Jeszcze kilka lat temu pisząc ofertę, liczył się przede wszystkim tekst. Dobra oferta składała się głównie z dobrej, odpowiednio przygotowanej treści. Jednak czasy się zmieniają, techniki marketingowe i sprzedażowe również. Dzisiaj coraz większe znaczenie odgrywa oprawa graficzna ofert, a więc również i zdjęcia. W tym artykule przyjrzymy się znaczeniu dobrych zdjęć w ofercie.

Zdjęcia a oprawa graficzna

Na początku trzeba odróżnić całą oprawę graficzną oferty od samych zdjęć. Oprawa graficzna jest pojęciem znacznie szerszym. Oprócz zdjęć oznacza dobranie odpowiedniej kolorystyki na stronie, odpowiednich grafik, tła, odpowiedniej prezentacji zdjęć, a nawet wielkości, czy też rodzaju czcionki.

Zdjęcia to tylko jeden z elementów oprawy graficznej. W przypadku niektórych branż jest on ważniejszy niż w innych. Jeżeli np. sprzedajesz kursy online, to zdjęcia będą miały inną wartość, niż gdy działasz w branży turystycznej, sprzedajesz samochody, albo ubrania. Jednakże nawet sprzedając kursy online, warto zadbać o dobre zdjęcia w ofercie, ponieważ one mogą wywrzeć dodatkowy wpływ na klienta, co przekona go do zakupu.

Rola zdjęcia w procesie sprzedaży

Zdjęcia odgrywają kluczowa rolę w procesie sprzedaży

Należy zauważyć, iż rola zdjęcia nie ogranicza się tylko do wzmocnienia oferty. Ma ono znaczenie w całym procesie zakupowym:

  • Zdjęcia produktu na stronie kategorii mogą zachęcać do przyjrzenia się mu bliżej.
  • W reklamie, na stronach internetowych zdjęcia mają ogromny wpływ na to, w jaki link kliknie użytkownik.
  • Podczas scrollowania oferty uwagę czytelnika będą przykuwać zdjęcia, dlatego są one kluczowym elementem oferty zaraz po nagłówkach i sub nagłówkach.
  • W przypadku wielu branż pozwalają one dokładniej zapoznać się z produktem i przyjrzeć się mu.
  • Można poprzez zdjęcia wzmocnić przekaz marketingowy, np. stosując zdjęcia przed i po.
  • Pozwalają one zastąpić nudny i nic niewnoszący opis np. w branży odzieżowej.

Jak widać, rola zdjęć w sprzedaży jest olbrzymia. Dlatego też nie powinno się pomijać ich zarówno w pisaniu oferty, jak i projektowaniu swojego biznesu online.

Zdjęcia produktowe — postaw na jakość

Jeżeli chcesz wykorzystać w swojej ofercie zdjęcia, to koniecznie postaw na ich jakość. Niektórzy właściciele biznesów myślą, że jak dodadzą jakieś zdjęcie, to wystarczy. Natomiast zdjęcie źle wykonane albo słabej jakości może dać odwrotny efekt, bo twoja firma będzie prezentować się nieprofesjonalnie.

Dlatego też najlepiej jest skorzystać z usług firmy lub fotografa, który ma doświadczenie w fotografii produktowej. Dzięki temu zyskasz pewność nie tylko tego, że zdjęcia zostaną odpowiednio wykonane, ale również że zostaną odpowiednio obrobione, co często odgrywa nawet ważniejszą rolę. Zawsze przed skorzystaniem z usług zapoznaj się z portfolio.

Pamiętaj, że zdjęcia produktowe powinny oddawać to, jak wygląda on w rzeczywistości. Z pewnością przynajmniej raz widziałeś zdjęcia typu „produkt w ofercie kontra zamówiony”, gdzie produkt na zdjęciach ofertowych wydawał się świetny. Jednak to, co przyszło, w niczym nie przypominało produktu z opisu.

Pamiętaj, że jeżeli ktoś zamówi w twoim sklepie produkt i otrzyma coś zupełnie innego, to może na tym ucierpieć twoja marka o której pisaliśmy ostatnio. Dlatego zdjęcie produktowe powinno oddawać to, jak wygląda produkt w rzeczywistości.

