione są tańsze niż w innych sklepach — zarówno internetowych, jak i stacjonarnych.

Natomiast przedsiębiorcom stosunkowo łatwo było rozpocząć sprzedaż tutaj. Wystarczyło po prostu mieć towar, a następnie wystawić go na allegro (oczywiście najlepiej w atrakcyjnej cenie). Było to znacznie prostsze, a często tańsze niż zakładanie swojego własnego e-sklepu.

Jednak największą zaletą allegro był system komentarzy i opinii. Dzięki niemu ludzie nie bali się tak robienia zakupów przez internet, ponieważ mogli wybrać sprawdzonych i zaufanych sprzedawców. Oczywiście system ten nie do końca podobał się sprzedawcom na Allegro. W końcu nie bez przyczyny mówi się o tym, że niezadowolony klient będzie opowiadał o swoim niezadowoleniu każdemu znajomemu, natomiast zadowolony po prostu stwierdzi, że jest OK. Dlatego też negatywne opinie pozostają do dziś bolączką wielu sprzedawców, jednak to temat na inny artykuł.

Nie można jednak odmówić systemowi komentarzy ułatwienia robienia zakupów. Dzięki niemu można wybierać zaufanych sprzedawców, a więc zakupy przynajmniej teoretycznie są bezpieczniejsze.

Rozwój Allegro

Oczywiście Allegro cały czas się rozwijało. Przez lata powstawały nowe rozwiązania, innowacje. Wprowadzano nowe rozwiązania technologiczne, które ułatwiały zarówno prowadzenie biznesu sprzedawcom, jak i robienie zakupów klientom.

Przykładem jest system „Super Sprzedawca”, który klientom pokazywał sprzedawców cieszących się najlepszymi opiniami, u których zakupy wiązały się w pewnym sensie z „gwarancją satysfakcji”. Z czasem został on zmieniony na „standard Allegro”, jednak dzisiaj znowu widzimy przy aukcjach znaczki „super sprzedawcy”.

Rozwijał się również system komentarzy. Dzisiaj serwis nie ogranicza się do klasycznej oceny „pozytywny”, „negatywny”, „neutralny”. Wskaźników istnieje znacznie więcej, co znowu pomaga klientom w ocenie sprzedawcy.

Jedną z najnowszych innowacji jest wprowadzenie „Allegro Smart” – jest to kolejny program skierowany do klientów, dzięki któremu mogą oszczędzać na kosztach przesyłki.

Zmiana strategii sprzedaży

Allegro na przestrzeni lat wprowadzało nie tylko różne udogodnienia dla przedsiębiorców i klientów. Z całą pewnością duże znaczenie miały też zmiany w strategii sprzedaży. Należy zwrócić uwagę, że serwis startował jako platforma aukcyjna, nie kojarzył się z profesjonalną sprzedażą.

Duże znaczenie miało tutaj wprowadzenie przycisku „kup teraz”. Dzięki temu allegro mogło rozpocząć funkcjonowanie jako tradycyjny sklep. Warto zauważyć, że dzisiaj większość aukcji na allegro to właśnie aukcje typu „kup teraz”. Licytacje stanowią jedynie niewielki ułamek wszystkich ofert w serwisie.

Ponadto dzisiaj lwią częścią sprzedaży są przedsiębiorcy, osoby prowadzące własne firmy. Ludzie, którzy okazjonalnie coś sprzedają, wybierają OLX lub portale ogłoszeniowe. W ten sposób allegro ze sprzedaży typu Client to client (C2C) przeszło na model sprzedaży business to client (B2C).

Podsumowanie

Jak widać, dzisiejszy gigant nie miał łatwego startu. Nieprzyjazny rynek, który wydawało się, że nie ma dużego potencjału. Dodatkowo musiał konkurować z dużymi serwisami takimi jak np. Onet lub eBay. Jednak mimo wszystko to Allegro odniosło sukces i nic nie wskazuje na to, że istnieje jakieś zagrożenie, które mogłoby zagrozić pozycji tej platformy. Na popularności rośnie co prawda Aliexpress, jednak i tak daleko mu do pozycji Allegro.

Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz tak naprawdę konkurować z Allegro. Potencjał tej platformy sprzedażowej możesz wykorzystać, żeby zwiększyć obroty swojego przedsiębiorstwa.