Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Wszędobylskie reklamy i otaczająca internautów promocja usług i produktów sprawia, że mało kto zwraca na nie uwagę. Dlatego wiele firm stara się umieścić reklamę w artykule sponsorowanym. Jak powinien wyglądać taki tekst, aby czytelnik przeczytał go w całości, a nie zraził się po pierwszym zdaniu?

Masz tylko kilka sekund

Kluczowe jest przechwycenie uwagi klienta

Dzisiaj, aby zwrócić uwagę internauty należy czymś się wyróżnić. Co ciekawe, wykupienie pierwszych stron gazet czy promowanego artykułu wcale nie gwarantuje sukcesu. Ludzie nauczyli się po prostu ignorować reklamy, szczególnie w sieci. Jeśli chcemy wypromować markę lub produkt w internecie, mamy tylko sekund na to, aby zwrócić na siebie uwagę czytelnika. Tworząc artykuł sponsorowany musimy skupić się przede wszystkim na interesującym tytule, zdjęciu lub grafice oraz krótkim podtytułem, który zachęci go do wejścia w link.
Jak powinien wygląd lead, aby czytelnik chciał przeczytać artykuł?

  • Nie może zajmować więcej niż 2 linijki tekstu – to jest około 200 znaków ze spacją
  • Treść powinna być ciekawa – może być zabawna, intrygująca lub szokująca
  • Powinien mówić o tym, co znajduje się w dalszej części artykułu, jednocześnie nie zdradzając odpowiedzi na pytanie, aby czytelnik musiał przeczytać całość
  • Może być cytatem lub pytaniem, na które odpowiedź znajduje się w artykule

Jeśli uda nam się zachęcić czytelnika do kliknięcia z magiczny napis „czytaj dalej”, połowa sukcesu za nami. Ale to jeszcze nie koniec.

Tekst wysokiej jakości

Każdy produkt można ciekawie zareklamować, chociaż nie zawsze jest to łatwe. Ważne, aby temat artykułu był „na czasie”, zgodnie z aktualnymi trendami. Na przykład panele podłogowe można wypromować w artykule o najnowszych trendach w wyposażeniu wnętrz, a płaszcz przeciwdeszczowy w tekście o wyprawy w góry.
Osoba, która podejmie się pisania artykułu sponsorowanego musi znać wszystkie wady i zalety produktu, ale nie tworzyć tekstu jako ekspert, lecz zwykły użytkownik. Jeśli zamieścimy w artykule mnóstwo specyfikacji technicznych lub branżowych słów, czytelnik szybko się znudzi i nie przeczyta go do końca. Dlatego tak ważna jest przystępna forma tekstu, aby każdy mógł go zrozumieć.

Mało kwiecistych porównań

Treść powinna być napisana prostym językiem, bez trudnych słów i wyrażeń, których nie zrozumie przeciętny użytkownik. Powinniśmy też unikać zdań wielokrotnie złożonych, zwrotów zaczerpniętych z obcych języków i wyniosłych porównań. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady pisania artykułów sponsorowanych:

  • Zawsze sprawdzaj czy w tekście nie ma błędów ortograficznych, stylistycznych i innych. Edytor tekstu często podkreśla błędy, ale nie wyłapuje wszystkiego.
  • Zastosowanie strony czynnej ma lepszy odbiór
  • Piszemy w czasie teraźniejszym
  • Lepiej skupić się na wypisywaniu zalet niż wprowadzaniu słowa „nie”. Na przykład lepiej napisać „sukienka jest wykonana z wysokiej jakości bawełny” niż „sukienka nie zawiera syntetycznych materiałów”
  • Nie stosujmy słów używanych potocznie i nie spoufalamy się zbytnio z czytelnikiem

Ciekawa forma prezentacji

Forma ma duże znaczenie w komunikacji

Tworząc artykuł sponsorowany najbardziej skupiamy się na treści. Jednak nie możemy zapominać też o przyjaznej i przyciągającej prezentacji. Pomoże to nie tylko w przebrnięciu przez cały artykuł, ale także ułatwi przyswojenie informacji. Musimy zwrócić uwagę na styl i szyk. Nie możemy zapominać o akapitach i pisaniu nowego wątku od nowej linijki. Umieszczenie kilku śródtytułów również jest w dobrym tonie.
Jeśli chcemy do tekstu dodać trochę wykresów lub statystyk, możemy wykorzystać infografiki. O ciekawych i darmowych narzędziach do tworzenia infografik pisaliśmy w tym artykule. Aby nie tworzyć suchego tekstu, warto też umieścić trochę zdjęć, które umilą czytanie. Grafika nie może być przypadkowa, ale koniecznie być powiązana z tematem. Jednak zachowajmy umiar – zdjęcia i grafiki nie mogą zdominować całego artykułu.
Istotne jest również zastosowanie pewnego chwytu copywriterskiego, czyli odwróconej piramidy. Polega ona na tym, że na początku tekstu umieszczamy najważniejsze informacje, a dalsza część będzie tego rozwinięciem czy uzupełnieniem. Niestety, niewiele osób, choćby artykuł był bardzo ciekawy, czyta tekst do końca. A dzięki napisaniu najważniejszych informacji na początku, każdy będzie wiedział o czym mówi artykuł i zapamięta z niego to, co najważniejsze.

Przeczytaj przed wysłaniem

Artykuł sponsorowany powinien wyróżniać się na tle innych rodzajów tekstów, ale jednocześnie nie powinien na pierwszy rzut oka kojarzyć się z marketingiem. Pisząc artykuł sponsorowany musimy zachować bezstronność i pewną dozę obiektywizmu. I chociaż chcielibyśmy zachwalać nasz produkt, nie możemy dodawać mu cech, których nie posiada. Należy opisać faktyczne zalety i pokazać zastosowanie produktu w codziennym życiu. Jeśli chcemy napisać artykuł o telefonie komórkowym z designem dla kobiet, nie piszmy o jego parametrach i pojemności baterii, ale o nowoczesnym wyglądzie i funkcji lusterka. Stawiając się w sytuację głównej grupy odbiorców, zastanówmy się, co zachęciło mnie do zakupu.
Do stworzenia dobrego artykułu sponsorowanego, który jest w równym stopniu wysokiej jakości artykułem i zabiegiem marketingowym, warto też wykorzystać model AIDA – Attention, Interest, Desire, Action. Oznacza to, że tekst najpierw ma zwrócić uwagę, zainteresować czytelnika, przekonać go do zakupu i skłonić do działania.

Na koniec

Jeśli skończyliśmy artykuł sponsorowany, nie wysyłajmy go od razu do publikacji. Przeczytajmy cały tekst na spokojnie wyłapując niepotrzebne zdania i błędy. Dobrze, jeśli możemy poprosić o pomoc osobę trzecią, która powie nam szczerze, czy nasz tekst jest w porządku, czy czegoś mu jeszcze brakuje. Nie obrażajmy się na krytykę, ale wykorzystajmy ją do poprawienia naszej pracy.
Napisanie dobrego tekstu wymaga przede wszystkim doświadczenia, więc nie załamujmy się, kiedy nasze pierwsze artykuły nie spotkają się z pozytywnym odbiorem. Najważniejsze to pisać, pisać i jeszcze raz pisać, a wtedy możemy stać się mistrzami w swojej dziedzinie. Nauczymy się, jak zainteresować czytelnika i przekonać go do zakupu.