W jednym z ostatnich artykułów poruszaliśmy tematykę odpowiedniego zaprojektowania struktury sklepu internetowego. Dzisiaj skupimy się na innym aspekcie tworzenia własnego sklepu w internecie, mianowicie na usability.

Czym jest usability sklepu internetowego?

W skrócie jest to po prostu łatwość w korzystaniu z twojego sklepu. Przekłada się to na to, że nawet osoba, która po raz pierwszy odwiedza twój sklep wie, jak po nim się poruszać. Nie musi zastanawiać się gdzie znaleźć interesujące ją informacje.

Zasady usability stosuje się przy projektowaniu każdego serwisu internetowego, jednak to przy sklepie internetowym są one najważniejsze. Od poprawnej optymalizacji witryny pod kątem usability w dużej mierze zależy konwersja, ilość złożonych zamówień. Dlatego też wszystkie problemy z usability w sklepie internetowym i wszelkiego rodzaju usprawnienia powinny być wdrożone jak najszybciej.

Z powodu usability nie można też sobie pozwolić na przesadne innowacje w sklepie. Oczywiście można wdrożyć nowoczesne rozwiązania, jednak projekt sklepu, który jest w niczym niepodobny do wszystkich innych, da efekt odwrotny od oczekiwanego.

Podstawowe zasady usability

Skupmy się na kilku unikalnych zasadach, jakie musi spełniać każdy serwis, jeżeli chodzi o usability.

  • Jasne możliwości wyboru — osoba, która po raz pierwszy wchodzi na twoją witrynę, musi wiedzieć co może zrobić. Jeżeli obsługa serwisu jest trudna, osoba np. nie może znaleźć wyszukiwarki w sklepie internetowym, to wtedy prawdopodobnie go opuści.
  • Dawaj użytkownikom proste wybory. Ma to duże znaczenie, zwłaszcza jeżeli chodzi o elementy marketingowe. Przykładem jest wyskakujące okienko z Pop-upem „czy chcesz odebrać kupon rabatowy -20%”, a pod spodem dwa przyciski „tak” i „nie”. Proste pytanie i szybka odpowiedź klienta.
  • Każdy element, który pojawia się w serwisie, powinien mieć swój cel, służyć czemuś.

Prostota to słowo, które otwiera portfele twoich klientów. Nie komplikuj swojego sklepu internetowego, a upraszczaj go. Jeżeli zastosujesz się do tej jednej prostej zasady, to sprzedaż wzrośnie.

Na co zwrócić uwagę projektując sklep internetowy?

Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych aspektów, o których powinieneś pamiętać, jeśli mówimy o usability sklepu internetowego. Dla wygody zostały one podzielone na kategorie. Trzeba pamiętać, że to i tak skrót najważniejszych aspektów, na które warto zwrócić uwagę:

Ogólny wygląd serwisu

Ogólny wygląd serwisu jest tak naprawdę elementem najważniejszym. Od niego w dużej mierze zależy prezentacja treści, dlatego warto się do tego przyłożyć. Zwróć tutaj szczególną uwagę na:

  • Szablon i wygląd ogólny serwisu – tak jak pisaliśmy w artykule o strukturze sklepu internetowego trzeba zwrócić dużą uwagę na kolorystykę serwisu, na wykorzystany szablon. Weź pod uwagę branżę, w której działasz, grupę docelową, do której kierujesz swoje produkty. Warto przeprowadzić analizę konkurencji, żeby zdobyć informacje o tym, jak ona poradziła sobie z projektem sklepu.
  • Dostęp do koszyka — powinien być dostępny z każdego miejsca w twoim sklepie internetowym. Najlepiej jest wprowadzić interaktywną ikonę koszyka, która będzie się zmieniać i informować klienta o tym, że jakiś produkt znajduje się w koszyku.
  • Czcionka — czcionka w twoim serwisie ma bardzo duże znaczenie. W sklepie internetowym komunikujesz się tylko za pomocą czcionki i grafik. Dlatego też zadbaj o to, żeby czcionka była dobrze widoczna — musi być kontrast pomiędzy czcionką a tłem, dodatkowo jej rozmiar również musi być odpowiedni. Istotne jest również ograniczenie liczby czcionek — tu panuje ogólna zasada, że im mniej, tym lepiej. Zwłaszcza w głównym bloku tekstu. Ponadto warto postawić na czcionki bezszeryfowe, ponieważ są one łatwiejsze do czytania.
  • Formatowanie tekstu — w skrócie zadbaj o spójność i prostotę, jednocześnie nie bój się używania pogrubienia, kursywy, czy też podkreślenia. Pamiętaj o tym, żeby treść ubierać w krótkie akapity oraz oddzielać ją nagłówkami.

