Jak prawo ogranicza content marketing i reklamę?

Prawo i sprawiedliwość

Większość osób, gdy prowadzi różne działania reklamowe skupia się przede wszystkim, by przyniosły one jak największy zysk. Bez względu czy mówimy tu o tworzeniu atrakcyjnej treści na swojego bloga, czy też na portale zewnętrzne. Jednak czy zastanawiałeś się kiedyś, co prawo mówi na temat content marketingu i jakie ograniczenia narzuca? Jeżeli nie, to koniecznie przeczytaj ten artykuł, żeby nie narobić sobie zbędnych kłopotów.

Czym jest reklama w świetle prawa?

Prawo a reklama i content marketing

Zastanówmy się na początku, czym są działania reklamowe w świetle prawa? Definicji spotkasz wiele, jednak postarajmy się opisać reklamę tak krótko i treściwie, jak to tylko możliwe. Reklama to po prostu przekazywanie informacji o produktach i usługach, a jej celem jest zachęcenie odbiorcy reklamy do zakupu produktu lub skorzystania z usług. Warto zaznaczyć, że obcując, z reklamą osoby są świadome tego, że mają z nią do czynienia, ponieważ albo jest ona odpowiednio oznaczona, albo można ją rozpoznać na podstawie ogólnie przyjętych zasad.

Warto wspomnieć jeszcze o kryptoreklamie. Jej opisanie jest już znacznie trudniejsze, jednak ogólnie można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju „ukryta” reklama, gdzie jest pozorowany obiektywny przekaz informacji, mimo że wpływa na niego korzyść uzyskiwana zwykle przez autora treści.

Kryptoreklamy są częściej spotykane w dobie internetu, gdzie vlogerzy i blogerzy mogą dostawać różnego rodzaju prezenty. Czasem jest to faktycznie prezent, gdzie marka go dająca nie oczekuje w zamian żadnych działań, a czasem jest to po prostu wymiana barterowa (o której pisaliśmy na naszym blogu w tym artykule), gdzie w zamian za recenzję firma przekazuje produkt influencerowi. Często w przypadku takich treści dodatkowo twórcy internetowi zatajają fakt, że otrzymali produkty od firmy. Warto pamiętać, że nawet jeżeli firma nie zapłaciła za napisanie recenzji, to otrzymanie takiego prezentu zaburza obiektywizm.

Aspekty prawne reklamy — co warto o nich wiedzieć?

Podstawową ustawą, która powinna Cię zainteresować, jeżeli chodzi o reklamowanie, jest  ustawa z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Na co warto uważać podejmując działania reklamowe? Oto najważniejsze zakazane działania:

  • Wykorzystywanie konkurencyjnych marek do promowania swoich usług lub produktów.
  • Wszelkie działania sprzeczne z prawem, dobrymi obyczajami.
  • Działania zagrażające lub naruszające interes innego przedsiębiorcy, lub klienta.
  • Wprowadzenie w błąd.
  • Wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci.
  • Odwoływanie się do uczuć przez wywoływanie lęku.
  • Kryptoreklama — pozorowanie neutralnej informacji, która zachęca do skorzystania z oferty.

Warto zauważyć, że za reklamę naruszającą zasady uczciwej konkurencji odpowiada zarówno reklamowana firma, jak i agencje oraz osoby odpowiedzialne za działania naruszające zasady uczciwej konkurencji.

Na co uważać w content marketingu?

Szczególnie w content marketingu trzeba uważać, na wszelkiego rodzaju artykuły sponsorowane. Jeszcze do niedawna można było spotkać się z sytuacjami, gdzie po prostu bloger pisał artykuł, albo YouTuber nagrywa film i nie było żadnej wzmianki o tym, że jest to artykuł sponsorowany. Jednak od pewnego czasu większość influencerów poprawnie oznacza swoje wpisy. Warto o tym pamiętać i jeżeli planujesz współpracować z influencerami, to zadbaj o to, żeby sponsorowane przez Ciebie treści były odpowiednio oznaczone.

W przeciwnym wypadku złamiesz zasady uczciwej konkurencji, a tym samym narazisz się na kary. Warto jednocześnie zauważyć, że influencerzy, którzy nie są szczerzy ze swoimi odbiorcami, zwykle nie są tak wpływowi, więc lepiej współpracować z twórcami, którzy cenią osoby, do których docierają, a tym samym odpowiednio oznaczają swoje materiały.

Warto jednocześnie podkreślić, że można tworzyć samemu artykuły eksperckie, albo zlecać to copywriterom. Publikując je na zewnętrznych serwisach bez zapłaty wydawcy nie ma konieczności oznaczania takich publikacji jako artykułów sponsorowanych.

Content marketing, a „szczególne” branże

Na naszym blogu poruszaliśmy już wiele branż, które muszą uważać na swoje działania w obszarze reklamowania, ponieważ są one bardzo ściśle uregulowane. W tym artykule krótko przypomnimy najważniejsze ograniczenia dotyczące niektórych z branż, o których pisaliśmy na naszym blogu.

