Ile kosztuje strona internetowa?

Potrzebujecie strony internetowej ale nie wiecie jaki może być koszt jej wykonania? Na rynku można znaleźć dużą liczbę ofert, które są dość mocno zróżnicowane cenowo. Jaka oferta będzie solidna a jednocześnie przystępna cenowo? W tym artykule wyjaśnimy, które czynniki wpływają na poziom cen za usługi projektowania stron www oraz jaka oferta będzie dla nas najlepsza.

Wyobraźmy sobie następującą sytuację z życia: Klient wysyła zapytanie dotyczące stworzenia strony firmowej do kilku wykonawców. Zazwyczaj zgłoszenie tego typu wygląda mniej więcej tak:

„Zlecę wykonanie prostej strony firmowej, kilka podstawowych podstron (oferta, o nas, kontakt itp.) , fajna grafika, formularz kontaktowy, domena i hosting.”

Po wysłaniu kilku podobnych maili do firm zajmujących się wykonywaniem stron internetowych nie trzeba długo czekać, aż pojawią się pierwsze odpowiedzi. Problem leży w rozbieżności cen jakie w ekstremalnych przypadkach mogą wynosić od 100 do nawet 25 000 zł. Skąd wynikają tak duże różnice?

Jak w każdej branży usługowej, tak i w IT, ceny za realizację poszczególnych zleceń wahają się znacząco. Do głównych czynników wpływających na wycenę możemy zaliczyć:

  • typ strony,
  • stopień zawansowania grafiki,
  • funkcjonalności na stronie,
  • profesjonalizm i doświadczenie agencji interaktywnej,
  • jakość wykonywanych usług,
  • czas realizacji,
  • usługi dodatkowe takie jak marketing.

W gąszczu ofert realizacji stron www, trudno wyłonić tę, która zapewni zleceniodawcy swoisty kompromis pomiędzy wysoką jakością oraz przystępną ceną. Poniżej znajduje się zestawienie czynników wpływających na poziom cen w realizacji stron internetowych.

Typ strony internetowej

Laptop na stole
Zastanów się jaki typ strony internetowej Cię interesuje

Na cenę wykonania strony www ma wpływ jej typ – należy rozróżnić stronę małej firmy nazywaną popularnie „wizytówką” od portalu społecznościowego czy zaawansowanej platformy B2B. W Internecie możemy spotkać wiele witryn, które są zróżnicowane pod względem budowy. To właśnie typ strony w głównej mierze decyduje o budżecie jaki będzie potrzebny na realizację danego projektu. Dlatego prosta strona firmowa z unikalną grafiką to koszt około 1000 zł netto a rozbudowany portal z wieloma funkcjonalnościami to koszt 25 000 zł lub więcej.

Grafika i efekty wizualne

Dobry zespół potrafi wdrożyć niemalże każdą grafikę, którą ogranicza w zasadzie tylko wyobraźnia. Zakres prac graficznych to kolejny ważny czynnik decydujący o koszcie wykonania strony internetowej. Na ostateczną wycenę przełożą się zatem dedykowane animacje i efekty, ilość unikalnych widoków strony, opracowanie treści podstron oraz rodzaj projektu graficznego (gotowy szablon graficzny lub indywidualny layout). Wszystkie te działania przekładają się na wykonanie strony www, która ma się wyróżniać spośród innych i zachwycać oryginalnością.

Użyteczność czyli UX design

Użyteczność to jeden z bardzo ważnych elementów w budowie witryny internetowej. Każda ładna i efektywna strona internetowa powinna być jednocześnie intuicyjna i przyjazna dla użytkownika. Budowa strony zgodnie ze standardami UX sprawia, że nasi potencjalni klienci łatwiej i przyjemniej a co za tym idzie chętniej będą korzystać z naszej strony www. Brak użyteczności to często takie problemy jak utrudniona nawigacja, zły sposób prezentacji produktu itp. Projektowanie UX ma za zadanie świadome rozplanowanie architektury i nawigacji strony tak aby dla każdego użytkownika była maksymalnie przyjazna i użyteczna. Praca specjalisty od UX z pewnością podnosi koszt wykonania strony internetowej zwłaszcza przy rozbudowanych projektach, które wykazują dużą ilość modułów i funkcjonalności.