Techniczne aspekty usability

Wbrew opiniom niektórych osób bardzo duże znaczenie ma również aspekt techniczny prowadzenia strony. Z perspektywy usability należy tu zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • Czas ładowania się strony — badania mówią, że jeżeli strona ładuje się zbyt długo, to użytkownicy po prostu nie czekają na jej załadowanie. Ponadto czas ładowania się strony wpływa na pozycjonowanie. Dlatego optymalizuj go jak najbardziej, warto tu skorzystać z pomocy profesjonalnych firm. W niektórych przypadkach konieczna będzie zmiana hostingu.
  • Nazwy podstron — niektóre firmy próbują tutaj być kreatywne i wymyślać nietuzinkowe nazwy podstron. Jednak znajdując się na takiej stronie, internauta będzie zakłopotany, dlatego lepiej jest postawić na sprawdzone nazwy, takie jak „kontakt”, „strona główna”, „opinie”.
  • Title i alt obrazków — niektórzy przedsiębiorcy myślą, że te rzeczy mają wpływ tylko na pozycję twojej strony w wyszukiwarce. Warto jednak pamiętać, że korzystając z nich osoby niewidome lub niedowidzące, dlatego też warto odpowiednio opisywać zdjęcia w witrynie.
  • Adresy url — wbrew pozorom też one mają wpływ na użyteczność twojego serwisu, dlatego najlepiej odpowiednio je zaprojektować. Powinny one składać się przede wszystkim ze słów kluczowych, nielosowych ciągów znaków.

Poruszanie się po serwisie

Stworzenie serwisu przyjaznego dla internautów to podstawa usability. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy,to zwróć uwagę na:

  • Odpowiednia ekspozycja elementów interaktywnych — w każdym sklepie internetowym jest wiele rzeczy, w które użytkownik może kliknąć, żeby się czegoś dowiedzieć np. galeria obrazków, link do innego produktu, albo rozwinięcie opisu. Pamiętaj, żeby wyróżnić w jakiś sposób elementy, które są klikalne dla użytkownika i prowadzą do jakiejś akcji.
  • Przycisk zakupowy — podobnie jak w przypadku nazw podstron lepiej zastosować się tu do sprawdzonych „Do koszyka”, „dodaj do koszyka”, albo „kup teraz”. Zbytnia kreatywność będzie wprawiać twoich potencjalnych klientów w zakłopotanie.
  • Menu — warto postawić na menu górne, w dzisiejszych sklepach jest ono standardem. Dodatkowo na stronach produktowych może pojawiać się menu boczne, w którym pojawią się dodatkowe opcje filtrowania wyników wyszukiwania.
  • Nawigacja okruszkowa — Ma ona bardzo duże znaczenie dla użytkownika. Dzięki niej może szybko dowiedzieć się, gdzie się znajduje, ponadto pozwala przejść do poprzedniego położenia np. ze strony produktowej, na stronę kategorii.
  • Wyszukiwarka — jest to niezbędny element w każdym e-sklepie. Wyjątkiem są sklepy, które sprzedają kilka produktów. Dostęp do wyszukiwarki powinien być oczywiście z każdej podstrony. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, że w większych i bardziej rozbudowanych sklepach przyda się opcja wyszukiwania zaawansowanego oraz możliwość filtrowania wyników wyszukiwania.
  • Kategorie i podkategorie — to jest podstawa, która jest niezbędna, nawet jeżeli w sklepie znajduje się niewiele produktów. Struktura ta z czasem może się rozrastać i być coraz bardziej rozbudowana, jednak mimo wszystko powinna być dla użytkownika przejrzysta. Świetnym przykładem dobrze zaprojektowanego sklepu z wieloma kategoriami i podkategoriami jest Allegro.
  • Komunikowanie błędów — przy dobrze zaprojektowanym serwisie błędy nie będą pojawiały się często, jednak mimo wszystko nie da się ich wyeliminować całkowicie. Dlatego też bardzo ważne jest odpowiednia komunikacja błędów osobom znajdującym się na twojej witrynie. Zadbaj przede wszystkim o czytelne oznaczenie i wyróżnienie błędu, tak żeby rzucało się ono w oczy. Po drugie wyjaśnij w prosty sposób, jak można rozwiązać ten problem.

Aspekty marketingowe i wizerunkowe

Dbanie o marketing jest bardzo ważne, od tego zależy twoja sprzedaż i twoje dochody. Jednocześnie marketing nie może być sprzeczny z zasadami usability sklepu internetowego, dlatego zwróć uwagę na:

  • Logo i slogan — powinny być podlinkowane do strony głównej twojego sklepu. Slogan ma duże znaczenie ze względów marketingowych, ponieważ przekazuje informacje twoim klientom o miejscu, w którym się znajdują, dlatego wpływa w pewnym stopniu na konwersję.
  • Połączenie sklepu z mediami społecznościowymi — to również jest bardzo wygodne dla klientów, którzy chcą sprawdzić twoją firmę w innych mediach. Warto, żeby mogli prosto przejść np. do Facebooka lub instagrama.
  • Zapis na newsletter — dzisiaj to jest tak naprawdę standard. Warto zbierać listę adresową swoich klientów, o czym pisaliśmy w artykule na naszym blogu. Dzięki niej będziesz w stanie zwiększać sprzedaż w przyszłości.
  • Pomoc online — jeżeli twój sklep będzie obsługiwał coraz więcej klientów albo jeżeli prowadzisz bardziej specjalistyczny sklep, to warto rozważyć klientom możliwość korzystania z pomocy online. Jeżeli nie chcesz samodzielnie inwestować w pracowników obsługujących twoich klientów, to możesz poszukać firmy oferującej takie usługi.

Podsumowanie

Wyżej poznałeś zbiór najważniejszych zasad, jeżeli chodzi o projektowanie sklepu internetowego. Oczywiście mówimy tu tylko o Usability. Na naszym blogu znajdziesz jeszcze wiele innych artykułów dotyczących odpowiedniego projektu strony internetowej, tego, co powinno się na niej znajdować. Warto z nich skorzystać.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *