Jak ocenić wartość linków?

Wartość linków

Nie każdy link prowadzący do twojej strony jest wartościowy. Dzisiaj można śmiało powiedzieć, że niektóre linki mogą być po prostu szkodliwe dla twojej witryny. Niektóre firmy nawet inwestują pieniądze w tak zwane “depozycjonowanie” stron konkurencji. Oczywiście nie są to legalne działania. Jednocześnie Ty możesz się przed nimi bronić, a w tym artykule dowiesz się jak takie linki w ogóle zlokalizować.

Dlaczego analiza linków jest ważna?

Przede wszystkim linki mają dzisiaj inne znaczenie niż jeszcze kilka lat temu. Dawniej duże znaczenie miała ilość linków, ich “siła”. Dzisiaj natomiast liczy się przede wszystkim ich jakość.

Dlatego też katalogowanie nie jest tak skuteczne, jak dawniej i wymaga ono specjalnego podejścia, o którym pisaliśmy już na naszym blogu.

Do tego trzeba dodać fakt, że dzisiaj istnieją kary ręczne od Google, co jeszcze bardziej podkreśla znaczenie jakości linków. I teraz masz dwie możliwości analizowania linków przychodzących:

  • Wykorzystać automatyczne oprogramowanie
  • Robić to częściowo samodzielnie

W drugiej sytuacji i tak będzie potrzebne wykorzystanie oprogramowania zewnętrznego, jednak dodatkowo sam ocenisz linki.

2 aspekty analizy linków

Jeżeli mówimy o ocenie linków przychodzących, to są tak naprawdę 2 aspekty, które trzeba ocenić:

  • Analiza domeny, z której pochodzi link (analiza techniczna oraz analiza tematyczna).
  • Analiza otoczenia linka np. użyty anchor tekst.

Przejdźmy teraz do szerszego omówienia tych dwóch aspektów.

Analiza domeny

  • Page rank — co jakiś czas regularnie można usłyszeć, że ten aspekt “umiera”, że przestaje on mieć znaczenie, jeżeli chodzi o wyniki wyszukiwania. Jednak prawda jest taka, że ten aspekt cały czas ma znaczenie. Tylko mniejsze niż dawniej. Umniejszenie znaczenia tego aspektu jest spowodowane choćby jego nadmiernym wykorzystaniem przez wielu pozycjonerów i marketerów internetowych. Ogólnie rzecz biorąc im większy Page Rank, tym lepiej.
  • Kod odpowiedzi http — dzięki temu jesteś w stanie ocenić poprawność działania strony. Możliwe są 3 rodzaje błędów (XX – linki z takich stron nie mają żadnej wartości; XX – najczęściej informują o chwilowej awarii serwera, jednak jeżeli utrzymują się dłużej, to link z takiej strony również może przestać mieć wartość; 301 i 302 – oznacza przeniesienie strony na inny adres. Tylko przekierowanie 301 przenosi również “moc” linku; 200 – strona działa poprawnie).
  • Indeksacja podstron — dzięki temu możesz ocenić, jak bardzo rozbudowana jest strona. Tylko witryny zaindeksowane przez Google mogą dawać twojej stronie wartość. Jeżeli po wpisaniu komendy “site:nazwadomeny” nie wyświetla się żadna zawartość lub jest jej mało, oznacza to, że strona albo została ukarana ręcznie przez Google, albo jest bardzo młoda i nie została jeszcze zaindeksowana.
  • Język strony — jeżeli działasz na rynku międzynarodowym, to naturalne jest pozyskiwanie linków z różnych krajów. Jednak jeżeli działasz tylko na rynku polskim, to linki z zagranicy mogą być podejrzane.
  • Liczba linków wychodzących — jeżeli liczba takich linków jest bardzo duża, to powinieneś nabrać podejrzeń. Może to oznaczać, że strona jest traktowana jako zaplecze.
  • System oceny linków — możesz wykorzystać tutaj narzędzia takie jak Ahrefs, czy też MajesticSEO. Każde z nich ma swoje sposoby oceny danej domeny. Im więcej punktów uzyskuje dana domena, tym jest bardziej wartościowa.
  • Tematyka — linki ze stron tematycznych są bardziej wartościowe niż linki ze stron ogólnych. Warto uważać przede wszystkim na linki ze stron o tematyce erotycznej, czy też łamiącej prawo. Również, jeżeli ze strony płynie ostrzeżenie o różnych wirusach, to powinieneś nabrać podejrzeń.
  • Wiek strony — im strona starsza, tym link bardziej wartościowy. Warto uważać szczególnie na strony, które są bardzo młode. Zwłaszcza jeżeli z domeny, która ma np. miesiąc wychodzi wiele linków wychodzących.
  • Treści na stronie i wygląd strony — większość stron, których celem jest jedynie zdobywanie linków wygląda po prostu tragicznie. Nie trzeba być ekspertem SEO, żeby przekonać się o tym, że to nie jest normalna strona. Podobnie jest z oceną treści. Artykuły na niektórych stronach pochodzą z tekstów synonimizowanych. Czytając je łatwo zauważyć, że nie jest to tekst pisany przez człowieka. Jeżeli chcesz ocenić dodatkowo oryginalność artykułów na stronie, to skorzystaj ze strony CopyScape. Unikniesz w ten sposób pozyskiwania linków z witryn, na których są duplikowane treści.