Dodatkowo ze zdjęciem produktowym powinien komponować się opis. Przykładowo coraz częściej w sklepach sprzedających ubrania online można znaleźć informacje co do wzrostu modelki, na której jest prezentowane ubranie oraz rozmiar odzieży, jaki założyła.

Zdjęcia z pomysłem

Fotografia produktowa to tylko jeden rodzaj zdjęć umieszczanych na stronie. Są to zdjęcia nudne, ale potrzebne — pozwalają klientowi zapoznać się z wyglądem produktu, jednak często nie wzbudzają większych emocji. Dlatego dodatkowo zdjęcia produktowe można urozmaicić. Przykładowo, jeżeli sprzedajesz meble, to możesz stworzyć wystrój wnętrza z wykorzystaniem mebli z danej kolekcji. Dzięki temu potencjalny klient będzie wiedział, jak meble wyglądają w rzeczywistości.

Pokazywanie produktów w „ich środowisku” działa na wyobraźnie. Dlatego, gdy sprzedajesz rower górski, to zrób zdjęcia, które pokazują go w naturalnym środowisku. Natomiast sprzedając rower do miasta, można np. pokazać ładnie ubraną kobietę, która niewinnie jedzie po chodniku.

Poprzez zdjęcia możesz pokazać atuty, to co wyróżnia twój produkt na tle konkurencji. Świetnym przykładem jest tu prezentacja Steve’a Jobsa, gdy pokazywał on MacBooka Air. Wyciągnął on laptopa z koperty. Jeżeli masz pomysł, żeby zaprezentować swój produkt w ciekawy, wyjątkowy sposób, to zrób to, ponieważ możesz wyróżnić się od konkurencji.

Pamiętaj o jakości i estetyce zdjęć

Zdjęcia powinny być wysokiej jakości

Bez względu na to, czy mówimy o klasycznych zdjęciach produktowych, czy też zdjęciach z pomysłem, to musisz pamiętać o dwóch kwestiach:

  • Jakości
  • Estetyce

Zdjęcia muszą być wykonane (i wgrane na stronę!) w odpowiednim rozmiarze, nie powinny być rozmazane (chyba że to celowy i świadomy zabieg).

Jeżeli chodzi o estetykę, to zadbaj o to, żeby produkt był odpowiednio pokazany. Zadbaj o tło, oświetlenie. Ma to znaczenie, zwłaszcza jeżeli nie korzystasz z usług profesjonalnego fotografa produktowego. Zwykle najbezpieczniej jest umieścić produkt na jednolitym tle.

Większym problemem jest sytuacja, w której chcesz pokazać produkt w jakiejś scenografii. Wtedy odpowiednie tło, to co otacza produkt, powinno zachęcać klienta do zakupu. Prostym sposobem, który jest często wykorzystywany, jest pokazanie uśmiechniętej osoby korzystającej z danego produktu.

Jeżeli chcesz przedstawić swój produkt w nietypowej aranżacji, a nie masz na to pomysłu, to najlepiej będzie skorzystać z pomocy profesjonalnego fotografa. Z dwóch powodów. Po pierwsze on ma doświadczenie i pomoże przygotować scenografię, która będzie wyglądać dobrze na zdjęciu. Po drugie posiada odpowiedni sprzęt i doświadczenie, które pomoże w wykonaniu dobrego zdjęcia.

Pamiętaj o charakterze i grupie docelowej

Przygotowując zdjęcia na stronę produktową, pamiętaj o tym, jaki jest charakter twojego produktu, oraz do jakiej grupy docelowej on trafia. Przykładowo sprzedając auta sportowe, prawdopodobnie chcesz pokazać ich moc, szybkość, pewnego rodzaju „agresję”. Natomiast sprzedając auta rodzinne, skupisz się na bezpieczeństwie, komforcie podróży, dużej ilości miejsca.