Reklama związana z hazardem

Na ogół reklama hazardu jest niedopuszczalna. Od tej reguły są pewne wyjątki, które dokładnie opisane zostały w tym artykule. Jeżeli chodzi o reklamę w internecie, to lepiej ją ograniczyć do minimum, bo za złamanie zakazu grożą wysokie kary.

Prowadząc działania reklamowe, pamiętaj przede wszystkim o tym, że reklama musi być skierowana do osób pełnoletnich. Koniecznie musisz w niej też umieścić informacje o ryzyku związanym z hazardem.

Reklama lekarzy

Podobnie jak w przypadku reklamy firm zajmujących się grami hazardowymi na naszym blogu znajdziesz artykuł poświęcony reklamie lekarzy. Generalna zasada jest tutaj taka, że wszystkie działania w internecie muszą mieć charakter informacyjny. Dlatego świetnym rozwiązaniem dla nich jest content marketing — publikowanie treści wysokiej jakości pozwoli im wypromować swoje usługi bez narażania się na kary. Warto tylko pamiętać, że treści przez nich publikowane nie mogą mieć znamion reklamy.

Reklama radców prawnych i adwokatów

Zasady są tutaj bardzo podobne do tych dotyczących reklamy — zarówno radcy prawni, jak i adwokaci mają zakaz reklamy. Mogą tylko informować o swoich usługach, w tym o swoim życiorysie, stopniach naukowych, czy też kwalifikacjach. Mają oni prawo również do ujawniania swoich klientów pod warunkiem, że Ci wyrazili na to zgodę (w przeciwnym wypadku jest to działanie zabronione).

Jednak podobnie jak lekarze wybawieniem dla radców prawnych i adwokatów jest prowadzenie działań z zakresu content marketingu — mogą oni prowadzić swoje blogi oraz udzielać się na stronach zewnętrznych. Mogą również występować w telewizji, radiu, czy też pisać artykuły do gazet. Jednak trzeba pamiętać o tym, że wszystkie treści ich autorstwa muszą mieć charakter informacyjny i nie mogą nosić znamion reklamy.

Reklama notariusze i komornicy

Notariusze i komornicy znajdują się w znacznie gorszej sytuacji, jeżeli chodzi o reklamowanie. Oba te zawody są bardzo surowo potraktowane — zarówno notariusze, jak i komornicy sądowi mają całkowity zakaz reklamy. Warto zauważyć, że zarówno notariusze, jak i komornicy mogą prowadzić swoje strony internetowe. Jednak muszą mieć one charakter czysto informacyjny. Jak pisaliśmy w artykule o reklamie notariuszy i komorników sądowych notariusze stosunkowo często prowadzą swoje blogi. To oznacza, że prowadzenie bloga przez notariuszy nie jest wykroczeniem i złamaniem prawa, jednocześnie trzeba zwrócić szczególną uwagę, żeby wszystkie treści miały charakter czysto informacyjny.

W gorszej sytuacji są komornicy sądowi — oni raczej nie prowadzą swoich blogów, dlatego raczej trzeba wstrzymać się od takich działań.

Uważaj na spam!

Bez względu na to, w jakiej branży działasz, musisz być ostrożny z wysyłaniem spamu. Ustawa z 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną podkreśla, że informacja handlowa może być przesłana jedynie osobom, które wyraziły niebudzącą wątpliwości zgodę na jej otrzymanie.

Warto być ostrożnym, ponieważ osoby, które otrzymały informację handlową, mimo że nie udzieliły na to pozwolenia, mogą otrzymać odszkodowanie od autora takiej wiadomości. I o ile odszkodowanie za jednego maila może nie być szczególnie duże, to jeżeli weźmiesz pod uwagę, że każda osoba, która otrzymała taką wiadomość, może zażądać od Ciebie odszkodowania, to kwota zbiorcza zrobi się duża.

Zamiast stawiać na spam, który jest nieskuteczny i tym samym zrażać do siebie odbiorców znacznie lepszym pomysłem jest po prostu postawić na omawiany przez nas content marketing.

Content marketing odpowiedzią na ograniczenia prawne?

Content marketing jest furtką dla większości ograniczeń prawnych. Tworzenie wartościowych i obiektywnych informacji jest czymś, czego nie zabrania prawo. Nawet w przypadku tak restrykcyjnych branż, jak np. hazard albo działalność notariuszy tworzenie wartościowych treści zwykle nie jest zabronione.

Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na to, że działając w tego typu restrykcyjnych branżach, musisz zwrócić szczególną uwagę, na:

  • Obiektywizm — twoje treści mają być maksymalnie obiektywne, nie ma tu miejsca na subiektywne opinie.
  • Polecanie produktów lub usług jest zabronione.
  • Informacje o swoich produktach, usługach, sposobach płatności — na to też nie ma miejsca.

Jeżeli boisz się o to, czy prowadzenie bloga jest działaniem niedozwolonym, to zawsze możesz stworzyć bazę wiedzy, która będzie zawierała informacje przydatne dla twoich czytelników. Content marketing pozwala promować swoje usługi, jednak trzeba to robić z głową.