Jak widać aspektów jest dosyć sporo. Jednocześnie podczas pozyskiwania linków można te wszystkie zasady bardzo uprościć — po prostu oceń, czy dana strona jest “normalna” i stale aktualizowana. Jeżeli treści są pisane przez człowieka, dodatkowo witryna jest stale aktualizowana, pojawiają się na niej komentarze, to warto pozyskać link z niej.

Otoczenie linku

Aspektów tutaj jest mniej, najważniejsze z nich to:

  • Anchor tekst — świetnie jeżeli znajduje się tutaj słowo kluczowe. Jednocześnie, jeżeli do twojej witryny kierują tylko linki, których jedynym anchor tekstem są słowa kluczowe, to narażasz się na kary. Dlatego warto dzisiaj podlinkować oprócz fraz kluczowych dodatkowe słowa. Przykładowo, zamiast linkować frazy “salon fryzjerski warszawa” możesz podlinkować frazę “Wejdź na stronę tego salonu fryzjerskiego w Warszawie”. Warto wspomnieć tu o ręcznej weryfikacji Google — drugi link wygląda znacznie bardziej naturalnie i nie budzi podejrzeń.
  • Liczba linków na danej podstronie — jeżeli dany artykuł jest wypełniony linkami, to po pierwsze naraża się na ręczne kary od pracowników Google, a po drugie każdy link niesie mniejszą wartość dla stron, do których prowadzi.
  • Umiejscowienie linka — linki ze stopek i sidebarów (Zwłaszcza gdy są umiejscowione jeden obok drugiego) mogą zaszkodzić twojej witrynie.
  • Parametr ‘nofollow” – linki “nofollow” nie przekazują mocy pozycjonerskiej. Jednocześnie warto się nimi zainteresować, ponieważ wiele osób uważa, że są istotne w szerszym kontekście pozycjonowania. Dodatkowo jeżeli wszystkie linki do twojej witryny mają parametr “dofollow”, to wygląda to podejrzanie.
  • Otoczenie – zobacz, wokół jakiej treści znajduje się link. Jeżeli tematyka artykułu jest np. poświęcona erotyce, to warto uważać na taki link.

Podsumowanie

To są najważniejsze aspekty, które warto wziąć pod uwagę podczas oceny linków przychodzących. Możesz w ten sposób znaleźć linki, które mogą zaszkodzić twojej witrynie oraz zidentyfikować najbardziej wartościowe linki dla twojej witryny.