To wpłynie na zdjęcia. W przypadku aut sportowych możesz robić zdjęcia w ruchu, na torze wyścigowym. Kierowca może być skupiony na drodze, można pokazać licznik. Natomiast w zdjęciach auta rodzinnego warto pokazać szczęśliwą rodzinę, która np. pakuje się na wyjazd wakacyjny.

Czym i jak robić zdjęcia?

Robiąc zdjęcia należy wykorzystać odpowiedni sprzęt

Najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalnego fotografa. On korzysta z profesjonalnego sprzętu oraz ma doświadczenie w robieniu zdjęć. Jeżeli natomiast nie możesz sobie pozwolić na duży wydatek, to możesz zrobić zdjęcia samodzielnie. Wystarczy do tego to, co prawdopodobnie masz przy sobie, czyli smartfon. Pewnie profesjonalni fotografowie łapią się za głowę, czytając ten fragment. I oczywiście zdjęcie robione telefonem przez amatora nie będzie się umywać do zdjęcia zrobionego drogim sprzętem, przez profesjonalistę.

Jednakże dziś telefony robią coraz lepsze zdjęcia. Dużą zaletą robienia zdjęcia telefonem jest również bardziej zaawansowany software, dzięki czemu robiąc zdjęcia w trybie automatycznym, mogą one wyjść lepsze niż przy wykorzystaniu aparatu, gdy nie masz odpowiednich umiejętności. Sztuczna inteligencja wykorzystywana przy robieniu zdjęć pozwala uzyskać świetny efekt.

Nie ma sensu też zagłębiać się w aspekty techniczne takie jak odpowiedni czas naświetlania, wartość przysłony, czy też balans bieli. Wyjaśnienie tych kwestii to temat na oddzielny artykuł. A robienie zdjęć przy ręcznie ustawianych parametrach wymaga większego doświadczenia. Dlatego często lepiej zaufać automatycznie dobranym wartościom. Warto natomiast poczytać o odpowiednim kadrowaniu zdjęć. Zadbać o warunki, w których możesz uchwycić obraz z odpowiedniej perspektywy. Wiele rzeczy możesz poprawić w postprodukcji, ale niestety nie wszystko.

Postprodukcja, czyli obróbka zdjęć

Bardzo ważnym elementem przygotowania zdjęć do wrzucenia na stronę jest postprodukcja. Pomimo że można tu zdziałać cuda, to bardzo duży wpływ ma jakość zrobionego zdjęcia. Jeżeli będzie ono rozmazane, niedoświetlone (lub prześwietlone), to nawet mistrz Photoshopa może nie uczynić z niego arcydzieła.

Jednak w dobrze wykonanym zdjęciu można m.in. poprawić kolorystykę, dzięki czemu zdjęcie będzie lepiej wyglądać, czy też poprawić kadrowanie. Oczywiście wykorzystując Photoshopa, można też zdjęcie mocno przerobić, jednak tutaj trzeba być ostrożnym, bo takie modyfikowanie zdjęć wymaga doświadczenia.

W czym przerabiać zdjęcia? Wbrew pozorom to nie Photoshop będzie najczęściej wykorzystywanym narzędziem do obróbki zdjęć. Znacznie częściej użyjesz programu Adobe LightRoom lub wykorzystasz darmową alternatywę, jaką jest RawTherapee, ponieważ to są narzędzia, które umożliwiają prostą i masową edycję kolorystyki w zdjęciach.

Dodatkowo zdjęcie powinno być przycięte do odpowiednich rozmiarów. Wrzucenie na stronę zdjęcia, które waży 10 MB, będzie złym pomysłem. Warto jest przyciąć zdjęcie do kilku wymiarów np. miniaturka, która jest wyświetlana na stronie, jest oddzielnym plikiem, niż zdjęcie w pełnym rozmiarze. To drugie powinno być większe i ładować się tylko po powiększeniu.

Podsumowanie

Odpowiednie zdjęcia w ofercie mają dzisiaj bardzo duże znaczenie. Zwłaszcza że ludzie coraz częściej tylko scrollują oferty — zdjęcia to punkty, które rzucają się w oczy. Dlatego warto zadbać o to, żeby oprawa graficzna twojej oferty stała na jak najwyższym poziomie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *