Szukasz firmy, która wykona dla Ciebie sklep internetowy? Zastanawiasz się nad skorzystaniem z usług freelancera? Nie wiesz, skąd biorą się różnice w cenie? Dlaczego jedne firmy oferują usługi za kilka tysięcy, a obok nich znajdziesz osoby, które za kilkaset złotych oferują zrobienie sklepu?
Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule. Istnieje wiele czynników, które wpływają na koszt realizacji wykonania sklepu internetowego.
Gotowe cenniki nie istnieją?
Niektóre firmy i freelancerzy wykorzystują gotowe cenniki. Dzięki temu już przed kontaktem, wiesz, ile zapłacisz za wykonanie sklepu internetowego. Dla wielu przedsiębiorców to cenna informacja jednak warto omijać takie oferty szerokim łukiem. Dlaczego?
Na to ile będzie kosztowała realizacja projektu, zależy od wielu czynników. Istnieje wiele zmiennych, które omówimy w poniższym artykule. Jednocześnie nawet realizując dwa pozornie, bliźniaczo podobne projekty cena ich realizacji może być różna. Jak to mówią — diabeł tkwi w szczegółach.
Co wpływa na koszty realizacji sklepu internetowego opartego o PrestaShop?
Poniżej znajdziesz kluczowe aspekty, które są najważniejsze w ustalaniu ceny wykonania i wdrożenia sklepów internetowych opartych o platformę PrestaShop.
Rdzeń projektu — szablon, czy indywidualny projekt?
Cały czas wielu freelancerów oraz wiele agencji tworzy sklepy internetowe na podstawie gotowych szablonów, w których następnie wykonuje drobne modyfikacje. Koszty stworzenia takiego sklepu są mniejsze, często nawet wielokrotnie mniejsze. Jednak płacisz za to bardzo wysoką cenę:
- Ograniczenia — gotowy szablon nie jest dopasowany idealnie do twoich potrzeb. Mniejsza funkcjonalność sprawia, że niemożliwa będzie implementacja wszystkich rozwiązań, które chcesz posiadać w swoim sklepie. Oprócz tego sklepy oparte o gotowe szablony działają wolniej, co przekłada się również na pozycjonowanie.
- Podobieństwo do innych sklepów — z szablonów mogą korzystać również inne sklepy, co więcej mogą to być sklepy z tej samej branży. Dlatego też ciężej jest się wyróżnić na tle konkurencji i odnieść sukces.
- Niektóre szablony nie są rozwijane, co utrudnia rozwój sklepu internetowego w długoterminowej perspektywie.
Korzystając natomiast z indywidualnego projektu cena, jaką zapłacisz na początku, jest znacznie większa. Jednak w zamian otrzymujesz dużą kontrolę nad projektem — twój sklep będzie szyty na miarę twoich potrzeb. Dodatkowo jest to projekt indywidualny, co pozwala wyróżnić się twojej firmie na tle konkurencji. Osobisty projekt przekłada się również na jakość kodu, co oznacza lepszą optymalizację, szybsze ładowanie się strony, więc również wyższe pozycje w Google.
Dodatkowe funkcje
Potrzebujesz dodatkowych funkcjonalności w swoim sklepie internetowym? Jeżeli tak, to kolejny argument, żeby wybierając firmę nie kierować się ceną, a jakością oferowanych usług. Warto przyjrzeć się dodatkowym rozwiązaniom, jakie proponuje Ci agencja, z której usług planujesz skorzystać.
W przypadku doświadczonych agencji dodatkowe usługi obejmują nie tylko rozbudowaną funkcjonalność strony, ale również różnego rodzaju dodatkowe usługi po wdrożeniu sklepu.
Projekt graficzny
Opracowując projekt graficzny sklepu, można wykorzystać dwa podejścia:
- Stworzyć po prostu ładnie wyglądający sklep.
- Stworzyć sklep nie tylko z myślą o wyglądzie, ale również dbając o usability.
Drugie podejście jest znacznie skuteczniejsze. Usability ma niezwykle ważne znaczenie w sklepie internetowym — jeżeli po twoim sklepie łatwo się poruszać, to wtedy klienci chętniej robią zakupy. Natomiast jeżeli korzystanie z niego jest trudne i nieintuicyjne, to wtedy częściej porzucają koszyk, a Ty tracisz.
Dlatego też wybierając firmę, z której usług skorzystasz, upewnij się, że za wygląd sklepu nie odpowiada sam grafik, ale swój udział ma również osoba odpowiadająca za UX (User Experience).
