Najważniejsze podstrony w sklepie internetowym

Najważniejsze podstrony w sklepie internetowym

Na naszym blogu znajdziesz informacje o różnych stronach w sklepie internetowym takich jak strona główna, produktowa, strona kategorii. W tym artykule skupimy się na różnych podstronach statycznych, które każdy sklep powinien posiadać. Część z nich jest niezbędna, żeby sklep działał zgodnie z prawem, natomiast część jest bardzo przydatna dla klientów.

Jakie podstrony są kluczowe w serwisie

Kontakt

Warto zadbać o kluczowe strony w serwisie

Jest to podstrona, która jest ważna nie tylko w sklepie internetowym, ale w zasadzie w każdym serwisie internetowym. Kontakt ze sklepem internetowym powinien być dostępny na różne sposoby — oczywiście powinien być kontakt mailowy (może być podany zarówno sam adres e-mail, ale również można umieścić formularz kontaktowy), ale warto też umieścić telefon. Koniecznie należy tu umieścić dane adresowe firmy.

Opinie

Opinie o produktach powinny znajdować się w na każdej stronie produktowej. Jednocześnie warto mieć dodatkową podstronę z opiniami na temat firmy. Warto, żeby oprócz opinii klientów znalazły się tu opinie ekspertów z branży, różne certyfikaty, odznaczenia.

To wszystko pomoże zbudować silną markę i przekonać klientów do zakupu. Warto przeczytać również artykuł o tym jak zdobyć więcej opinii, dzięki temu ich moc będzie większa.

O nas

Informacje o firmie są istotne dla klientów. Jeżeli prowadzisz sklep od wielu lat, który wchodzi do internetu — pochwal się doświadczeniem. Jeżeli dopiero otwierasz pierwszy sklep, to napisz, czym się wyróżniasz. To jest sekcja, w której możesz przekonać klientów do tego, że twoja firma jest wyjątkowa, wyróżnia się czymś na tle konkurencji.

Z całą pewnością nie warto się tu ograniczać do suchych faktów takich jak dane adresowe firmy.

FAQ

Warto na tej podstronie poruszyć najczęstsze pytania i odpowiedzi związane zarówno z twoim sklepem (czas dostawy, warunki zwrotu, gwarancja i inne najczęstsze pytania), jak i branżą, w której działasz, zwłaszcza jeżeli jest ona specyficzna. Warto zauważyć, że ta strona umożliwia nie tylko przekazanie praktycznych i wartościowych informacji, które pomogą zrobić zakupy klientom, ale również jest to wartościowy content dla wyszukiwarki Google, który pomoże w pozycjonowaniu.

Na stronie FAQ warto dać odnośnik do podstrony kontaktu, gdzie osoba, która nie znajdzie tu odpowiedzi na pytania, które ją interesują będzie mogła skontaktować się z firmą i o to zapytać.

Regulamin

Prowadząc sklep internetowy musisz mieć regulamin. Nie ma sensu zagłębiać się w kwestie związane z tym, jak taki regulamin odpowiednio przygotować. W internecie znajdziesz gotowe wzory regulaminów, jednak najkorzystniejsze jest skorzystanie z pomocy firmy, która specjalizuje się w tej dziedzinie, albo prawnika. Pamiętaj, że regulamin nie stanowi prawa i nie może być z nim sprzeczny, jeżeli w regulaminie znajdą się klauzule abuzywne (czyli sprzeczne z prawem, niedozwolone) to możesz mieć tylko kłopoty.

Polityka prywatności

Polityka prywatności jest również bardzo ważnym elementem, od czasów wejścia w życie RODO można powiedzieć, że jeszcze ważniejszym. Tu podobnie jak w przypadku regulaminu nie ma sensu zagłębiać się w szczegóły tworzenia takiego dokumentu — dobrze jest skorzystać z gotowego wzoru, a najlepiej jest zlecić przygotowanie polityki prywatności specjaliście.

Pamiętaj też, że przygotowanie polityki prywatności to nie wszystko i duże znaczenie ma również odpowiednie przygotowanie serwisu do tego, żeby był zgodny z RODO.

Warunki dostawy i realizacji zamówienia

Kolejna kluczowa podstrona — informacje o dostawie i realizacji zamówienia można częściowo zawrzeć w sekcji z pytaniami, ale warto, żeby znalazła się również osobna strona, na której poruszysz te kwestie.

Powinny się tu znaleźć informacje o:

  • Czasie realizacji zamówienia, czyli czasie, który upłynie od momentu złożenia zamówienia, do momentu wysłania go. Ma to duże znaczenie, zwłaszcza jeżeli czas realizacji zamówienia w twoim sklepie jest dłuższy.
  • Możliwe formy dostawy i koszty — warto wyeksponować możliwe formy dostawy ich koszty i przewidywany czas dostawy każdym z tych sposobów. Jeżeli sklep oferuje darmową dostawę np. za zamówienia powyżej określonej kwoty, to również powinna znaleźć się taka informacja.
  • Możliwość odbioru osobistego — wiele sklepów internetowych daje taką możliwość, warto napisać, na jakich zasadach oferowany jest odbiór osobisty.

Na tej stronie warto też wspomnieć o tym, czy sklep przyjmuje zamówienia za granicę, a jeżeli tak, to na jakich warunkach.

Gwarancja i polityka zwrotów

Każdy kupujący przez internet ma aż 14 dni na zwrot produktów. Na tej podstronie należy umieścić informacje o tym, na jakich zasadach są wykonywane zwroty w twoim sklepie.

Również należy tu umieścić informacje o tym, w jaki sposób jest realizowana gwarancja, reklamacja. Te wszystkie informacje najlepiej, jeżeli znajdą się na jednej podstronie.

