Jak zaprojektować sklep internetowy?

Jak zaprojektować sklep internetowy?

Chcesz założyć własny sklep internetowy? Jedną z pierwszych rzeczy, na które musisz zwrócić, jest wybór odpowiedniego oprogramowania. Jednak to nie wszystko. Bardzo duże znaczenie ma również odpowiedni projekt sklepu internetowego.

Dlaczego projekt ma duże znaczenie?

Projekt to podstawa sukcesu sklepu internetowego

Wielu początkujących przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak pozornie nieistotne rzeczy mają duży wpływ na sprzedaż. Nad tym, w jaki sposób projektować markety internetowe były prowadzone liczne badania. W sklepach stacjonarnych ważne jest wszystko — odpowiednia ekspozycja towaru, odpowiednie oświetlenie, a nawet grana muzyka i zapachy. Tym wszystkim można stymulować ludzi do tego, żeby wydawali więcej.

W przypadku sklepów internetowych też są pewne zasady. Niestety tutaj masz znacznie mniejsze pole do popisu niż w sklepach stacjonarnych. Teoretycznie możesz np. puścić muzykę w tle, jednak możesz mieć pewność, że nie spodoba się to twoim klientom i większość z nich od razu go opuści, gdy usłyszy melodię w tle.

Na co zwrócić należy w takim razie uwagę?

  • Szatę graficzną.
  • Odpowiednią strukturę sklepu.
  • Odpowiednie Usability.

W tym artykule skupimy się na dwóch pierwszych aspektach. Jednak o usability sklepu internetowego również znajdziesz artykuł na naszej stronie.

Odpowiednia szata graficzna to podstawa

Głównym celem istnienia sklepu internetowego jest sprzedaż. Jednak, żeby móc coś sprzedać użytkownikowi, musisz najpierw zatrzymać go na swojej stronie internetowej. Mimo że nie jesteś w stanie wykorzystać odpowiedniej muzyki, zapachów, czy też oświetlenia to i taka masz wiele do zrobienia.

Zadbaj przede wszystkim o odpowiednio dobraną kolorystykę. Przede wszystkim kolory muszą być ze sobą spójne oraz muszą kojarzyć się z branżą, w której działasz.

Przykładowo sprzedając produkty z klasy biznesowej lepiej postawić na biel, czerń, ewentualnie granat lub złoty kolor. Natomiast jeżeli planujesz otworzyć sklep ogrodniczy, to wtedy raczej postawisz na kolor zielony, niebieski.

Tutaj do gry wchodzi cała psychologia kolorów, o której też już pisaliśmy na naszym blogu. Warto korzystać z wiedzy na temat tego, co oznaczają kolory i wykorzystać te informacje w projektowaniu strony internetowej.

Strona główna

Strona główna w sklepie internetowym pełni niezwykle ważne zadanie. Jest to jedna z niewielu stron, do których klient zawsze ma dostęp i na której możesz pozwolić sobie na znacznie więcej niż tylko prezentację produktu.

Stronę główną możesz zaprojektować na wiele sposobów:

  • Dobrym pomysłem jest zaprezentowanie na niej kluczowych produktów z twojej oferty.
  • Możesz tutaj zamieścić informacje o promocjach.
  • Zdobywanie kontaktu do twojego klienta również jest dobrym pomysłem — bardzo często można znaleźć na stronach głównych sklepów różnego rodzaju zapis na newsletter.

Tworząc stronę główną swojego sklepu internetowego, warto przyjrzeć się temu jak zorganizowała to twoja konkurencja. Może to dla Ciebie stanowić inspirację.

Pamiętaj, że strona główna w twoim sklepie jest w pewnym sensie twoją wizytówką, dlatego poświęć odpowiednio dużo czasu na jej odpowiednie zaprojektowanie. Nie możesz też na niej umieścić zbyt dużo informacji, ponieważ będzie to przytłaczało twoich potencjalnych klientów.

Warto jednocześnie pamiętać o regularnych zmianach na stronie głównej. Dzięki temu osoby regularnie odwiedzaj sklep, będą miały wrażenie, że coś się tu cały czas dzieje, że coś się zmienia i rozwija. W przeciwnym wypadku odczuwalna jest monotonia i nuda.

Szablon strony

Niezależnie od tego, na jakiej stronie twojego sklepu znajduje się użytkownik, to powinien mieć dostęp do kilku kluczowych elementów.

Wyszukiwarka

Jest to absolutna podstawa. Jeżeli nie prowadzisz wyspecjalizowanego sklepu internetowego, w którym sprzedajesz tylko kilka produktów, to musisz mieć wyszukiwarkę. Jest ona tym bardziej potrzebna, im więcej produktów oferujesz w swoim sklepie.

Wyszukiwarka ułatwia znalezienie interesujących produktów w twoim sklepie internetowym. Warto tu zwrócić uwagę na to, że możesz też wykorzystać ją do uzyskiwania informacji zwrotnych od klientów. Korzystając z nowoczesnego oprogramowania w sklepie będziesz miał informacje o tym, jakie pytania najczęściej wpisują klienci w wyszukiwarce.

To jak wykorzystasz tę wiedzę zależy od Ciebie. Możesz położyć większy nacisk na większą promocję tych produktów w sklepie albo wpłynąć na wyniki wyszukiwania i do najczęstszych zapytań dodawać dodatkowe produkty, które się wyświetlą.

Drzewo kategorii

Bez względu na to, gdzie się znajduje klient, to powinien mieć dostęp do drzewa kategorii. Najczęściej znajduje się ono albo w lewej kolumnie, albo na w pasku na górze strony. Oba rozwiązania są dobre i się sprawdzają. W niektórych przypadkach sklepy łączą te dwa sposoby prezentowania kategorii. Przykładem jest np. RTV Euro AGD.

Ważne jest, żeby podział na kategorie był przeprowadzony w możliwie najlepszy sposób. Nie staraj się na siłę tworzyć nowych subkategorii, ale jednocześnie nie pozbywaj się kategorii, które się przydadzą w twoim sklepie, żeby nie było ich zbyt dużo. Nie ma określonej liczby kategorii, która musi znajdować się w sklepie internetowym, dlatego też nie zwracaj uwagi na ich ilość.

Stopka

Dzisiaj niektóre sklepy mają tak zaprojektowany szablon strony, że dotarcie do stopki jest praktycznie niemożliwe, ponieważ cały czas dodawane są automatycznie nowe produkty. Nie jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ wiele osób szuka w stopce informacji np. o regulaminie strony.

Stopka jest to miejsce, gdzie możesz umieścić:

  • Odnośniki do najważniejszych podstron serwisu np. koszty dostawy, instrukcji kupowania, polityki zwrotów, sposobów płatności.
  • Dane kontaktowe do firmy.
  • Zapis na newsletter.
  • Linki do kluczowych dokumentów takich jak np. regulamin.

Warto dać osobom odwiedzającym twoją witrynę dostęp do stopki, ponieważ znajduje się w niej dużo praktycznych informacji.

Koszyk

Odpowiedni projekt koszyka ma duże znaczenie

Dostęp do koszyka również powinien być dla klienta prosty i wygodny, to w nim może kontrolować swoje zamówienie. Warto zauważyć, że jest to pierwszy krok do finalizacji transakcji.

Jeżeli chodzi o koszyk, to warto zwrócić uwagę na to, na jakim etapie klienci go porzucają, możesz do tej analizy wykorzystać mapy ciepła. Dzięki temu będziesz miał możliwość pracy nad danym etapem, jednocześnie zwiększając sprzedaż w swojej witrynie.

Z całą pewnością zarówno sam koszyk, jak i cały proces finalizacji zamówienia powinny mieć maksymalnie intuicyjny i prosty wygląd. Nie ma sensu stosować tu różnych udziwnień i wodotrysków, które będą rozpraszały klienta. Warto natomiast zawrzeć odpowiednią ilość informacji, żeby żaden klient nie miał wątpliwości np. co do sposobów dostawy, albo płatności. Używanie tutaj różnych „branżowych skrótów” nie jest dobrym pomysłem. Lepiej postawić na prosty i uniwersalny język.