Doświadczenie
Na koszty realizacji sklepu internetowego wpływa również doświadczenie firmy, z której usług planujesz skorzystać. Jeżeli skorzystasz z usług agencji (albo freelancera), która dopiero rozpoczyna swoją przygodę, to wtedy możesz liczyć na niższe ceny. Jednak wtedy wcielasz się w rolę królika doświadczalnego. Czy chcesz i możesz sobie na to pozwolić?
W przypadku korzystania z usług doświadczonych specjalistów koszty są większe. Jednocześnie dzięki temu możesz zapoznać się z portfolio agencji, z której usług korzystasz. Oprócz tego duże doświadczenie sprawia, że możesz mieć niemalże pewność, że będziesz zadowolony z projektu. Doświadczona firma poradzi sobie z najbardziej zaawansowanymi projektami.
Warto również upewnić się, że firma ma doświadczenie w przygotowaniu projektów, które są podobne, do twoich wymagań. Gdy agencja nie ma doświadczenia, to realizacja trudnego i wymagającego projektu może być dla niej zbyt trudna.
Agencja kontra Freelancer
Zwykle freelancerzy oferują niższe stawki za wykonanie sklepu PrestaShop. Dlaczego? W agencji do twoich usług jest wielu wyspecjalizowanych specjalistów. Korzystając z usług freelancera, cała odpowiedzialność jest w rękach jednej osoby. Taka osoba albo próbuje zrobić wszystko samodzielnie (co odbija się na jakości strony, bo ciężko być specjalistą w wielu, różnych dziedzinach), albo korzysta z outsourcingu. Jednak niezależnie od opcji jedno jest pewne — jeżeli wydarzy się nieprzewidziana sytuacja, to pojawią się opóźnienia. Wypadki, różne wydarzenia losowe — to są rzeczy, których nie da się przewidzieć.
W przypadku agencji pracownicy też mogą z dnia na dzień stracić możliwość realizacji projektu. Jednak wtedy ich zadania przejmują inni specjaliści. Dzięki temu nie powstają opóźnienia związane z realizacją twojego projektu.
Płacisz więcej, ale w zamian otrzymujesz pewność, że realizacja projektu będzie przebiegać zgodnie z planem.
Poufność
Warto poruszyć tu również kwestie poufności danych. Niezależnie od tego, czy korzystasz z usług freelancera, czy też agencji upewnij się, że twoje dane (zwłaszcza wrażliwe) są bezpieczne. Tu widać po raz kolejny przewagę agencji, która najczęściej ma wdrożone odpowiednie procedury oraz oprogramowanie, dzięki któremu dane są bezpieczne.
Warto mieć to na uwadze, ponieważ ewentualny koszt danych, które zostaną wykradzione, albo w inny sposób wyciekną, może być wielokrotnie wyższy, niż dodatkowa cena, jaką zapłacisz, za usługi droższej agencji.
Komunikacja
Warto zwrócić uwagę również na komunikację z agencją. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że słaba komunikacja z klientem przekłada się na słabą komunikację wewnątrz firmy, co z kolei będzie miało odbicie w jakości wykonanych projektów.
Oprócz tego sprawna komunikacja, to przede wszystkim twoje większe zadowolenie ze współpracy — dzięki niej wiesz, jak idą postępy, jesteś w stanie podzielić się swoimi obiekcjami, oczekiwaniami.
Należy też pamiętać, że Ty jako przedsiębiorca prawdopodobnie niewiele wiesz o tworzeniu sklepów opartych o PrestaShop. Dlatego też dobra komunikacja z agencją ma kluczowe znaczenie — jeżeli dobrze się dogadujecie, to wtedy są większe szanse na to, że szybko otrzymasz projekt, który spełnia wszystkie twoje oczekiwania i nie będzie trzeba w nim wprowadzać wielu poprawek.
Podsumowanie
Łatwo zauważyć, że istnieje wiele istotnych aspektów, które wpływają na cenę, jaką trzeba zapłacić za stworzenie sklepu internetowego opartego o PrestaShop. Całość można bardzo prosto podsumować — oszczędności na wykonaniu sklepu wiążą się często z większymi kosztami prowadzenia biznesu oraz utratą potencjalnych zysków. Dlatego w długoterminowej perspektywie tracisz.
Natomiast jeżeli zapłacisz więcej za stworzenie i wdrożenie sklepu PrestaShop, to późniejsze koszty prowadzenia działalności są mniejsze. Dlatego większa inwestycja na początku, w długoterminowej perspektywie oznacza oszczędności.