Nie wszystkie podstrony musisz posiadać

Zanim Przejdziemy do omówienia poszczególnych podstron musisz pamiętać o tym, że nie każda z tych podstron jest konieczna w przypadku każdego sklepu. Przykładowo, jeżeli sprzedajesz produkty online, to informacje o czasie dostawy i wysyłce mogą być zbędne (chyba że z jakichś przyczyn kupujący nie otrzymuje produktów bezpośrednio po zakupie).

Ważne jest jeszcze odpowiednie umieszczenie stron w serwisie. Odnośniki do większości z nich będą znajdować się albo w stopce, albo w menu głównym sklepu. Oczywiście mogą być wyjątki, przykładowo odnośnik do regulaminu powinien znajdować się również na stronie zamówienia.

Zbyt dużo stron to też problem

zbyt dużo stron to też problem

Jeżeli tworzysz strony w serwisie, to koniecznie zwróć uwagę na to, żeby tych podstron nie było zbyt dużo. Przykładowo wskazówki dojazdu możesz umieścić na stronie kontaktu. Kluczowe opinie możesz umieścić na stronie „O nas”. Tworzenie zbyt dużej liczby podstron, które będą dostępne w stopce, lub menu będzie wprowadzać chaos i sprawiać, że ciężko będzie znaleźć informacje kluczowe.

Oczywiście możesz stworzyć dodatkowe podstrony takie jak np. wskazówki dojazdu, przesyłki międzynarodowe, jednak dostęp do nich może nie być dostępny dla klientów. Po co coś takiego robić? Żeby osoba, wpisując w wyszukiwarkę frazę „Nazwa twojego sklepu + dojazd” trafiła na odpowiednią podstronę. Jeżeli na takiej podstronie pojawi się więcej ruchu, to będzie to dla Ciebie sygnał, żeby informacje wyeksponować w sklepie.

Jakie podstrony mogą się jeszcze przydać?

Warto wspomnieć jeszcze o wielu podstronach, które mogą się przydać w niektórych sklepach internetowych:

  1. Promocje — warto stworzyć oddzielną stronę z promocjami. Jeżeli regularnie w sklepie prowadzisz kampanie promocyjne, to warto, żeby strona z promocjami była łatwa do znalezienia przez klientów. W przeciwnym wypadku można stworzyć stronę promocyjną, jednocześnie nie linkując do niej ze strony głównej, dzięki czemu będzie ona przechwytywać ruch (gdyby ktoś np. szukał informacji o promocjach w twoim sklepie), ale jednocześnie nie będzie zajmowała uwagi osobom będącym na twojej stronie.
  2. Program partnerski i program lojalnościowy — jeżeli twój sklep prowadzi program partnerski albo program lojalnościowy (albo oba te rodzaje programów jednocześnie), to warto, żeby informacje o tym zostały jasno i rzetelnie opisane na oddzielnej podstronie.
  3. Moje konto — jeżeli w twoim sklepie można założyć konto, to warto, żeby można było łatwo się do niego zalogować. Dodatkowo warto przygotować specjalne menu, które będzie dostępne po zalogowaniu, w którym klienci będą mogli śledzić statusy zamówienia, przeglądać historię zamówień, zmieniać ustawienia konta (np. hasło), czy też sprawdzać inne indywidualne informacje.
  4. Podstrony związane ze sprzedażą hurtową — jeżeli twój sklep oferuje sprzedaż hurtową, to zadbaj o to, żeby znalazły się odpowiednie podstrony, na których będzie przedstawiona dostępność towaru, ceny hurtowe i inne informacje związane ze sprzedażą hurtową.
  5. Zakupy ratalne — bardzo ważne w przypadku sklepów, które oferują sprzedaż ratalną. Warto tu wyjaśnić krok po kroku, w jaki sposób można kupić produkt na raty.
  6. Dla mediów — kolejna podstrona, która ułatwi kontakt twojej firmy z mediami. Warto, żeby znalazły się tutaj informacje o firmie (historia, misja, to co ją wyróżnia) oraz zdjęcia. Najlepiej, gdyby na tej podstronie dać możliwość ściągnięcia zdjęć w wysokiej rozdzielczości.
  7. Bezpieczeństwo — podstrona, która dla właścicieli sklepu może wydawać się zbędna (zwłaszcza że informacje związane z bezpieczeństwem są opisane dokładnie w regulaminie i polityce prywatności), jednak mimo wszystko można stworzyć oddzielną podstronę, w której te informacje będą pokazane w prosty i przyjemny sposób. Zwiększy to zaufanie klientów i może pozytywnie wpłynąć na konwersję.
  8. Blog — jeżeli prowadzisz bloga, to koniecznie zadbaj o odpowiednią synchronizację. Zobacz jak np. sklep Media Markt łączy artykuły poradnikowe ze swoim sklepem internetowym. Prowadzenie bloga to świetny sposób na pozyskiwanie ruchu i budowanie marki, jednocześnie blog musi być odpowiednio połączony ze sklepem.
  9. Usługi — jeżeli w sklepie świadczysz jakieś usługi, to warto je wyróżnić. Tutaj przykładem może być znów sklep Media Markt, w którym znajdziesz wiele dodatkowych usług, z których każda jest odpowiednio wyróżniona.

Podsumowanie

Jak widać, w sklepie internetowym można umieścić bardzo dużo podstron. Najważniejsze to nie dać się zwariować — zacznij przygotowywać swój sklep internetowy od najważniejszych podstron, a potem stopniowo uzupełniaj go o kolejne, mniej ważne podstrony.