Każdy, kto ma styczność z content marketingiem wie, że opłaca się inwestować w teksty wysokiej jakości. Dzieje się tak dlatego, że algorytmy Google doskonale rozpoznają wartościowy content od teksów gorszej jakości. Z tego wynika, że dobry tekst jest nie tylko podstawą PR-u, ale też pozycjonowania strony. Ale ile musimy zainwestować w taki tekst?
Tak naprawdę nie ma jednej, dobrej odpowiedzi na to pytanie. To tak, jakbyśmy zapytali, ile kosztuje wybudowanie domu. Ale z tarasem? Z ogrodem? Poddaszem? Ogrzewany gazem czy prądem? Z garażem czy bez? Wszystko wpływa na cenę – nie jest inaczej z usługami copywritingu.
Teksty wyceniane indywidualnie
Właściwie nie da się wycenić tekstu bez poznania szczegółów. Najważniejsze cechy tekstu, jakie wpływają na cenę to:
- Długość tekstu – podaje się ją najczęściej w 1000 znaków ze spacją (w skrócie 1000zzs)
- Jakość i tematyka tekstu – zupełnie inną cenę mają artykuły eksperckie, reklamowe, blogowe i preclowe. Im bardziej wartościowy ma być content, z tym wyższą ceną powinniśmy się liczyć
- Czas realizacji – nie będzie zaskoczeniem, gdy powiemy, że im bardziej priorytetowe zadanie, tym więcej musimy zapłacić
- Doświadczenie copywritera – im większa renoma, tym większe stawki jakie musimy zapłacić za tekst
Dlatego tak wielu copywriterów freelancerów i agencji unika podawania choćby widełek cenowych za tekst. Poszukując cennika usług, najczęściej dostaniemy informację, że „teksty wyceniane są indywidualnie i prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny”. Dopiero po zebraniu szczegółowych danych, copywriter poda nam, jaką kwotę chciałby otrzymać za dany tekst.
I z pewnością nie jest to dobra wiadomość dla wykonawcy, ale pisanie teksów, które mogą dotyczyć każdego tematu, to sprawa dość skomplikowana do wycenienia. Dodatkowo istnieje też wiele zmiennych, które ostatnie wpływają na wysokość stawki. Wiele zależy od czasu, jaki należy poświęcić na przygotowanie artykułu – czy potrzebny jest wnikliwy research, działanie na własnoręcznie znalezionych materiałach czy też będą one przekazane przez zleceniodawcę. Cena będzie różna także w zależności od osoby. Niektórzy dużo wyżej cenią swoją pracę od innych. Im bogatsze portfolio, tym większe wymagania finansowe. Fachowcy w danej dziedzinie również liczą sobie dodatkowo za swoją specjalistyczną wiedzę.
Ile więc możemy zapłacić za dobrej jakości artykuł specjalistyczny?
Podane widełki
Nie jest łatwo znaleźć oferty z wypisanymi widełkami, ale nie jest to niemożliwe. Firm oferujących usługi copywriterskie i copywriterów freelancerów jest naprawdę sporo. Strony internetowe z pierwszych wyników Google posiadają zakładkę cennik, ale tak jak pisaliśmy wcześniej – nie znajdziemy tam konkretnych kwot tylko prośbę o kontakt.
Poniżej przedstawiamy znalezione widełki cenowe za podstawowe rodzaje artykułów. Cena podana jest w kwocie netto, do której należy doliczyć 23% VAT:
- Profesjonalny artykuł tematyczny – 10zł za 1000zzs
- Artykuł tematyczny lub blogowy – od 20 do 30zł za 1000zzs
- Artykuł ekspercki – 70zł za stronę A4
- Artykuł specjalistyczny przygotowany przez eksperta w dziedzinie – od 350 zł
- Artykuł wymagający researchu – od 80zł za stronę
- Artykuł sponsorowany lub reklamowy – od 40zł
Ceny artykułów podawane są w stronach lub za 1000 znaków, co może być trochę mylące. Warto wiedzieć, że jedna strona to około 1800 znaków ze spacją, ale dla niektórych copywriterów to około 2500 znaków. Często też cena podawana jest za cały artykuł, który ma określoną liczbę znaków.
Średni koszt artykułu za 1000 znaków ze spacją, podliczając i uśredniając wiele podanych ofert to 50zł netto. Warto dodać, że rozrzut cenowy jest ogromny pomiędzy różnymi ofertami. Jednak taka średnia pozwala poznać rynek i cenę, z jaką musimy zapłacić za dobrej jakości tekst. Jeśli chcemy, aby nasz artykuł ekspercki miał 4 tysiące znaków, zapłacimy około 200zł + VAT.
Średnia cena dobrego tekstu
Artykuły ekspercie najczęściej mają około 5 tysięcy znaków. Wychodzi więc, że za dobrej jakości artykuł specjalistyczny powinniśmy liczyć się z zapłatą około 250zł netto. Jednak ostateczna cena z pewnością będzie inna, w zależności od tego, jaką ofertę wybierzemy. Ciężko jest więc określić średnią cenę za tekst.
Możemy wykorzystać też zniżki i rabaty na teksty przy zamawianiu większej ich ilości lub podpisaniu umowy o regularnych zleceniach. Warto wykorzystać taką okazję, jeśli wiemy, że w przyszłości będziemy potrzebować więcej artykułów.
Pamiętajmy też, że teksty eksperckie są jednymi z najdrożej wycenianych. Za inne rodzaje teksów możemy zapłacić mniej… lub więcej jeśli wybierzemy wysoko ceniącego się copywritera.
Tanio i dobrze?
W sieci znajdziemy też oferty, które zapewniają dobre i tanie teksty. Jednak zapewniamy, że już po kilku e-mailach lub tekście próbnym przekonamy się, że jest to niemożliwe. Dlatego nie warto szukać najtańszych ofert, bo opublikowanie artykułu z nielogicznie ułożonymi zdaniami, błędami gramatycznymi i ortograficznymi zdecydowanie niekorzystnie wpłynie na odbiór naszej marki.
Jeżeli chcesz skorzystać z profesjonalnych usług z zakresu copywritingu, to zapraszamy do kontaktu.