Warto również skontrolować czy przechodząc do koszyka i finalizując zamówienie nie pojawiają się żadne błędy. Każdy błąd oznacza potencjalne zniechęcenie kupującego do finalizacji zamówienia.

Strony produktowe

Bardzo ważną rolę w sklepie pełnią strony produktowe. One też muszą zawierać kilka kluczowych elementów:

  • Przycisk umożliwiający zakup produktu – może to być “dodaj do koszyka”, „do koszyka”, „kup teraz”, albo jeszcze inna nazwa. Możesz również testować różne przyciski dodawania produktu do koszyka, żeby sprawdzić, który jest najskuteczniejszy.
  • Zdjęcia produktów — najlepiej, żeby była dostępna galeria produktu, w której każdy potencjalny klient może przeglądać twój produkt. Jednocześnie dodatkowo zdjęcia warto umieścić w opisie.
  • Opis produktu — pozwala on dokładniej zapoznać się z produktem. W niektórych przypadkach jest bardziej, a w innych mniej rozbudowany. Przykładem branży, gdzie produkty mają rozbudowane opisy jest branża smartfonów, natomiast przykładem branży z krótkimi opisami jest branża odzieżowa.
  • Warto zadbać o proponowanie klientom dodatkowych produktów, czyli dodanie na stronie zakładki takiej jak np. „inni klienci przeglądali również”.

To ogólne elementy strony produktowej, które powinien mieć każdy sklep. Warto jednocześnie pamiętać o tym, że działając w niektórych branżach, musisz mieć jeszcze inne elementy na stronie produktu:

  • Działając w branży obuwia lub odzieży przydatna będzie tabela rozmiarów.
  • Działająca w branży elektronicznej przyda się tabela ze specyfikacją.
  • Prowadząc sklep z meblami, warto dodać tabelę z wymiarami produktu.

Blog firmowy

W dzisiejszych czasach ludzie szukają wiele informacji w internecie przed dokonaniem zakupów. Sprawdzają opinie, recenzje, szukają poradników. Dlatego też warto prowadzić bloga firmowego. Z tego rozwiązania korzysta wiele zarówno mniejszych, jak i większych firm.

Prowadząc bloga zyskujesz wiele:

  • Pozycjonujesz siebie i swoją firmę na eksperta w branży.
  • Pozyskujesz więcej ruchu — do twojego sklepu trafiają już nie tylko osoby szukające produktów, ale również te, które szukają konkretnych porad.
  • Możesz zwiększać sprzedaż w sklepie — artykuły możesz tworzyć pod potrzeby sprzedażowe sklepu, a w artykułach linkować do produktów w nim się znajdujących.

Właśnie dlatego warto jest prowadzić bloga firmowego. Korzyści z jego prowadzenia są ogromne. Jeżeli nie potrafisz samemu prowadzić bloga albo nie masz na to czasu, to możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego copywritera, który zajmie się prowadzeniem twojego firmowego bloga.

Podsumowanie

Odpowiednie zaprojektowanie struktury sklepu odgrywa bardzo ważną rolę w twoim serwisie. Od tego zależy to, czy osoby odwiedzający twoją witrynę znajdą to, czego szukają. Warto przed zaprojektowaniem sklepu przyjrzeć się temu, jak treść na stronie zorganizowała konkurencja oraz inne popularne sklepy. Dzięki temu łatwiej będzie Ci określić rozwiązania, które obecnie się sprawdzają i są skuteczne.

Pamiętaj jednocześnie, że trendy w e-commerce stale się zmieniają i w przyszłości będziesz aktualizował wygląd swojego sklepu. Jednak jego główna struktur prawdopodobnie przez wiele lat nie zostanie zmieniona.