Funkcjonalności

Tworzenie strony programowanie
Dobrze stworzona strona wymaga specjalistycznej wiedzy

W tym podpunkcie należy zastanowić się nad celem jaki ma pełnić dana strona internetowa. W przypadku sklepu będzie to sprzedaż produktów i maksymalizacja konwersji. Na stronie firmowej będziemy skupiali się na zapytaniu ofertowym oraz kontakcie mailowym od potencjalnych klientów. Strona, której zadaniem jest prezentacja najważniejszych informacji o firmie i oferty powinna zawierać podstawowe funkcjonalności takie jak: strony tekstowe, aktualności, blog, galeria oraz formularz kontaktowy. W przypadku rozbudowanych portali lub sklepów internetowych mnogość funkcji w zasadzie nie ma końca. Możemy dodawać różnego rodzaju moduły wykorzystywane obecnie na rynku lub zaprojektować coś całkowicie innowacyjnego. Ilość oraz złożoność funkcjonalności na stronie wpływa na roboczogodziny pracy specjalistów – grafików oraz webdeveloperów a to przekłada się na koszt wykonania strony.

Pozostałe czynniki w procesie budowy

Kolejne ważne czynniki to z pewnością profesjonalizm i doświadczenie wykonawcy, które przekładają się na sukces całego projektu. Kiedy inwestujemy w budowę domu chcemy aby prace z nim związane były wykonane profesjonalnie z zachowaniem najwyższych standardów jakości. Tak samo jest w branży IT gdzie kierowanie się wyłącznie ceną przynosi kiepskie efekty i niepotrzebne problemy. W przypadku zamawiania strony internetowej warto pamiętać o gwarancji oraz opiece powdrożeniowej, które także powinniśmy otrzymać. Te elementy często decydują o sukcesie całej inwestycji.

Marketing – dodatek czy obowiązek

Marketing internetowy na który składa się wiele czynników jak chociażby pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej to element, który nie jest obowiązkowy ale niezwykle ważny po budowie strony internetowej. Dlaczego marketing jest tak kluczowym elementem? Wyobraźmy sobie piękny hotel w środku malowniczego lasu. Cisza, spokój… Wyposażony jest w różnego atrakcje, które umilą nam pobyt takie jak kort tenisowy, basen czy siłownia. Brzmi niezwykle, prawda? Z pewnością jest to wyjątkowe miejsce ale bez odpowiedniej reklamy nigdy do niego nie trafisz. Bo niby skąd masz wiedzieć o jego istnieniu? W przypadku stron internetowych jest podobnie nawet najpiękniejsza i najlepsza witryna wymaga marketingu aby użytkownik surfujący w Internecie mógł na nią trafić.

Kuzyn zrobi taniej

Często możemy się spotkać z Klientami, którzy są oburzeni wyceną jaką otrzymują od agencji interaktywnej. Twierdzą, że stronę internetową może wykonać im kuzyn lub siostrzeniec, który jest uczniem liceum lub studiuje informatykę za symboliczną kwotę. Takie osoby nie mając odpowiedniego doświadczenie wykonują strony internetowe, które nie nadają się do pozycjonowania, zawierają masę błędów a po jakimś czasie przestają działać ze względu na bałagan w kodzie. Wracając do porównania z budową domu to komu zlecisz jego wykonanie – praktykantom z zawodówki czy ekipie z kilkuletnim doświadczeniem popartym sukcesami?

Tania strona internetowa nie istnieje

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – Klienci często ulegają naciągaczom i wierzą, że ktoś jest w stanie poświęcić około 2 tygodni autorskiej pracy nad ich projektem za 200 czy 500 zł.
Profesjonalna strona internetowa to dzieło a nie kolejny produkt z półki w sklepie. Nie można sprzedać jej masowo ponieważ każda jest wykonywana indywidualnie pod klienta i jego potrzeby.
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem firmy – płacisz podatki, wynajmujesz lokal. Czy chcesz pracować 2 tygodnie, łącznie ponad 30 godzin pracy za 400 zł? Czy wierzysz w to, że zespół ludzi z kilkuletnim doświadczeniem i ogromną wiedzą będzie się cenił tak nisko? Właśnie tu jest haczyk na który dajesz się załapać czyli niska cena!
Strona www to wartość firmy, to jej wizytówka na którą wchodzą potencjalni klienci. To dzięki niej będziesz mógł  zdobyć nowych klientów i rozwinąć swój biznes!
W naszej pracy często spotykamy się z problemami Klientów w postaci: brak kontaktu z wykonawcą strony, brak danych do logowania do strony i domeny, klient nie jest właścicielem domeny, strona znikła z sieci ponieważ nie ma dostępu do serwera i wiele innych. W 99% przypadków tego typu jest stała w postaci kwoty za jaką została wykonana strona i najczęściej jest to przedział od 50 do 500 zł.

Następnym razem zastanów się czy warto korzystać z usług firmy, która oferuje stronę www za tak niską kwotę! Solidna i profesjonalna strona internetowa, która jest wykonana na odpowiednim poziomie jak wszystko inne na tym świecie kosztuje.